Sprek

Slik lager du din egen sjokolade på 30 minutter

Bra for hjertet, men bare i små mengder. Økologisk sjokolade inneholder nemlig mer kalorier enn vanlig sjokolade.

PÅ KURS: (f.v.) Linn Therese Hagen, Irene Hitsøy, Marie Kvisgård, Catrine Andersen og Petter Vallestad var på kurs for å lære å lage seg økologisk sjokolade.
  • Silje Dyregrov

På Kaffemisjonen i Bergen står 20 personer mellom kakaobønner, konfektformer og kakaosmør. De skal lage sjokolade. Men ikke den vanlige sjokoladen du kjøper på butikken. Denne sjokoladen er nemlig laget av økologisk ren kakao og naturlige søtningsmidler, og er uten hvitt raffinert sukker, melk og gluten.

— Kakao er supersunt. Det er bra for hjertet og inneholder masse antioksidanter. Så lenge man holder seg unna melkepulver og sukker, så er det bare helsegevinster igjen. I tillegg er det mange allergikere som sliter med å finne butikksjokolade som er garantert fri for nøtter, soya eller andre allergener, mener Odd Arild Ringen.

Kaffesjokolade_M.jpg

Han er grunnleggeren bak Økosjokolade som står bak sjokoladekurset i Bergen.

  • Følg Sprek på Facebook her!
  • Følg Sprek på Twitter her!

— Smakte fantastisk

Petter Vallestad er en av deltakerne på kurset. Han er overrasket over hvor enkelt og kjapt man lager sin egen sjokolade. En drøy halvtime etter at han gikk i gang, er sjokoladen klar.

- Hvordan smakte det?

— Det smakte fantastisk, spesielt sjokoladepålegget og sjokoladen med kokos. Så er det bra at det er 100 prosent naturlig, sier han.

Basisoppskrift

Basisoppskriften på hjemmelaget sjokolade er to deler kakaomasse (50 gram), en del smør (25 gram), en halv teskje vaniljepulver og litt søtning etter ønske, eksempelvis 20 gram yaconsirup.

Kakaomassen og kakaosmøret puttes i en skål, som varmes i varmt vann. Når kakaomassen og kakaosmøret blir flytende, visper man inn vanilje og søtning. Så kan du tilsette dine favoritter av tørket frukt, bær eller krydder, for å få smak til sjokoladen.

Til slutt heller man sjokoladen i former og setter den i kjøleskapet i 20-25 minutter.

Antioksidanter

Årsaken til at kakao regnes som gunstig, er at den inneholder flavonoider. Det er en type antioksidanter som kan redusere risikoen for kreft og hjerte- og karsykdommer, skriver Norsk Helseinformatikk .

— Fordi det er større mengde antioksidanter i den mørke sjokoladen, er den ansett som gunstig å bruke i små mengder. Det vil si en bit hver dag (10 gram), for å unngå for mye kalorier. En annen fordel kan være at jo mørkere en sjokolade er, desto bitrere kan den oppleves. Da blir det lettere å begrense seg til å spise mindre mengder av sjokoladen, sier Randi Vassbotn Norheim, klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder av matfordeg.no.

Flavonoider finner du for øvrig også mye av i løk, grønnkål, epler, brokkoli, bær, druer, sitrusfrukter og soya, ifølge Bramat.no

Mange kalorier

Men selv om mørk sjokolade har et høyt innhold av flavonoider, bør du ikke spise for mye av den. Den inneholder nemlig mye kalorier, faktisk mer enn i vanlig sjokolade. Det viser en gjennomgang Norheim og Erik Arnesen har gjort av de vedlagte oppskriftene på økologisk sjokolade (se faktaboks). Arnesen har master i samfunnsernæring og er helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke.

— Sjokoladen med kakao inneholder i overkant av 600 kalorier per 100 gram. Altså rundt 50 kcal mer enn i vanlig sjokolade. At de er så kaloririke betyr ikke nødvendigvis at de er usunne, men det er kanskje ikke et ideelt valg for sjokoladespisere som prøver å slanke seg, sier Arnesen.

Han forteller at det høye kaloriinnholdet skyldes et høyt innhold av fett (kakaosmør er 100 prosent fett) og 80 prosent av kaloriene kommer fra fett.

— Kakaosmør er veldig rikt på mettet fett, men dersom man bytter ut litt med annet nøttesmør, f.eks. cashewnøttsmør, får man en bedre balanse mellom det mettede og umettede fettet, sier Arnesen.

Les også

  1. Helseministeren vil ikke fjerne skatt på trening

  2. «Foreldre, hvor er dere? Jeg får så lyst til å rope»

  3. Nå blir det mer gym i skolen