Sprek

Nå kan du kjøpe «snål frukt» for en billig penge

— Vi ønsker å ta vår del av matansvaret.

Denne uken fikk Bunnpris på Damsgård inn litt annerledes frukt og grønnsaker. Bjørn Lillemoen plukker med seg noen små paprikaer. Foto: Marita Aarekol

  • Silje Dyregrov

Bitte små pærer, skeive gulrøtter og store poteter. På Bunnpris på Damsgård i Bergen, har frukt litt utenom det vanlige fått sin egen plass i butikken.

Gjennom konseptet «Snål frukt & grønt», ønsker dagligvarekjeden å tilby kundene frukt som ikke følger standardmål for form og størrelse, til 30 prosent rabatt.

Denne pæren er mindre enn de fleste, og ville normalt ikke blitt solgt i butikken fordi den ikke passer standardmål. Nå får den likevel plass, gjennom «Snål frukt & Grønt» Foto: Marita Aarekol

Dette setter kundene pris på.— Det er bedre at de selger det, enn at de kaster det, sier Bjørn Lillemoen, mens han velger seg noen små paprikaer til redusert pris.

54 butikker over hele Norge

Konseptet ble lansert på åtte testbutikker i Trondheim i februar. Siden den gang har de særegne fruktene og grønnsakene fått innpass i en rekke Bunnpris-butikker i Sør-Trøndelag, Sørlandet, Oslo-området og Nord-Norge. Denne uken kom de også til flere butikker i Bergen og Stavanger.

— Vi ønsker å ta vår del av matansvaret og bevisstgjøre forbrukerne til å ta smarte valg. Dette er fullgode varer, som til tider er bedre på smak. De bare ser litt annerledes ut, sier Ingunn Sandnes, markedssjef i Bunnpris.

Så langt har det vært en stor suksess. Av de sortene frukt og grønt Bunnpris har solgt i oktober, så utgjør Snål-segmentet ca 25 prosent av salget, sammenlignet med like varer.

— Vi var litt spente på hvordan dette skulle bli mottatt. Men salget har vært veldig bra, sier Sandnes.

Målet er å utvide til langt flere butikker fremover.

Arild Hermstad. Foto: Håvard Bjelland

Håper andre følger etterFramtiden i våre hender hilser snål frukt og grønt hjertelig velkommen.

— De utnytter en ressurs som veldig ofte blir kastet. Det er noen som tror EU krever at frukten må se pen ut. Men det er ikke tilfelle. Saken er at forbrukerne er blitt opplært til at alt som kommer av frukt og grønt, er perfekt. Så er forbrukerne blitt mer og mer kresne, og kjedene mer og mer flinke til å ta bort morsomme og snåle frukter som smaker minst like godt, sier leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad.

Han håper flere dagligvarekjeder vil gjøre det samme.

— På globalt nivå blir en tredel av all mat som blir produsert, aldri spist. Også i Norge har vi et enormt matsvinn. Jeg tror ikke vi klarer å løse miljøutfordringene om man ikke får ned svinnet på mat. Dette er et av de enkleste, men mest effektive tiltakene vi har, mener Hermstad.

Nordmenn kaster over 46,3 kilo mat hver, i løpet av et år. Det viseren rapport fra Østfoldforskning, laget på oppdrag fra Miljødirektoratet.

- Så lenge smaken er god

Selv om industrien og dagligvarehandelen kaster en del mat, er det forbrukerne som står for det største volumet. Brød, frukt og grønnsakertopper listen over mat som går i bosset, i tillegg til det som kalles for «gryte- og tallerkenrester». Til sammen utgjør dette to tredeler av maten som kastes i løpet et år fra en husholdning.

Bunnpris-kunde Bjørn Lillemoen tror flere vil gjøre som ham, og velge snåle frukter og grønnsaker fremover.

— Annerledes kan være bra. Så lenge smaken er god, sier Lillemoen.

Relevante artikler

  1. SPREK

    Aldri har de solgt mer av disse matvarene: - Det er en formidabel økning

  2. SPREK

    Ni typer frukt og grønt vi ikke får nok av: - Det er nesten så vi ikke tror det er sant

  3. SPREK

    Butikkene endret på tre ting. Det fikk fart på salget.

  4. VITEN

    Denne matvaren er det vanskeligst å selge

  5. ØKONOMI

    Rema og Kiwi er erkerivaler i frukt og grønt-disken. Men på bakrommet er de partnere

  6. ØKONOMI

    Forbrukerrådet med ny pris-app. – Trist for forbrukerne, mener lokalmatforkjemper