Sprek

Hans (92) har funnet treningen som virker

For Hans Hov er det to treningsprinsipper som gjelder.

Hans Hov (92) trener styrke og bevegelighet flere ganger i uken. Trening gjør hverdagen enklere – og morsommere. Foto: Aleksander Myklebust

  • Anne-Marit Dahl
    Anne-Marit Dahl

Når treningen tilbys i nærmiljøet, er det ingen unnskyldning for å bli hjemme. I Trondheim er det 19 treningsgrupper for eldre som har fokus på styrke og bevegelighet gjennom prosjektet «Sterk og stødig». Foto: Aleksander Myklebust

— Jeg trener balanse og styrke, sier han med et stort smil.

Han er aktiv flere ganger i uken, både alene og på gruppetrening. Det har vært fast rutine de siste fire-fem årene.

— Jeg tar en halvlitersflaske fylt med vann i hver hånd, og så tar jeg dobbelttak med armene midt i stua, forteller han og viser øvelsen på gulvet.

Så enkelt. Og så effektfullt. Og ikke minst nødvendig.

— Jeg kjente at balansen begynte å bli litt dårligere. Jeg klarte ikke å stå på en fot og måtte støtte meg til veggen eller sette meg for å ta på meg sokkene eller buksen. Det kan nemlig være en kunst å få til det, skjønner du, sier 92-åringen med glimt i øyet.

Les også

André var norgesmester i ett minutt. Så ble han disket - fordi han bannet

Får dansen ut av kroppen

Vi treffer ham på den ukentlige treningen på Tempe bydelssenter like utenfor Trondheim sentrum. Her er han klar for en time med trening sammen med 13 andre voksne over 65 år. Treningstilbudet heter «Sterk og stødig» og er i regi av fysioterapitjenesten i Trondheim kommune.

— Jeg er litt sliten etter i går, men på disse treningene blir jeg kvitt stivheten og får litt påfyll, smiler han.

- Hva skjedde i går?

Da var jeg på danseklubben sammen med Lilly, sier han og ser bort på venninnen.

Lilly Thoresen (88) nikker bekreftende. Gruppetreningen gir henne et treningsgrunnlag som gjør henne i stand til å holde et tempo som kan ta pusten selv fra ungdommen.

Lilly Thoresen (88) og Hans Hov (92) trener styrke og bevegelighet sammen gjennom prosjektet «Sterk og stødig». De opplever at hverdagens gjøremål, som å bære tunge handleposer, er blitt lettere etter at de startet med styrketrening. Foto: Aleksander Myklebust

— Jeg merket plutselig at balansen begynte å bli dårligere. Jeg bor i tredjeetasje uten heis, og merket at jeg ble litt ustø når jeg skulle bære opp varene fra butikken. Etter at jeg begynte å trene her, har jeg kommet meg veldig, sier Thoresen.

Les også

For to år siden var Trine (29) i ferd med å bli ufør. Nå er hun norgesmester

Intensivt og med kvalitet

Fra å være et tilbud i det små har treningen, som skal vedlikeholde funksjon, forebygge funksjonssvikt og risiko for fall og fallskader for seniorer, vokst til å bli et tilbud med 19 treningsgrupper siden starten i 2006. Jungeltelegrafen har gått, og stadig flere har fått øynene opp for treningene som ledes av frivillige instruktører som får opplæring og oppfølging av Enhet for fysioterapi i Trondheim kommune. Kurskonseptet er utviklet av NTNU ved forskningsgruppen for geriatri, bevegelse og slag i samarbeid med fysioterapeuter fra flere norske kommuner.

— I løpet av en time trenes det intensiv styrke for underkroppen og utfordrende balanseøvelser. Deltagerne skal bli slitne i musklene og balansetreningen skal være krevende. Kvaliteten på treningene skal være god, og tilbudet inneholder også egentrening, sier Elin Simonsen.

— Vi har lett oppvarming, og i tillegg til styrketreningen, er det også en kondisjonsdel, legger hun til.

Fysioterapeut Elin Simonsen og koordinator Nina Waldenstrøm opplever stor interesse for det forebyggende treningstilbudet som er utviklet gjennom ti år i Trondheim. Nå blir prosjektet landsdekkende. Foto: Aleksander Myklebust

I de nasjonale anbefalingene for fysisk aktivitet for eldre heter det at man bør utføre øvelser som gir økt muskelstyrke til store muskelgrupper to eller flere ganger i uken. Er man ustø, anbefales det også å gjøre balanseøvelser og styrketrening tre eller flere dager i uken for å redusere risikoen for fall. Halvparten av dem som er over 80 år faller hvert år, og nesten 30 prosent av fallene fører til milde eller alvorlige skader.

— Det er flere som forteller oss at de har fått hjem «en helt ny mann» etter at ektefellen har begynt å trene i gruppene, sier koordinator Nina Waldenstrøm.

Les også

Mormor Hege (55) løfter 130 kg og satte ny norgesrekord

Mer enn fysikk

Innsatsen deltagerne legger ned, betaler seg ikke bare i form av bedre balanse og sterkere kropp.

— Det er trening til hjernen også. Husken blir bedre når du konsentrerer deg og følger med, sier Lilly Thoresen.

Den forebyggende treningen påvirker også den mentale helsen.

— Hvis man er ustø og redd for å falle, blir man redd for å gå ut. Det blir en ond sirkel av inaktivitet, og det kan gå utover den psykiske helsen. Sånn sett hjelper treningen mot ensomhet, og vi har lagt treningene i nærmiljøet slik at det skal være lav terskel for å møte opp. Deltagerne fremhever også betydningen av den sosiale tilhørigheten i gruppen, sier Waldenstrøm.

Hun er opptatt av at det skal være lett å bli med.

— Alt som trengs for å bli med på trening er behagelige klær, sier hun.

Deltager Liv Grotli Skogen (83) har egentlig bare én ting å sette fingeren på når det gjelder treningstilbudet.

— Det er litt få menn som er med. Det hadde vært trivelig om det ble med noen flere, sier hun.

Relevante artikler

  1. SPREK
    Publisert:

    Dette er treningstrendene for 2018

  2. SPREK
    Publisert:

    Du tror det ikke før du ser det. Dette er hverdagen til Reidun (88).

  3. SPREK
    Publisert:

    Lyst til å trene styrke? Da bør du ikke gjøre denne feilen

  4. SPREK
    Publisert:

    Mette (32) har blitt både sterkere og fått bedre kondis med denne treningen. Slik gjør du det.

  5. SPREK
    Publisert:

    Tidlig styrketrening for jenter kan gi stor effekt

  6. SPREK
    Publisert:

    På to år gikk hun fra å være utrent til å bli Norges sterkeste. Her er hennes tips til mosjonister.