Hvor lite styrketrening trenger jeg om jeg er i allsidig fysisk aktivitet? Dette svarer fysiologen.

Styrketrening er ikke Melina Magulas’ favoritt. Hun gjør det likevel, av flere grunner.

Styrketrening har primært to funksjoner: Skadeforebygging og prestasjonsfremmende trening i seg selv.

Hver fredag vil våre Sprek-eksperter svare på spørsmål fra leserne. Lurer du på noe om trening, kosthold eller helse, kan du sende inn ditt spørsmål nederst i denne saken.

Spørsmål: Jeg lurer på hvor lite styrketrening man trenger å trene for å opprettholde styrken i kroppen dersom man driver med allsidig kondisjonstrening (roing, padling, langrenn, sykling, fjellturer ...) flere ganger i uken? Tenker ikke på stabilitetsstyrke (mage, rygg..), men styrke i bein og armer (1 RM). Man leser ofte at styrketrening er viktig og at man mister muskelmasse når man blir eldre, men har man undersøkt hvordan styrkeutviklingen er på personer som er allsidig fysisk aktiv, men ikke driver «vanlig systematisk styrketrening»? Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg noen ganger lurer på om styrketrening er vel anvendt tid kondisjonstrening når målet er å bli så «sprek som mulig» med begrenset tid til å trene. Vet ikke om det er relevant for spørsmålet, men jeg leser at enkelte topputøvere som har mange timer tilgjengelig til trening, velger bort styrketrening fremfor kondisjonstrening selv innen idretter hvor styrke er en viktig komponent (eks roere: Hamish Bond, Eric Murrey, triatleter som Blummenfeldt). Så kanskje er det ikke så nødvendig å trene styrke om kroppen utsettes for annen stimuli?

Les hele saken med abonnement