Sprek

Yngvars beste tips: - Mange vil ikke trenge å trene om de gjør dette

Slik er Yngvar (42) aktiv uten å tape tid. Sjekk treningsekspertens ti tips.

  • Silje Dyregrov

Klokken har såvidt passert 07, men i huset på Tåsen i Oslo har det vært høy aktivitet i over en time allerede. Her bor treningsekspert Yngvar Andersen sammen med kona Liv Loftesnes og barna Karla (5), Franka (4) og Lucia (3 måneder).

Andersen er best kjent fra sin tid i NRK Puls, der han fikk tusenvis av nordmenn opp av sofaen. Nå har han et nytt mål: Vise hvordan man kan få en aktiv hverdag og bedre helse uten å tape tid.

— Både aktive og inaktive vil ha stor effekt av dette. At man umiddelbart føler seg litt bedre, er kanskje det viktigste med dette. Samtidig er det med på å forebygge livsstilssykdommer og det kan hjelpe deg med å gå ned i vekt. Samtidig tror jeg at om du er litt aktiv ofte, så vil du etter hvert få lyst til å være mer aktiv, sier Andersen.

  • Da Beate kom til legen, ble ikke medisiner løsningen.

Stå opp på en ny måte

Yngvar Andersen vil inspirere folk til å bli mer aktive i hverdagen.

På soverommet denne morgenen viser han en av mange små aktiviteter han ofte gjør i løpet av en dag. Når klokken ringer, går han ikke ut av sengen som folk flest. Han løfter først den ene foten, så den andre, før han vrir kroppen over kanten. På gulvet tar han en armheving, før han begynner dagen. Målet er å stå opp av sengen på en måte han aldri har gjort før.— Det kvikker meg opp, og gjør meg mer kreativ, sier Andersen.

  • Video: Se videoreportasje øverst i artikkelen!

Mens kaffen koker, er det tid for morgengym ledet av datteren Karla (5). Hun gjør spensthopp, knebøy og legger seg i planke. Resten av familien følger etter. De er minst like engasjerte som instruktøren.

— Se på meg nå, pappa. Beina i kryss, sier Karla.

Svetten siler. Men det må være lov, mener Andersen.

— Heia litt svettelukt, sier han.

Tannpuss med tåhev

INGEN TID TAPT: Mens tennene pusses, benytter Yngvar tiden til å trene litt ekstra. Her sitter han i hocke.

Så er det tid for tannpuss. Mens tennene blir rene, tar han tåhev og sitter i hocke. Etterpå drar de til barnehagen. De 500 meterne går han og barna til fots. Hadde han hatt bil, ville det likevel ikke vært veldig tidseffektivt å bruke den. Dessuten elsker han de daglige turene med barna til barnehagen.— Det handler om å bruke naturlige situasjoner til å være litt ekstra aktiv og å velge løsninger som er like raske eller raskere enn alternativet. For eksempel å trappen fremfor rulletrapp eller heis, gå til butikken eller barnehagen hvis parkering og kjøring med bil tar lengre tid, eksempelvis, sier Andersen.

42-åringen fra Indre Sogn understreker at han og familien ikke gjør alle disse aktivitetene hver dag, men at dagene ofte inneholder flere av aktivitetene.

— Man kan ikke gjøre disse tingene hver dag. Men gjør det når du kan, og når det ikke tar tid for deg. Det vil ha stor effekt, sier Andersen.

Han deltok nylig på Aktivitetsalliansen turné til de fire universitetene (i Trondheim, Oslo, Bergen og Tromsø) som utdanner morgendagens leger. Det var her sakens tema ble belyst for første gang. Alliansen har også satt fokus på aktivitet som medisin den siste tiden.

- Alt er bedre enn ingenting

Yngvar Andersen og døtrene Karla (5) og Franka har morgengym.

Jonny Hisdal er fysiolog ved Oslo Universitetssykehus. Han mener mange små daglige øvelser kan gi god effekt.— Alt er bedre enn ingenting. Jo mindre trent du er, jo mindre skal til for at du får en positiv effekt. Det positive med å trene med lav intensitet i korte bolker, er at det fort kan motivere til å holde på litt lenger og øke intensiteten litt. Dermed kan det være en måte å komme over dørstokkmila på, sier Hisdal.

Han mener noen av øvelsene Yngvar Andersen foreslår vil kunne gi en styrkeeffekt, andre en effekt på kondisjonen. Men skal du ha god effekt på styrken, må du løfte ganske tungt. For eksempel slik at du maksimalt klarer 6-10 repetisjoner. Skal du ha effekt på kondisjonen, bør pulsen opp.

— Mange av øvelsene varer derfor i korteste laget til å få utholdenhetseffekt og heller ikke maksimal effekt på styrken, sier Hisdal.

Øvelsen han trekker frem som en av de mest effektive, der man ikke taper tid, er å gå i trapper eller bakker.

— Går du i gjennomsnitt opp syv etasjer hver dag i et år, tilsvarer det høyden på Mount Everest. Det koster energi, sier Hisdal.

Går du to minutter i trapper hver dag i ett år, vil du for eksempel forbrenne 9125 kalorier. Går du for eksempel tyve minutter i rolig tempo hver dag i ett år, forbrenner du 58.000 kalorier. Det tilsvarer energiinnholdet i 6,4 kilo fett, ifølge Hisdal.

Gående møte

GÅENDE MØTE: Yngvar Andersen oppfordrer folk til å bytte ut de tradisjonelle møterommene med gåturer ute.

På Tåsen i Oslo teller skrittelleren til Yngvar Andersen stadig nye skritt. Etter barnehagelevering blir vi med ham på møte. Men møtet er ikke som de fleste andre møter. Det foregår til fots.— Ganske ofte er det en mulighet for å ha gående møter. Det funker godt og det går trolig raskere å gjennomføre møtet, og det kan også dukke opp mange kreative tanker som ikke dukker opp inne, rundt et bord, i mindre inspirerende omgivelser, sier Andersen.

Noen møter senere og etter litt hjemmekontorjobbing, tar Andersen turen til butikken. Han fyller maten oppi en sekk og to poser. Turen via barnehagen og hjem merkes godt med de tunge varene.

Etterpå er det middag og leking med barna. Når barna er i seng, ser Yngvar og konen Liv på Dagsrevyen på TV. Da kombinerer de ofte nyhetene med styrketrening med tau.

Også Liv ser verdien av at de er en aktiv familie.

— At ungene er vant til å være aktiv, betyr at vi som familie kan gjøre mye mer. For dem er det naturlig å bruke beina, så det blir aldri noe spørsmål eller klaging når vi gjør det, sier hun.

Tabell: Aktiviteter man kan gjøre uten å tape tid. Foreslått av Yngvar Andersen, vurdert av fysiolog Jonny Hisdal. * Ved utregning av kaloriforbruk, har han tatt utgangspunkt i en person som veier 70 kg. Merk at tallene er cirkatall (årsforbruket i tusen):