Sprek

- Stress ned, drikk godt og ta en liten neve chips

Her er ekspertenes råd to uker før Bergen City Marathon.

Stor interesse: Flere hundre møtte opp på den siste fellestreningen før Bergen City Marathon. Foto: Odd E. Nerbø

  • Kim Bøyum

— En venninne av meg fortalte at det skulle være løp i byen. Så da tenkte vi å prøve oss på halvmaraton, gliser Peninnah Axelsen der hun står i solen sammen med venninnen Zuena Sunde.

Les også

For Vera Nystad (70) er ikke maraton langt nok

Våren betyr fortsatt is og utepils i Bergen, men like mye er det tiden for tights og joggesko. Lørdag 30. april er det klart for den femte utgaven av Bergen City Marathon. Tirsdag kveld samlet flere hundre av deltakerne seg ved Haraldsplass for den siste fellestreningen før den store dagen. Ledet av blant andre tidligere langrennsløper Kristen Skjeldal og ultraløperne Cecilie Landro og Bjørn Tore Taranger løp de gjennom de siste 10,5 kilometerne av løypen og endte opp på Bryggen.

— Vi kommer opprinnelig fra Kenya, så vi har løpt før, men det er mange år siden. Vi er nok nødt til å trene litt ekstra de siste ukene , sier Axelsen.

Skadeutsatt

Vel, det er en taktikk fullstendig på tvers av ekspertenes anbefalinger. Kristen Skjeldal har selv aldri løpt maraton, men skal løpe halvmaratonen 30. april. Mannen med to OL-gull i stafett skulle uansett være verdt å lytte til når det gjelder forberedelsene de siste to ukene før konkurransen.

Uredde damer: Peninnah Axelsen og Zuena Sunde fant plutselig ut at de ville løpe halvmaraton. Treningsgrunnlaget er lik null, påstår de. Foto: Odd E. Nerbø

— Nå går vi inn i en fase der det gjelder å tenke på overskudd. Dette er aller viktigst for dem som trener veldig mye. Med åtte-ti dager igjen kan en trappe ned litt, og ta noen kortere turer. En felle er hvis man nå begynner å springe lengre og flere turer enn man er vant til. Da pådrar man seg fort en skade, sier Skjeldal.Cecilie Landro, som i fjor løp 126,5 kilometer på 12 timer, er enig.

— Hvis du føler at du er på etterskudd med treningen, hjelper det lite å begynne å trene hardt nå. Da er det bedre å satse på at det går, sier Landro.

Les også

Dette forslaget vekker oppsikt i Storbritannia

Husk å drikke

Bjørn Tore Taranger anbefaler rett og slett at man tar det litt kulere i hverdagen enn man er vant til.

— Spesielt siste uken ville jeg gått ned til 50 prosent av den vanlige treningen. Det gjelder å stresse ned. Mange blir nervøse før løpet, uansett hvilket nivå man er på, sier Taranger.

Når man kommer frem til dagen før løpet, er det noen ting som kan være lurt å passe på.

— Jeg pleier å spise litt ekstra karbohydrater, men det er nok med et normalt pastamåltid. Derimot bør du drikke litt mer enn vanlig, råder Taranger.

Man trenger ikke nødvendigvis å ta helt treningsfri dagen før løpet.

— Noen synes det er vel så bra å ta fridagen to dager før, for så å ta en kort tur dagen før, sier Skjeldal.

Vossingen mener man ikke bør være redd for å unne seg en liten godbit kort tid før løpet.

— Selv har jeg pleid å spise litt potetgull både kvelden før og om morgenen løpsdagen. Da får du i deg litt eksta salt som holder på væsken. Men da snakker vi om en neve, ikke en hel pose!

Les også

Maraton i regntøy, nabodamen som ble parkert og han som jukset i Fanamilen

Unngå gnagsår

Skjeldal har følgende oppfordring når det gjelder utstyret:

— Hvis du er usikker på om skotøyet er bra nok, så kjøp nye sko nå. Man bør ha løpt i hvert fall tre turer med nye sko før selve løpet, hvis ikke er det veldig fort gjort å få gnagsår, sier Skjeldal.

Arrangøren TIF Viking har fått inn nærmere 9000 påmeldinger og ligger an til deltakerrekord. Klubbens daglige leder Roger Gjelsvik tror det totale deltakertallet vil havne på rundt 11.000. — Løpsbølgen i Bergen har vel aldri vært så stor som nå. Det er positivt for alle oss som driver med dette, sier Taranger.