Sprek

Derfor bør du dusje rett etter trening

Mange lar det gå både en og to timer før de dusjer etter trening. Det kan få uheldige konsekvenser.

Perry Silseth foretrekker en varm dusj etter trening, men det beste for kroppen er kaldt vann, vel å merke med såpe, mener stipendiat ved Norges idrettshøgskole, Hans Kristian Stadheim.
  • Elisabeth Solvang

- Det typiske eksempelet er mosjonisten som i hui og hast haster ut fra treningssenteret eller idrettshallen i svettevåte klær. Tanken er å dra rett hjem og dusje, men så skal man bare gjøre et ørlite ærend først. Før man vet ordet av det har det gått en og en halv time før man er i dusjen, og det er ikke bra, sier fysioterapeut Jesper Nilsen i Ålesund.

Han har jobbet både med toppidrett, breddeidrett og med mosjonister. I de to siste gruppene mener han å se en økende trend til at folk vil spare tid på å dusje hjemme.

  • Denne forklaringen på høy vekt er bare en myte
Jesper Nilsen, som er selvstendig fysioterapeut i Ålesund, har jobbet mye med trening på alle nivåer. Han mener å se en økende trend i at folk dropper dusjen på treningsstedet og heller drar hjem for å dusje. – Da går det ofte litt for lang tid før man faktisk dusjer, påpeker han.

Kald- De vil være mest mulig tids­effektive, også når det gjelder trening, sier han.

Nilsen har hatt mange pasienter som forteller at de dropper den rolige fasen i treningen og skynder seg ut i svett treningstøy. Særlig ille blir dette i vinterhalvåret.

- Det som skjer da er at man får en dårligere restitusjonsfase. Kroppen blir kald, stiv og mer mottakelig for betennelser og infeksjoner, både i muskler, ledd og i luftveiene, sier Nilsen.

Bakterier

Han får støtte av doktorstipendiat ved Seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole, Hans Kristian Stadheim.

- Jeg tror at mange dropper dusjen på treningsstedet for å spare seg tid. I tillegg har noen en feilaktig oppfatning av at såkalt afterburning, altså forbrenning etter trening, forsvinner om man dusjer rett etter en økt. Dette er det imidlertid mye forskning som avviser.

Stadheim sier at resultatet av å drøye med dusjen etter treningen fort kan bli infeksjoner, for eksempel i luftveiene.

- Under trening får huden små, mikroskopiske, rifter. Om man går rundt i svett treningstøy lenge etter treningen, får bakterier vi har på huden gode forhold. Kombinert med de små riftene kan disse da lett trenge inn i kroppen, sier han.

Under trening tar vi gjerne på manualer, vektstenger og annet. Slik får vi bakterier på hendene og på kroppen. I svett treningstøy får disse god grobunn.

SåpeStadheims råd er å la kroppen roe seg ned etter den mest intensive fasen i treningen, for så å dusje og skifte umiddelbart etterpå. Han mener mange må hente frem igjen barnelærdom.

- Fra vi er små lærer vi at såpe og vask fjerner bakterier. Vi kan dette, men folk skal skynde seg og prøver å knipe inn tid der de kan. Noen rolige minutter, med en påfølgende dusj, bør være med i tidsligningen for tiden det tar å trene, sier han.

Venninnene Pauline Bakkemyr (i grønn genser) og Silje Pors Øverland (i front) trener mye og variert. Denne dagen sto yoga på tapetet. Men begge drar rett hjem etter trening, og da kan det gå både en og to timer før de dusjer.

Spiser førstPå et treningssenter i Ålesund treffer vi to venninner som nesten aldri dusjer i senteret.

- Jeg bor nært trenings­senteret og synes det er mer komfortabelt å dusje hjemme. Der har jeg alle tingene mine og jeg slipper å drasse med meg alt hit, sier Silje Pors Øverland (23).

Venninnen Pauline Bakkemyr (23) er enig.

- Med mindre jeg absolutt må fordi jeg skal rett videre til noe annet, drar jeg hjem og dusjer. Jeg kjenner faktisk ingen som tar dusjen her på senteret, sier hun.

De to innrømmer at det ofte kan gå både en og to timer etter trening før de faktisk er i dusjen.

- Ja, det blir lett til at jeg spiser litt eller ordner noe først, medgir Silje, og legger til:

- Innen jeg kommer meg i dusjen er jeg ofte temmelig kald. Det er kanskje ikke så bra?

Tomme garderober og dusjer ved treningssentrene.

Mange dropper dusjenLederne ved de største treningssenterkjedene forteller at mange dropper dusjen på senteret.

- Hos oss bruker rundt 60 prosent av kundene dusjene på sentrene, sier Bjørn Maaseide, norgessjef i Sats Elixia.

Han forteller at prosentandelen som dusjer i sentrene er ujevnt fordelt.

- I sentre som ligger nær forretningsområder, er det flere som dusjer enn i sentre som ligger nær boligområder. Der har vi inntrykk av at folk går hjem og dusjer i stedet, sier Maaseide.

Daglig leder ved Pulssenteret i Ålesund, Anne Marie Tabbara, synes hvor mange som drar hjem og dusjer varierer gjennom dagen. – På dagtid dusjer mange på senteret, om kvelden drar de fleste rett hjem.

Siv-Elin Skogen, daglig leder ved det største senteret i 3T-kjeden, 3T-Rosten, sier andelen som dusjer hos dem holder seg stabilt høyt, men hun mener det ikke går an å sammenligne fullsortimentssentre med lavprissentre og såkalte nøkkelkortsentre.- Hos oss har vi basseng, spa og renholdere som holder garderobene delikate gjennom hele dagen. Selv hadde jeg opplevd det som skummelt å dusje i et senter der jeg låste meg inn og var overlatt til meg selv.

Pris er viktigere

Skummelt eller ei, daglig leder i Fresh Fitness AS, Paal Hansem, sier at de fleste av hans kunder dusjer hjemme. Fresh Fitness er lavprissenterkonseptet til Health & Fitness Nordic AB, konsernet som også omfatter Sats Elixia.

- Vi har fokus på trening og ikke på store garderober. Vårt inntrykk er at kundene synes lav pris er viktigere enn kostbare dusjanlegg, sier Hansem.

Han tror at de fleste ville tatt dusjen hjemme uansett.

- Det er mer effektivt. Man sparer seg et skift og slipper å drasse med seg ting frem og tilbake.

Flere treningssenterledere er enige i dette, blant annet produktdirektør i lavpris­kjeden Evo Fitness, Henning Holm. Han mener færre velger å dusje i sentrene enn før, og sier det har sammenheng med at folk vil være mest mulig effektive.

- I en travel hverdag passer det fint å stikke raskt innom senteret og trene, for deretter å dra av gårde og ta dusjen hjemme.

Perry Silseth gir jernet og blir svett under treningsøkten denne formiddagen.

RekreasjonI treningssenteret denne formiddagen treffer vi også miljøterapeut Perry Silseth (43) på en av flere trenings­økter han har gjennom uken. Etter trening gjør han som ekspertene anbefaler.

- Jeg liker å avslutte treningen med nedkjøring. Etterpå sitter jeg gjerne litt i garderoben og slapper av før jeg går i dusjen.

Silseth har ikke tenkt på at han på denne måten beskytter seg mot sykdom og treningsskader.

- For meg handler dusjen etterpå om velvære og rekreasjon. I tillegg trener jeg mye på dagtid og skal videre på jobb etterpå. Da er det uaktuelt å vente med dusjingen.