Sprek

Cecilie (27) trente 10-15 timer i uken. Så kom smellen.

— Jeg skjønte at noe var galt, sier Cecilie Christensen.

Cecilie Christensen trente altfor mye og hardt, og lot ikke kroppen hvile. Til slutt fikk kroppen nok, og hos legen fikk hun konstatert at hun var overtrent. Nå - et knapt år senere - er hun fortsatt ikke helt bra. Men kroppen makter lette joggeøkter, gåturer og styrketrening. Foto: Gidske Stark

  • Silje Dyregrov

Cecilie Christensen (27) sitter i stolen hjemme i stuen. Bak henne står sykkelen. Parkert. Før var den i bruk nesten hele tiden. Nå har den stått nærmest urørt siden mai.

— Det har vært mange tunge dager og mye tårer, sier Christensen.

For et år siden gikk livet på skinner. Sykepleieren fra Bergen hadde masse motivasjon og trente målrettet for å bli bedre i triatlon. 10-15 timer hver uke svømte, syklet og løp hun. Innimellom deltok hun i konkurranser. Slik hadde hun holdt på i to år.

— Det var veldig gøy å trene så mye, og triatlonmiljøet er veldig bra. Jeg ble veldig ivrig. Litt for ivrig, viste det seg, sier hun.

  • Stadig flere barn trener så hardt at det går på helsen løs. Det har Helene (15) erfart.

Det siste knappe året har Cecilie Christensen brukt mye tid hjemme i leiligheten sin, samt hos kjæresten. Hun har vært langt mindre sosial med venner enn tidligere, og i starten var hun også sykemeldt fra jobb. - Jeg er overrasket over hvor dårlig det går an å bli av å trene mye, sier Christensen. Foto: Gidske Stark

Rask pulsI mars deltok hun på treningsleir med venner. Da hun kom hjem fortsatte hun med hard og hyppig trening. Men så kjente hun at noe ikke var som det skal.

— Jeg merket at noen økter var utrolig tunge, og at jeg hadde mye høyere puls enn vanlig, sier Christensen.

Men i stedet for å lytte til kroppen, fortsatte hun med de tunge øktene. Kjente hun noe på kroppen, tenkte hun at hun hadde en dårlig dag. Men i mai gikk ikke det lenger.

— Kroppen sa helt stopp. Jeg våknet opp og følte meg utslitt. Det kjentes ut som jeg hadde gjennomført tre kjempeharde konkurranser på tre dager. Da skjønte jeg at noe var galt, sier Christensen, som den siste tiden har skrevet mye om overtreningen på bloggen sin.

Hun gikk til legen, som tok en rekke tester for å utelukke andre mulige forklaringer på at hun var så sliten. Men han fant ikke noe, og Christensen fikk konstatert at hun var overtrent.

Helene Høimyr. Foto: Svein Brimi

Tar lang tidOvertrening beskrives som en vedvarende tilstand, der tiden som behøves for å gjenvinne overskuddet er relativt lang. Det varierer ikke fra dag til dag, og forsvinner ikke med korte perioder med hvile, ifølge forskning.

— Mange opplever at kroppen blir overbelastet eller feiltrent, om de trener hardt, monotont og mye, og ikke lar kroppen hvile. Går dette for langt, kan man bli overtrent. Her spiller også faktorer som dårlig kosthold og lite søvn inn, sier Helene Høimyr.

Hun er utdannet muskelfysiolog, og jobber som personlig trener, lærer og ekspert i Sunn&Sprek og Bramat.no.

Høy puls og fort stiv

Det finnes lite forskning på hvorfor noen blir overtrent, og hva man skal gjøre om det skjer, ifølge John Henry Strupstad. Han er fysioterapeut og fagredaktør i tidsskriftet Fysioterapeuten.

Men ut fra det lille man vet, sier han dette:

— Dersom man blir overtrent, ser det ut til at det er fornuftig å gå ned på både treningsmengde og intensitet, samt bruke andre muskelgrupper i en periode. Gradvis progresjon i opptreningen blir viktig for å komme tilbake i god, gammel form, sier Strupstad.

Han forteller at dette kan ta uker, måneder eller år, avhengig av alvorlighetsgrad.

- Er det noen faresignaler som kan fortelle deg at du begynner å bli overtrent?

— Opplever man veldig høy puls når man trener rolig og ikke er syk, så kan det være et faresignal. Et annet kan være om man blir veldig fort stiv og muskulaturen får mye melkesyre tidligere enn normalt, sier Strupstad, som har omtalt temaet i en fagblogg på Fysioterapeuten.

Han påpeker at man bør være forsiktig med mye hard trening i perioder der man sover lite og det er mye stress i livet ellers.

Både Strupstad og Høimyr presiserer at de aller fleste mosjonister ikke vil oppleve å bli overtrent. Her er nok sjansen større for belastningsskader.

— Trener man mindre enn fem ganger i uken, så bør man i utgangspunktet ikke være redd. Da er det heller skader som oppstår, sier Strupstad.

Cecilie Christensen har begynt å trene forsiktig igjen. Målet er å, på sikt, begynne med triatlon igjen i Bergen Triathlon Club. - Men da vil jeg trene smartere, sier hun. Foto: Gidske Stark

Fortsatt ikke braDa Cecilie Christensen fikk konstatert at hun var overtrent i mai i fjor, ble hun sykemeldt av legen og bedt om å ta det med ro.

— Jeg prøvde å trene forsiktig, men kjente at det ikke gikk. Derfor kuttet jeg treningen helt ut. Utover høsten kjente jeg at jeg fikk tilbake litt av energien, sier Christensen.

Nå - nesten ett år etter at hun fikk diagnosen- er hun fortsatt ikke helt bra.

— På jobb fungerer det greit nå, og jeg kan trene styrke, gå, og jogge rolig. Jeg gjør ting som jeg synes er kjekt og ikke krever puls. Men jeg kan ikke gå opp Ulriken, for eksempel. Da blir jeg uvel og får en ekkel følelse i kroppen, sier Christensen.

Flere tegn

Når hun ser tilbake i treningsdagboken, så ser hun flere tegn på at hun burde stoppet tidligere.

— Hvilepulsen var høy om morgenen, jeg fikk raskt høy puls da jeg trente, og jeg var generelt sliten i kroppen, sier hun.

27-åringen ønsker ikke å skremme andre fra å trene med sin historie. Tvert imot:

— Men husk at kroppen har en grense. Hvis den ikke fungerer og treningen er veldig tung, så bør du ta et steg tilbake. Det er viktig å få hvilt seg nok innimellom. Selv er jeg overrasket over hvor dårlig det går an å bli av å trene mye. Jeg har vært helt i kjelleren, og det har påvirket hele livet mitt, sier Christensen.