Sprek

Sprekpodden: Kan det å gå være verdens beste mosjon?

Må man helt ned i kjelleren hver gang man trener, eller finnes det mer behagelige måter å komme i form på? Vi spurte treningsguru Johan Kaggestad.

«ALLE KAN GÅ»: Johan Kaggestad har trent verdensstjerner i langdistanseløp. Han mener at det å gå er verdens beste mosjon. Finn ut hvorfor han mener dette i ukens episode av Sprekpodden. Håkon Mosvold Larsen (Scanpix)

  • Malene Indrebø-Langlo

I denne ukens episode har vi besøk av Johan Kaggestad – ekspertkommentator i Tour de France og hele Norges treningsguru.

Kaggestad har tidligere trent noen av Norges beste langdistanseløpere – fra Grete Waitz og Ingrid Kristiansen – og regnes som en pioner innen fysisk aktivitet. Blant annet har han trent og utviklet behandlingsmetoder ved Modum Bad.

– Det å gå er veldig enkelt. Stort sett alle kan gjøre det, når og hvor som helst, sier Kaggestad.

– Det er også enkelt å variere og styre treningsintensiteten. Man trenger ikke løpe for å bli skikkelig sliten.

«No pain, no gain»

Kaggestad mener det er håpløst å råde inaktive mennesker til 30 minutter aktivitet hver dag, uten å forklare hva det vil si å være aktiv.

– Det er mer enn nok å bare gå, dersom man ikke har trent mye før. Start med ti minutter hver dag og øk etter hvert, sier treningsguruen.

SUPERTRENER: Ingrid Kristiansen under Bislett Games i Oslo juli 1991 og trener Johan Kaggestad. Lasse Evensen (Scanpix)

– Det er et slagord som heter «No pain, no gain». Mange tror derfor at hvis treningen ikke gjør skikkelig vondt, så har det ikke hatt effekt, sier Kaggestad.

– Man trenger faktisk ikke se ut som Bjørn Dæli eller Ole Einar Bjørndalen over målstreken for å vite at man virkelig har fått trent.

Les også

Stor test av mellombarer: – To av disse er like usunne som godteri

Les også

Treningseksperter og leger sjokkert over slankedebatt: – Kan gi overvektige inntrykk av at de kan droppe å trene

Pratefart

Men det nytter ikke bare å rusle til og fra jobb. Man skal ha litt «armsleng og få litt farge i tryne» som Kaggestad sier.

– Selv om jeg har trent verdensstjerner i idrett, deler jeg alltid opp intensitet i to grupper: pratefart og over pratefart. Summen av disse to, gir den beste effekten, sier Kaggestad.

Hør flere råd og tips på Sprekpodden her.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Trening
  2. Johan Kaggestad
  3. Mosjon
  4. Idrett

Relevante artikler

  1. SPREK

    Kristian (33) dro til Kenya for å løpe med de beste. Disse fem tingene kan mosjonistene lære.

  2. SPREK

    Kjedelig å løpe på bane? Disse grepene gjør økten morsom.

  3. SPORT

    Kaggestad om Johaugs løping: – Sats heller på terrengløp

  4. SPREK

    Denne typen turgåing får deg i best form. Derfor dropper Elisabeth (27) treningssenteret.

  5. SPORT

    Kaggestad spår Andreas (19) som Norges neste sykkelstjerne: - Det er noe selvmotsigende med å bli god når du er fra Tromsø

  6. SPORT

    Kaggestad fyrer løs mot Olympiatoppen: – De bryter reglene