Sprek

Salget av energidrikker øker og nesten alle treningssenter tilbyr dem. Men har de noen effekt på treningen?

Flere treningssentre opplever at kundene ønsker energidrikk. Samtidig ser myndighetene med bekymring på bivirkningene.

ENERGIDRIKKER: På treningssenteret 3T Midtbyen i Trondheim har de et stort utvalg av energidrikker. – Kaffe er fremdeles den mest populære drikken ved senteret, mens vann og energidrikken Nocco deler en annenplass, forteller Benedicte Skogseth. Foto: Rune Petter Ness

  • Anne-Marit Dahl

I lokalene til Studentsamskipnadenes treningssenter trener Lovisa Berg (20) og Karoline Øvrum (20). De slukker tørsten under treningsøkten med kaldt vann fra springen – på medbrakte flasker.

– Jeg drikker vann og har ikke behov for energidrikk, sier Berg.

En fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet – med nærmere 1000 barn og unge – viser derimot at halvparten av barn og unge i alderen 10–18 år jevnlig drikker energidrikk.

Forbrukerrådet finner normaliseringen av leskedrikker med sentralstimulerende stoffer urovekkende. Drikkene er forbundet med helserisiko, men har i dag ingen aldersgrense.

KUN VANN: Studentene Lovisa Berg (20) og Karoline Øvrum (20) drikker kun vann når de trener. De får heller ikke kjøpt energidrikk hos Studentsamskipnaden og sier at de ikke savner det. Foto: Rune Petter Ness

Uro, nervøsitet og angst

Folkehelseminister Åse Michaelsen (Frp) sier hun forstår Forbrukerrådets bekymring, og ba i vår Mattilsynet finne ut hvordan man best mulig kan beskytte barn og unge mot skadene energidrikker kan gi.

– Vi ser på muligheter som aldersgrenser, samarbeid med næringen, informasjon og tydelig innholdsmerking slik at barn, foreldre og besteforeldre kan ta gode valg, sier Michaelsen.

I fjor økte salget av energidrikker med 30 prosent. Alene solgte dagligvarebutikkene energidrikker for 1,3 milliarder kroner.

Michaelsen er spesielt opptatt av å begrense salget inn mot ungdom.

– Mange energidrikker inneholder store mengder koffein og andre stimulerende stoffer som kan gi søvnforstyrrelser, uro, nervøsitet, anspenthet og angst.

SØVNPROBLEMER: Folkehelseminister Åse Michaelsen (Frp) ser med bekymring på at flere barn og unge drikker energidrikker. Nå vil hun se på mulighetene for å sette aldersgrenser på produktene. Foto: Berit Roald/Scanpix

  • Fikk du med deg denne? Ernæringseksperter langer ut mot salg av kosttilskudd: – Produktene selges på falske premisser

– Meget populært

Ved mange av treningssentrene kan ungdommer tegne medlemskap under gitte betingelser. Vi har vært i kontakt med flere aktører for å høre deres holdning til salg av energidrikk.

På treningssenteret 3T Midtbyen i Trondheim har de et stort utvalg av energidrikk. Aldersgrensen for medlemskap er 13 år, dersom man trener med en voksen.

ENERGIDRIKK: I Forbrukerrådets undersøkelse svarte de fleste ungdommer at de kjøper energidrikker i dagligvarebutikkene. Kun én prosent oppga at de kjøper energidrikk på et treningssenter. Foto: Rune Petter Ness

Hilde Holck, sjef i 3T, deler Forbrukerrådets bekymring. Hun forteller at bestselgeren fremdeles er kaffe, mens flaskevann og energidrikken Nocco deler annenplassen.

– Koffeinholdige drikker er meget populært, forteller hun.

Holck applauderer at det offentlige vurderer å innføre strengere regler når det gjelder både alder og innhold.

– Dette er det offentlige sitt ansvar. Det er ikke utsalgsstedene som skal sette regler for innhold og salg. Inntil videre selger vi et fullt lovlig produkt til de som ønsker å kjøpe, sier Holck.

Ingen ekstra fordeler

Det høye konsumet, spesielt hos unge mennesker, bekymrer legene.

– Vi ser at ungdom under 16 år kan få uheldige bivirkninger av store mengder koffein. Redusert matlyst, nedsatt konsentrasjonsevne, dårligere søvnvaner og i verste fall hjerterytmeforstyrrelser kan forekomme.

Det sier medisinsk fagdirektør i Legemiddelverket, Steinar Madsen.

– Det finnes mye forskning og tilfellerapporter som viser at høyt koffeininntak er skadelig. Det vi ikke vet er hvem som rammes av dette. Mens noen rammes litt, rammes andre mer. Derfor er det legitimt å diskutere om det burde være aldersgrenser på produktene, sier han.

Han understreker at det heller ikke finnes noe som tilsier at man energidrikker er noe man trenger under trening.

– En kopp kaffe og en banan gir minst like bra nytte – og kanskje mer. Det er ingenting som viser til at slike produkter er spesielt gunstige for trening.

SKEPTISK: – Ungdom er spesielt utsatt for uheldige bivirkninger av energidrikker, sier lege og medisinsk fagdirektør Steinar Madsen. Foto: Berit Roald/Scanpix

Kundene tror på effekt

Treningskjeden Evo fitness har 18-års aldersgrense på sine senter. De selger verken mat eller drikke ved sentrene.

– Vi er skeptisk til energidrikk, både for barn og voksne, sier Henning Holm, produkt og HR-direktør.

– Produktene reklamerer for en hel del nyttige og prestasjonsfremmende egenskaper, samtidig som det kun er koffein som har dokumenter effekt. Da kan man heller drikke en kopp kaffe for samme effekt. Det er også mye rimeligere, sier Holm.

Han er selv PT og opplever at kundene etterspør og kjøper energidrikkene fordi de tror på markedsføringen.

Henning Holm i Evo fitness. Foto: Evo

– Man trenger ikke energidrikk med mindre du skal trene veldig lenge. Og skal du trene i mer enn 75 minutter gjør saft den samme nytten, sier han.

– Trening skal være enkelt og forståelig. Det er allerede et ganske uoversiktlig marked der ute.

Opprettet eget ekspertråd

Treningsgiganten Sats Elixia selger også energidrikk.

– Vi mener det må være opp til kundene. Vi har gjort en nøye vurdering, og dette er produkter medlemmene våre ønsker og etterspør. Mange vil drikke koffein før trening, sier Silje Garberg Ree i Sats Elixia.

På grunn av det høye koffeininnholdet i energidrikkene, har kjeden innført 15 års aldersgrense for kjøp selv om dagligvarebutikkene ikke har det. I fjor opprettet treningskjeden også et eget ekspertråd som skal vurdere alle produkter knyttet til ernæring, kosthold og trening.

– Det er veldig viktig for oss å tilby kundene riktige produkt, sier Ree.

Mest flaskevann

Fresh fitness har også energidrikk i sitt vareutvalg, men administrerende direktør Paal Hansem sier at omsetningen er lav – på under fire prosent.

– De finnes på sentrene for medlemmer som ønsker det. Det er ingen stigende etterspørsel etter dette. Flaskevann er vårt største drikkeprodukt, sier Hansem.

Ved Stamina trening forteller Hilde Sandvoll at de også tilbyr energidrikker. Her er aldersgrensen for å inngå medlemskap 15 år.

SELGER ENERGIDRIKK: Hilde Sandvoll ved Stamina trening forteller at de ønsker å ha rask energi tilgjengelig for sine kunder. Foto: Stamina

– Vi ønsker å ha rask energi tilgjengelig for medlemmene våre, både før og etter trening. Samtidig er vanlig mat det beste, og rent vant er suverent, sier Sandvoll.

Som kjede er de opptatt av å være en arena for en sunn og aktiv hverdag.

– Mat og drikke med lite sukker og et sunt og balansert kosthold er i fokus, sier Sandvoll.

Sier nei til energidrikk

Katarina Sederholm Hoff, idrettssjef ved Studentsamskipnaden i Trondheim, forteller at deres medlemmer ikke kan kjøpe energidrikker og liknende produkter hos dem.

– Vi har tatt et verdivalg for våre treningssenter og har vurdert energidrikkene som usunne. I våre sentre ønsker vi å fokusere på den sunne treningen og tilbyr iskaldt vann som drikke, sier Hoff.

Les mer om

  1. Kostholdsråd
  2. Trening
  3. Ernæring
  4. Mattilsynet
  5. Forbrukerrådet
  6. Mat og drikke
  7. Fitness

Relevante artikler

  1. FORELDRELIV

    Har energidrikker negative helseeffekter? Nå er konklusjonen her.

  2. SPREK

    Argjent Ahmeti (25) har solgt PT-timer for nesten to millioner i år: Dette mener han er nøkkelen til suksess

  3. SPREK

    Sats sendte e-post til alle medlemmene. Så kom de sterke reaksjonene.

  4. SPREK

    Han var Schibsteds «arveprins». Nå skal han lede en av Europas største treningskjeder.

  5. SPREK

    120 treningssentre varsler konkurs i løpet av få uker: – Situasjonen er dramatisk

  6. A-MAGASINET

    Salget av norsk eplemost og sider har eksplodert. I Sogn og Hardanger utvikler de stadig nye smakskombinasjoner.