Sprek

Professor: - Dropp frokosten

Professor Birger Svihus mener folk må innse at de ikke trenger å spise så ofte.

- TRENGER IKKE FROKOST: – Hvis folk hadde innsett at de ikke trengte å spise så ofte, kunne de ha levd ut sin naturlige appetitt og funnet sin egen energibalanse, sier Birger Svihus, professor i ernæring ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Foto: Colourbox

  • Silje Dyregrov
  • Ane Undhjem

Har du prøvd alt, men klarer fremdeles ikke å gå ned i vekt? Birger Svihus, professor i ernæring ved Norges miljø— og biovitenskapelige universitet, NMBU, mener han har et enkelt svar på problemet: Kutt måltider.

Når vi går opp i vekt inntar vi større mengder energi enn vi bruker. Til forskning.no sier Svihus at for å gå ned i vekt, har du i realiteten to alternativer: Du kan enten redusere energiinntaket ditt eller øke energiforbruket ditt.

Selv forteller han at for å bli kvitt de ekstra julekiloene kuttet han ned på antall måltider og spiste mest mettende mat med lav energikonsentrasjon som supper, salater og gryteretter med kjøtt og grønnsaker.

- Unngå druer og bananer

Svihus anbefaler de som vil ned i vekt å kutte ut måltider, drikke vann når de er tørste, spise vann gjennom grønnsaker for å få en metthetsfølelse og å velge grønnsaker, magert kjøtt og mager fisk til måltider. Er du sulten på noe søtt mener han at du skal velge frukt fremfor godteri, men her er det viktig å unngå bananer og druer. Han sier til forskning.no at bananer inneholder mer sukker enn en Coca Cola, og at han heller anbefaler epler.

— Vi er oppvokst med at vi tror vi må spise hver tredje time, at vi må ha i oss frokost og at vi blir slappe og uopplagte dersom vi ikke spiser jevnlig. Dette er rådene myndighetene har gitt i årevis, og som vi har tillit til, sier Svihus til forskning.no.

Selv mener han at man tåler fint å gå et halvt døgn uten mat, og at vi ikke blir utmattet av å hoppe over et måltid eller to.

– Hvis folk hadde innsett at de ikke trengte å spise så ofte, kunne de ha levd ut sin naturlige appetitt og funnet sin egen energibalanse, sier Svihus til forskning.no.

Til nrk.noi 2013 sa også Svihus at man må ha respekt for at denne måten å spise på ikke passer for alle, men at for mange er det et godt tiltak hvis man ønsker å gå ned i vekt. Svihus fraråder barn og unge under 18 år, de med svært høyt aktivitetsnivå og undervektige å droppe frokosten.

Helsedirektoratet: Spis frokost

Rådene fra Svihus om å droppe frokosten, samsvarer ikke med rådene fra norske helsemyndigheter.

«For at kroppen din skal kunne fungere optimalt trenger de fleste påfyll av energi om morgenen», står det skrevet på Helsedirektoratets sider helsenorge.no. Er du blant de som har dårlig matlyst så tidlig, eller rett og slett har for dårlig tid mener helsemyndighetene at en lettyoghurt eller et eple, samt et glass juice eller mager melk kan være løsningen.

Om du ikke rekker frokosten før du drar hjemmefra, anbefaler de en ekstra matpakke. Et annet alternativ kan være å lage en ekstra matpakke med frokost, som du kan spise når matlysten kommer.

Helsedirektoratet anbefaler også å variere mellom grovt brød, knekkebrød, grove kornblandinger og havregrøt og mellom ulike påleggstyper, slik at du får i deg næringsstoffene du trenger (se flere frokostråd fra Helsedirektoratet i faktaboks).

Forvirret?

At frokostrådene spriker, kan lett være forvirrende. Hvem skal man egentlig høre på?

— Det er forsket ganske mye på barn og måltider, og for dem er det overveiende sannsynlig at det er fornuftig å spise frokost. Det har ikke bare med vektutvikling å gjøre. Det har også med at man ønsker at de skal være opplagt på skolen og klar til å lære, sier Frøydis Nordgård Vik, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder.

Hun har tatt en doktorgrad i folkehelse og jobber med forebygging av overvekt hos barn.

- Hva med voksne?

— Der er det vanskelig å finne en fasit. Det er studier som viser at det er en sammenheng mellom overvekt og inntak av frokost, og det er studier som viser at det ikke er en sammenheng. Samtidig kan det å spise frokost relatere seg til andre ting enn vekt, som opplagthet og kunne yte på jobben. Mange vil ha det bedre ved å spise frokost og bør fortsette med det. Men noen sier at de blir «kvalme» av å spise tidlig på morgenen. Da går det an å ta deg et glass juice el., også kan man spise etter noen timer. Det er ikke sånn at man trenger å presse i seg mat om morgenen for å holde vekta, i alle fall om man ser på hva som finnes av forskning sier Vik og fortsetter:

- Føre var-prinsippet

— Spørsmålet er når du skal innta frokosten. Skal du spise klokken 07 eller er det greit å spise noen timer senere, når du kommer på jobb? Forskning har ikke vist at det ene er mye verre enn det andre, sier Vik. Vektutviklingen er mest avhengig av inntak av energi i forhold til forbruket i det lange løp, samt hvilke gener vi har for å utvikle overvekt eller ikke.

— Er helsemyndighetene for bastante når de fremhever hvor viktig frokosten er?

— De legger opp til føre var-prinsippet, og det synes jeg er fornuftig. Det kan jo for eksempel godt hende at det på sikt viser seg at det å spise frokost er viktigere enn vi hadde trodd, sier hun.

• Er du enig i at det er greit å droppe frokosten? Diskuter under.

Fakta/Helsedirektoratets frokostråd

  • Velg brød, kornvarer og frokostblandinger med høyt innhold av fiber og fullkorn, og lavt innhold av fett, sukker og salt. Bruk Nøkkelhullet og Brødskala’n som hjelpemidler.
  • Velg magre melkeprodukter til kornblandinger og grøt.
  • Velg myk margarin, gjerne lettmargarin.
  • Når du bruker smørbart pålegg, kan du med fordel sløyfe margarinen helt.
  • Velg fiskepålegg som for eksempel makrell i tomat, sild, sardiner og fiskepudding.
  • Velg halvfete eller magre ostetyper, for eksempel lette eller magre faste hvite og brune oster, prim, pultost, gammelost, cottage cheese og alle typer smøreoster. Kremoster og dessertoster er ofte fete.
  • Velg pålegg av rent kjøtt, for eksempel kylling og kalkun.
  • Frukt og grønnsaker som tomat, agurk, salatblader, paprika, banan og eple egner seg godt som pålegg.
  • Spis gjerne en frukt eller grønnsak i tilknytning til brødmåltidet.
  • Majones og majonessalater har et høyt innhold av fett, men av den gunstige typen. Det kan derfor brukes som pålegg av og til.
  • Velg syltetøy med lavt sukkerinnhold.
  • Søtt sjokolade- og nøttepålegg inneholder mye sukker og fett, og bruken bør derfor begrenses.
  • Drikke: mager melk, juice, te eller kaffe.

Kilde: Helsedirektoratet

  1. Les også

    Mange sunne alternativer!

  2. Les også

    Lege vil slanke nordmenn med hormoner

  3. Les også

    Fedmeeksperter vil kalorimerke mat og drikke på restauranter

Relevante artikler

  1. SPREK

    Nei, du blir ikke feit av mye frukt

  2. SPREK

    Professor: Dette er den enkleste måten å gå ned i vekt på

  3. SPREK

    Ekspert: – Dette er én av de største utfordringene i kostholdet i dag

  4. SPREK

    Kostholdsrådene du bør være kritisk til

  5. SPREK

    Malerkollegaene doblet antall måltider - raste ned i vekt

  6. SPREK

    Ni vaner du må unngå om du vil ned i vekt og bli der