Sprek

Uenighet blant forskerne: Er det egentlig lurt å bade om vinteren?

De virker verken sprø eller spesielt annerledes. Likevel kaster de seg i sjøen året rundt – helt frivillig.

FOR HUMØRET: Inge William Danielsen i fin stil ut i sjøen. Anne-Mari Bratthammer og Sten Solberg gjør seg klare til å følge etter. De kan ikke gå god for om badingen er godt for helsen eller ikke, men mener det hjelper på humøret. Foto: Pål Christensen

  • Anders Leon Andersen
    Aftenbladet

Det er knappe én grad i luften og syv i vannet. Frostrøyk står ut av munn og neser. Likevel er det lite å utsette på humøret til vinterbaderne i Godalen sjøbaderforening denne lørdagen.

Foreningen har over hundre medlemmer, og har opplevd langt tøffere badeforhold enn dette: Blikkstille vann og en sol som fortsatt varmer bitte litt.

– Fantastiske forhold. Jeg har badet i minus to. Da kjente vi isbitene i vannet da vi svømte, sier Jorunn Romsbotn.

Sammen med mannen Svein Egil Klungtveit begynte hun å bade året rundt allerede i 2002. Etter hvert ville også venner og naboer bli med.

HJEMMELAGET: «Badeburka» er praktisk for vinterbadere. Flere av de oppmøtte hadde hjemmelagede burkaen, sydd sammen av to store håndklær. Fra venstre: Siv Aaneland, Synnøve Myrset og Anne-Mari Bratthammer. Foto: Pål Christensen

Over 100 medlemmer

Hver lørdag samles de ved Varden kirke. En halvtimes rask gange ned til sjøen gjør at kroppen er god og varm før det skiftes til badetøy.

Gruppen er åpne for alle som vil bade eller være badevakt.

– Baderne i 40-årene regner vi som ungdomsgruppen, de eldste er i slutten av 60-årene, forteller Romsbotn, og legger til at det foreløpig er flest kvinner i gruppen.

Flemming Krøger var en av dem som stiller opp uten badetøy.

– Jeg er bare med konen. Dette er en sosial og inkluderende gjeng som det er kjekt å være sammen med. Jeg blir med ned til sjøen og tar en kopp kaffe sammen med dem etterpå. Foreløpig har jeg ikke knekt koden med å bade vinterstid, smiler han.

  • FIKK DU MED DEG DETTE? Denne testen kan gi deg svar på hvilken form du er i – uten at du trenger å bli svett.

– Kun for friske

At isbading er en ekstrem påkjenning for kroppen er det liten tvil om – uansett hvor glad man er i sjokket. Men hvor sunt er det egentlig å bade utendørs på vintertid?

– Vinterbading er ikke farlig dersom du er helt frisk og ute i vannet i kort tid.

Det sier Maja-Lisa Løchen, professor i forebyggende medisin ved UiT Norges arktiske universitet, samt hjertespesialist og overlege ved hjertemedisinsk avdeling, Universitetssykehuset i Nord-Norge. Hun har satt seg godt inn i forskningslitteraturen rundt isbading.

– Personer med alvorlig hjerte- og karsykdom – som veldig høyt blodtrykk, trange kransårer utenpå hjertet, alvorlig hjerteklaffsykdom, alvorlige rytmeforstyrrelser og alvorlig hjertesvikt og som er ikke er tilstrekkelig behandlet – bør derimot ikke bade. Folk med alvorlig epilepsi med hyppige anfall skal også holde seg på land, sier Løchen.

VASSET: De fleste av damene foretrakk å gå uti vannet, mens herrene valgte stupebrettet. Foto: Pål Christensen

Plutselig død

Når vi bader i iskaldt vann får kroppen et kick: blodårene trekker seg sammen, blodtrykket stiger, og det skilles ut adrenalin og endorfiner.

– For personer som er i risikogruppen, kan et iskaldt bad føre til hjerteinfarkt, hjerneslag, hjerterytmeforstyrrelser, besvimelse, epileptisk anfall og plutselig død, sier Løchen.

RUTINERT: Svein Egil Klungtveit er en rutinert vinterbader som ikke bare nøyer seg med en rask dukkert. Foto: Pål Christensen

Det høres skremmende ut, men noe forskning viser at isbadere har høyere nivåer av beskyttende faktorer i blodet, som verner mot infeksjoner og sykdom. Dette kan tyde på at isbadere er mindre forkjølte og syke enn resten av befolkningen.

Godt for muskelstivhet

– Det er viktig å huske på at dette i så fall bare gjelder for folk som er friske i utgangspunktet. Personer som ikke er vant med regelmessig isbading, kan oppleve helsefarlige konsekvenser av et bad. Og bad aldri alene. Det store sjokket som kroppen utsettes for, kan gjøre at man besvimer, sier Løchen.

– Hva med isbading som restitusjon for idrettsutøvere?

– Det er flere studier som tyder på at dette er positivt, særlig i idretter hvor man kan bli muskelstøl, som ved styrketrening, intervalltrening og ballidrett med høy intensitet. Det kan også være nyttig i varmt klima for å forebygge heteslag. Det er ikke påvist at isbading bedrer prestasjonen, her er hvile og mat viktigst, mener Løchen.

HVER DAG: Syriske Mazen Zidan ble bitt av badebasillen i august. Nå tar han en tur til Godalen hver dag for å bade. – En fantastisk god start på dagen, forteller han. Foto: Pål Christensen

Hilsen fra Per Fugelli

Isbaderne er fremme ved badeplassen i Godalen. På veggen av et lite skur, som brukes som garderobe, henger et brev fra den avdøde legen og sosialmedisineren Per Fugelli.

Den folkekjære legen vokste opp i Paradis, ikke så veldig lagt fra badeplassen. Da foreningen inviterte ham til bading for noen år siden – og han ikke kunne komme – sendte han en hilsen: «Vin og bad er nødvendig for helsen.»

Gjengen har skiftet til badetøy. Mens noen løper vassende ut i, foretrekker andre stupebrettet. Etter få minutter i sjøen, er friskusene på land igjen.

– Jeg kan ikke gå god for helseeffekten av badingen, men det gjør garantert noe med humøret. Jeg har aldri sett et surt fjes komme opp av sjøen, sier Svein Egil Klungtveit.

KALDT: Kaldt, men herlig, mener isbader Jane Elisabeth Norderhaug. Tove Bjelland i bakgrunnen. Foto: Pål Christensen

Større dødelighet for isbadere

Korttidsstudier av isbadere tyder på at aktiviteten ikke er skadelig, men en langtidsstudie fra Kina plukker denne teorien fra hverandre.

I studien fra 2014 ble 900 regelmessige isbadere over en periode på 30 år undersøkt for deres dødelighet som følge av hjerteinfarkt og hjerneslag.

Den viste at disse har om lag dobbel så høy dødelighet sammenliknet med den generelle befolkningen. Forskerne mente det skyldes den intense stressituasjonen som sårbare organer som hjerte og hjerte blir utsatt for med store mengder adrenalin og andre stressmarkører som raskt strømmer ut av kroppen.

Redusere dødelighet

Professor Løchen – som er halvt finsk og lang erfaring som vinterbader – har større sans for en finsk studie som viste at bading kombinert med sauna reduserer risikoen for å få hjerteinfarkt og for å dø av hjerte- og karsykdom. Rapporten konkluderer med at jo mer sauna man tar, desto bedre er det.

Forskningen er altså ikke enig om hvorvidt det er sunt eller usunt å bade på vinterstid. Det viktigste er derfor å bruke sunt bondevett og ikke overdrive. Den sosiale biten kan jo også være viktig for livskvaliteten og helsen.

BADERE PÅ TUR: Medlemmene bader ikke bare i Godalen, de har også vært på tur til København, Brusand og Sirevåg på Jæren, og til de små øyene Utsira og Røvær. Helt foran Hege Bergjord. Bak fra venstre: Annette Sigaard, Jane Elisabeth Norderhaug og Sylvi Abrahamsen. Foto: Pål Christensen

Kjøreregler for vinterbading

Løchen vil nevne følgende kjøreregler for vinterbading:

  • Bad ikke alene.
  • Bad ikke hvis du har alvorlig hjerte- og karsykdom eller epilepsi.
  • Ikke vær ute i vannet for lenge. Du kan besvime på grunn av det store sjokket som kroppen utsettes for.
  • Dukker du hodet under vannet, blir du enda kaldere, men det går greit om du ikke har hodet lenge under vann.
  • Sørg for rask oppvarming. En sauna etterpå er sannsynligvis veldig sunt.

HMS-ansvarlig

Badegruppen forteller at aktiviteten er størst i desember, januar og februar. Hun tror det skyldes at folk har bedre tid i disse månedene og at hyttefolket er litt i dvale på denne tiden. I tillegg er utfordringen størst på denne tiden av året.

KOM SOM DU ER: Lite snobberi i Godalen sjøbaderforening. Her er det Sigrid Hagen som bruker ullvottene som badesko. Foto: Pål Christensen

Gry Evensen er av de trofaste vinterbaderne i foreningen. Hun er selvoppnevnt HMS-ansvarlig og tar oppgaven alvorlig.

– Jeg liker ikke at de stuper eller hopper uti vannet når det er for kaldt. Og ingen bør bade alene, det gjelder både sommer og vinter, slår hun fast.

Les mer om

  1. Bading
  2. Trening
  3. Helse
  4. Kropp
  5. Velvære
  6. Medisin
  7. Vinter