Sprek

Etter å ha trent minst fem timer dagen over en lengre periode sa Helenes (15) kropp stopp

Helene Ellingsen Reimers (15) ville mer, men kroppen sa nei.

REHABILITERING: Helene Ellingsen Reimers (15) gikk fra å trene fem timer om dagen til full kollaps. Etter å ha trent med smerter over en lenger periode endte hun på Haukeland universitetssjukehus, hvor hun måtte operere begge bena for belastningsskader.
  • Camilla Ahamath
SUPERSPREK: Helene (15) trener fem timer for dagen. Det opplever hun å få kommentarer på. Hun er i tilegg sterke enn mange av hennes jevnaldre. - Jeg bryr meg ikke noe særlig om kommentarene, for jeg har et mål og en mening med treningen min, sier tenåringen. Nå er hun i gang med å trene seg opp sammen med fysioterapeut Vidar Van Gool.

Stadig flere barn trener så mye at det går på helsen løs. Det har Helene erfart. For en drøy måned siden måtte hun legge seg på operasjonsbordet og operere begge bena etter belastningsskader.

LES OGSÅ: Som barn hadde han alvorlig fedme. Nå er Erlend (15) en av Vestlandets beste badmintonspillere.

Kroppen kollapset

Høsten 2015 kollapset 15-åringen.

I denne perioden trente tenåringen flere timer for dagen. En typisk hverdag for svømmetalentet innebar en to-timers svømmeøkt før skolestart, en like lang svømmetrening etter skolen etterfulgt av en løpetur – i tillegg til daglige styrketrening.

— Jeg elsker å løpe også, spesielt på fjellene. Jeg løper rundt en mil når jeg først er ute, men noen dager kan kroppen bare løpe og løpe, da løper jeg gjerne to mil, sier hun.

Les også

Skal vi trene i denne kulden?

Trente med smerter

I begynnelsen av 2015 klarte ikke lenger Helene å trene med smertene.

— Det var en episode i høst der jeg måtte komme og hente henne fordi hun ikke klarte å gå, sier Svein Erik Ellingsen, far til Helene.

Hun forteller om en lang periode med smerter i leggene, som kom og gikk. De første smertene la hun merke til allerede i januar 2014, da hun tok opp igjen svømmingen etter et to års langt opphold.

— Jeg hadde jo vondt, men jeg lærte å trene med skaden. Jeg visste jo at den var der, men jeg var så innstilt på å bli bedre og trene mer, sier hun.

Etter en legetime på Haukeland universitetssykehus bar det rett til operasjonsbordet. I begynnelsen av desember ble Helene operert for muskellosjesyndrom i begge leggene.

Syndromet gjør muskulaturen i området hemmet og kan opphøre helt. Det krever akutt operasjon for å berge bena. I tillegg hadde Helene legghinnebetennelse.

LES OGSÅ: Finn ut hva som gjør deg glad.

— Svært mange treningsskader

Overlege ved ortopedisk avdeling på Haukeland universitetssykehus Asle Birkeland Kjellsen ser alene mellom 400–500 pasienter pr. år på poliklinikken, i tillegg til de fleste akutt innlagte idrettsskader hos barn og unge. Til sammen er sikkert vel 200 av disse idrettsrelatert, ifølge overlegen.

Helene Ellingsen Reimers (15) opererte begge bena den 3. desember 2015. Allerede i romjulen droppet hun krykkene og stod på ski. - Jeg følte meg klar, sier den spreke femtenåringen.

— Vi ser svært mange pasienter med problemer relatert til for mye og feil trening. Justering av ambisjonsnivået og justering av indre og ytre motivasjonsfaktorer er som regel de viktigste tiltakene, skriver Kjellsen i en e-post til BT.Ortopedisk avdeling gir mange pasienter forebyggende råd relatert til idrett og treningsskader.

— De aller fleste med skader eller problemer relatert til idrett og trening skal ikke opereres. Behandlingen av dem går ut på å utelukke operasjonstrengende lidelser og å gi riktige råd om hvordan plagene kan bedres og unngås, skriver han videre.

LES OGSÅ: Siv (26) kunne ikke gå

Økende problem

Det er heller ikke uvanlig at unge mellom 12 og 16 år oppsøker lege og fysioterapeuter med belastningsskader, ifølge Olympiatoppen.

— Det er i tiden å trene også for de unge, men det mangler kunnskap på område med belastningsskader og ungdom, sier spesialist i idrettsfysioterapi Håvard Moksnes ved Idrettens Helsesenter og Olympiatoppen.

— Vi opplever at det er et økende antall ungdom som kommer til oss med slike skader, sier han.

Belastningsskader er et lite tema som burde være et større tema i trenerutdanningen, ifølge Olympiatoppen.

— Det jobbes mot idrettsforbundet og jeg tror at dette blir et tema som kommer til å være en større del av utdannelsen til blant annet trenere. Det er også for få fysioterapeuter og leger som er oppmerksom på dette, sier Moksnes.

Tilbake på topp

Drømmen om å komme med på landslaget i svømming brast for Helene i denne omgang. Men tenåringen er fast bestemt på å komme tilbake i vel så god form, så snart hun får grønt lys til å trene så mye hun vil av lege og fysioterapeut.

Hun har nemlig ingen planer om å redusere treningen.

— Jeg liker å være i bevegelse. Trening gir meg mye, blant annet overskudd. Jeg er klar over at jeg trener en del, men det er den jeg er, sier hun.

Svømmetalentet kuttet ut krykkene fire uker før tiden, har gått på tur med hunden sin og stått på ski ved flere anledninger. Samtidig har hun latt overkroppen få flere omganger med styrketrening.

— Det har vært vanskelig å være så mye i ro og ikke kunne bevege seg. Jeg har gjort det jeg har følt meg klar for, selv om jeg vet at det er altfor tidlig, sier hun.

Økning hos barn og unge

Fysioterapeut Vidar Van Gool ved Sandsli fysioterapi er imponert over rehabiliteringen til talentet.

— Hun har allerede kommet langt på vei uten hjelp fra meg, sier han.

Fremover skal Van Gool veilede Helene til å trene variert og med riktig belastning, slik at hun på sikt kan komme tilbake for fullt å trene den mengdetreningen hun ønsker.

— Det er løpingen som har gitt henne en overbelastning, ikke svømmingen, så det er den som må justeres, forteller fysioterapeuten.

DRØMMEN: Helene drømte om å komme på landslaget i svømming. Den brast i denne omgang, men tenåringen håper fortsatt på å komme tilbake i minst like god form som hun var.

Det er stadig flere barn og unge som finner veien til fysioterapeutens kontor.— Jeg møter barn ned i 11-års alderen. Det er gjerne talenter som trener på flere lag. Da er det vanskelig for trenere og foreldre å ha oversikt over all treningen, men flere burde vite mer om idrettsskader, ikke bare de akutte, sier han.

Det florerer med treningstips på internett, men informasjon om forebygging er ikke like lett å finne frem til, ifølge tenåringen.

— Hvis jeg hadde visst mer om slike skader tror jeg at utfallet hadde vært annerledes, men jeg har ikke lest noe om belastningsskader og visste ingenting, sier Helene Ellingsen Reimers.

Alle som trener mye mengdetrening og helt på grensen av det kroppen klarer lever i konstant fare for å få skader, ifølge fysioterapeuten.

Les også

Fem kostråd for deg som vil ned i vekt

— Må kartlegge først

Christine Holm Moseid, stipendiat på Senter for idrettsskadeforskning, bekrefter at det mangler kunnskap rundt skader og sykdom hos unge toppidrettsutøvere.

— Vi ønsker mer kunnskap om dette. Særlig blant ungdommene som trener mye. Det er kjempeviktig å vite hva som plager dem, hvor mye de kan trene og hvordan de kan trene. Trening er identitet og er viktig for ungdom. Derfor er en skade også viktig for det mentale. For å vite noe om hvordan man skal forebygge så må man kartlegge først. Det er det vi er i gang med her, sier hun.

Senter for idrettsskadeforskning har den siste tiden samlet inn data om idrettsskader hos unge eliteutøvere. Nå skal tallene analyseres. Belastningsskader

— Det er ingen indikasjon på at ungdom ikke er utsatt for belastningsskader, sier Holm Moseid.

Hun bekrefter at det er i den største vekstperioden til unge at mange skader forekommer.

— Det som er sikkert er at unge i puberteten er utsatt for belastningsskader, sier spesialisten.

- Push kroppen din

Helene Ellingsen Reimers har satt seg nye mål etter hun ble skadet.

— Jeg er helt sikker på at jeg kan komme tilbake til svømmingen enda bedre selv om jeg har vært skadet, men jeg har andre mål også. jeg vil begynne med triatlon, sier hun.

- Er du blitt klok av skade?

— Nå vet jeg i hvert fall hva jeg skal kjenne etter. Jeg har ikke lyst å komme opp en slik situasjon igjen, så jeg er fast bestemt på å bli bedre kjent med kroppen min. Nå skal jeg være mer tålmodig, forteller hun.

— Hvilke råd har du til andre unge som trener mye?

— Push kroppen din og gjør det du brenner for, men prøv å finne en balanse slik at ikke kroppen din blir utsatt for for høy belastning over en lengre periode. Det er da slike skader oppstår, sier tenåringen.

LES OGSÅ: Sykelig opptatt av mat.

Les også

  1. Idrettslektor mener nye trender ekskluderer mosjonister

  2. Her er ekspertens syv kostholdstips: - Effekten er kjempestor

  3. Forskere vil belønne syklister

  4. «Alle» skal bli slankere og sprekere på Facebook

  5. Fride (15) fikk nok av prestasjonsfokuset og toppingen