Sprek

Professor: Dette er den enkleste måten å gå ned i vekt på

Birger Svihus mener norske kostholdsråd mangler én vesentlig ting. Helsedirektoratet er helt uenig.

Professor Birger Svehus får blant annet støtte av lege og forfatter Fedon Lindberg.. Gisle Bjørneby

  • Silje Dyregrov

«Velg matvarer med begrensede mengder mettet fett, sukker og salt», råder Helsedirektoratet.

Birger Svihus mener noe vesentlig mangler i myndighetenes kostråd: Råd om stivelsesrike matvarer. Han er professor i ernæring på Norges miljø— og biovitenskapelige universitet (NMBU).

— Det har vært veldig stort fokus på fett i mange år, og de siste ti-femten år har det vært stort fokus på sukker. Men man har glemt stivelse. Har man et overvektsproblem, så må man også passe på å redusere inntaket av stivelsesrike matvarer, sier Svihus.

Eksempler på stivelsesrik mat er korn og kornprodukter, eksempelvis bakervarer, pasta og ris.

  • Advarer mot BMI-hysteri: Jeg ville trolig vært sykelig tynn

Ned i vekt

Han mener den letteste måten å gå ned i vekt, er å spise mindre av slike matvarer.

— Det er mange måter å redusere energiinntaket på. Du kan spise mindre fett- eller sukkerrik mat. Men for de fleste er den enkleste måten å redusere inntaket av kornprodukter. Slike matvarer er vår viktigste kilde til fetende energi og faretruende høyt blodsukker, og har ofte lav mettende effekt, sier Svihus.

Han ga nylig ut boken «Spiselig. En fortelling om maten og mennesket», samt ny forskning, der han omtaler dette nærmere.

- Hva med grove kornprodukter?

— Problemet løses heller ikke med å gå fra loff til grovbrød, for det er nesten ikke forskjell i energiinnhold. Men det er klart, hvis du først spiser kornprodukter, så bør du velge fullkornprodukter. De er rikere på mineraler og vitaminer, sier Svihus.

Han mener man i stedet bør spise langt mer grønnsaker, kjøtt og fisk. Fiberrike knekkebrød er et godt alternativ til brød, mener han.

  • Svihus vekket oppsikt da han rådet folk til å droppe frokosten. Les saken her.

- Mangler matkunnskap

I utkastet til nye diabetesråd, som nå er på høring, anbefales det å spise «belgfrukter heller enn ris, pasta, poteter og andre stivelsesrike matvarer». Svihus mener dette er bra, men at det også burde vært et eget sett av råd for overvektige, der man inkluderte råd om redusert inntak av stivelsesrike måltider. I dag fungerer rådene bare for normalvektige, mener han.

— Når rådene inkluderer at man skal spise fullkorn hver dag, så bidrar det til økt overvekt- og diabetesproblem. Fagfolkene som har utarbeidet kostrådene mangler matkunnskap. De har også for store bindinger til det medisinske miljøet, mener Svihus.

- Hvordan kan du være så sikker på at du har rett?

— Jeg har min faglige bakgrunn fra husdyrernæring. Mange vil si at jeg derfor ikke kan si noe om hva mennesket kan spise. Men det kan man, for de fundamentale mekanismene er de samme. Det har også gjort at jeg har kunnet tilnærme meg faget på en kald og kynisk måte, der fokuset er på matens primærfunksjon, sier Svihus.

Fedon Lindberg. Signe Dons

Lindberg støtter SvihusSvihus får støtte av lege og forfatter Fedon Lindberg. Han mener det er altfor mye snakk om fett og kalorier, og for lite snakk om stivelse, og delvis sukker.

— Både stivelse og sukker kan påvirke apetitten negativt og føre til overspising. Overflødig sukker og stivelse fører også til hormonendringer og skadelige helseeffekter som ikke fett gjør. Det kan bidra blant annet til mer fettlagring, sier Lindberg.

Han mener kostrådene er blitt bedre, ved at man nå anbefaler et lavere inntak av brød enn tidligere. Før anbefalte myndighetene seks brødskiver om dagen uten å spesifisere nærmere, forteller Lindberg. Nå anbefaler de 70 gram fullkorn. Det kan dekkes av tre brødskiver veldig grovt brød, eller av hele korn/kli i frokostblanding.

Lindberg mener også det ville vært fornuftig med to sett råd - et for normalvektige og et for overvektige.

— Rådene er ikke bra nok for dem som har utviklet overvekt, og det har over halvparten av Norges befolkning, sier Lindberg.

Linda Granlund. Rebecca Ravneberg

Helsedirektoratet uenigeHelsedirektoratet mener at grove brød og grove kornprodukter bør være en viktig del av kostholdet.

— De bidrar med ca 50 prosent av kostfiberinntaket vårt. I tillegg bidrar grove brød og kornvarer med mineraler og vitaminer, er gunstig for å forebygge hjerte- og karsykdommer, bidrar med langsom energi og gir god metthetsfølelse, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet.

- Birger Svihus sier det motsatte, at det ikke metter godt?

— Jeg konstaterer at vi er generelt uenige med Birger Svihus på dette området, og bruker ulike typer dokumentasjon. At det ikke er så nøye om vi spiser loff eller grovbrød er vi også helt uenige om. Det er vesensforskjell på disse, sier Granlund.

- Hørt kritikken før

- Svihus sier at deres råd om å spise fullkorn hver dag bidrar til mer overvekt- og diabetesproblemer, at dere mangler matkunnskap og at dere har for store bindinger til det medisinske miljøet. Hva tenker du om det?

— Når vi utarbeider råd og retningslinjer, så bruker vi de fremste fagekspertene på området og går gjennom all tilgjengelig dokumentasjon. Når mye dokumentasjon peker i samme retning, er det grunnlag for å gi råd. Disse rådene er ikke basert på meninger til noen av oss som jobber i Helsedirektoratet, sier Granlund.

Hun mener det ikke er grunnlag for egne råd til lett overvektige.

— Det er mange grader av overvekt. Er man veldig overvektig eller trenger hjelp til å redusere vekten, skal man følges opp lege og klinisk ernæringsfysiolog. Skal man ned i vekt på egenhånd, må man redusere det totale energiinntaket, enten ved å få mindre energi inn eller ved å forbrenne mer, sier Granlund.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. SPREK

    Ekspert: – Dette er én av de største utfordringene i kostholdet i dag

  2. SPREK

    Nå stoler vi mer på kostholdsrådene enn før

  3. SPREK

    Kostholdsrådene du bør være kritisk til

  4. SPREK

    Karbohydrater har vært et «skjellsord» i årevis. Nå viser ny studie at det ikke er så farlig likevel.

  5. SPREK

    Da nettstedet «frikjente mettet fett», reagerte ekspertene

  6. SPREK

    Harvard-ekspert: Disse ni tingene bør du spise mer av