Sprek

Slik unngår du at vekten går opp i julen

Det er fullt mulig å kose seg uten å legge på seg.

En julemiddag med dessert og drikke, inneholder ofte mer kalorier enn ditt totale dagsbehov.
  • Gründer Av Bramat.no
  • Klinisk Ernæringsfysiol
  • Cathrine Borchsenius

Julen er en tid da man skal kose seg med god mat og drikke. Mange tenker at dette betyr flere ekstra kilo når kalenderen viser januar. Men slik trenger det ikke å være.

  • 23 prosent av oss ønsker å spise dette på nyttårsaften. — Dette er noe av det sunneste kjøttet du kan spise

Her er noen enkle tips til hvordan du kan møte januar med den samme vekten og formen som du har nå:

1. Litt av alt, men alt med måte

Spis gjerne ribbe, saus, medisterkaker, pepperkaker og marsipan, og alt det du forbinder med jul. Ofte er det ikke selve julematen, men julekaker, marsipan, brus og sjokolade som blir de ekstra kaloriene som kan legge seg på sidebeina. Så la det bli med et par julekaker, og spis heller flere klementiner. Dropp sukkerbrusen og drikk Farris eller lettbrus.

2. Tell hvor mange glass du drikker

Et gammelt men godt triks. Bestem deg for hvor mye du har tenkt til å drikke før du skal bort, og husk å hold tellingen. Ikke bare slipper du å være dårlig dagen derpå, men du vil også få i deg mindre kalorier fordi alkohol i seg selv gir mye kalorier, samtidig som alkohol øker appetitten og kan få deg til å spise mer. Begrenser du alkoholinntaket, vil du høyst sannsynlig også ha mindre å gremme deg over dagen derpå.

3. Tren flere ganger hver uke.

Selv om det er mye som skjer, både sosialt og i forhold til alt du skal ordne, så er det som regel alltid rom for noen treningsøkter i løpet av uken. Det handler rett og slett om prioritering. Dette gjelder ikke bare i førjulstiden, men også i selve julen. Du trenger ikke sitte på rumpa hele dagen selv om det er jul.

4. Vær flink med hverdagsmaten

Selv om det er flere selskapeligheter, er det fremdeles en del hverdager. Passer du på å spise en sunn og fiberrik frokost, spise regelmessig, hive innpå med grønnsaker, og ha et lite kaloriregnskap i bakhodet i hverdagen, kan du med god samvittighet unne deg litt godsaker innimellom.

5. Sov nok

Prøv å ikke la det bli altfor mange sene kvelder og lite søvn. Sover du dårlig har du større risiko for å spise feil og velge usunn mat, viser forskning gjengitt av blant annet Daily Mail. Er du trøtt skal det også mye mer til for at du orker å ta deg en tur eller treningsøkt.

Og til slutt: Husk at et julebord, selskap eller fest kan være like hyggelig hvis du spiser sunt og drikker med måte, enn hvis du hiver innpå med altfor mye mat og drikke. Og januar blir garantert bedre hvis du følger våre tips.