Sprek

Susanne (30) gikk over fem fjell tre uker før termin

— Jeg blir litt motivert av å gjøre det «alle» mener man ikke kan gjøre, sier Susanne Lerøy.

PÅ TUR: Høygravide Susanne gikk 27 km og 1500 høydemeter sammen med barnefar Christer Nesttun.
  • Silje Dyregrov

3,5 mil og 2400 meter oppstigning. 7-fjellsturen i Bergen er ikke for hvem som helst. Men Susanne Lerøy lot seg ikke skremme, til tross for at det bare er tre uker til hun venter sønnen Georg. Hun håpet at turen ville få fortgang i prosessen.

— Jeg synes det er fryktelig kjedelig å bare gå å vente. Så da tenkte jeg at nå når jeg går ut i permisjon, så er det lov å prøve å få i gang fødselen. Men det hjalp ikke å gå opp og ned fjell, for det er fortsatt ikke skjedd noe, sier læreren fra Bergen.

  • Følg Sprek på Facebook her!
  • Følg Sprek på Twitter her!

Ulriken og Løvstakken

30-åringen presiserer at hun gikk rolig hele veien, hadde lav terskel for å gi seg, og at sikkerheten kom foran alt. Det var også grunnen til at hun valgte å droppe Ulriken og Løvstakken.

— Da alle sa at Ulriken var fryktelig glatt, og at mange falt, så var det ikke vanskelig å ta avgjørelsen om å droppe det. Så sta er jeg ikke, sier hun.

- Hvordan var det å gå?

— Det var veldig greit de to første fjellene, men så gikk jeg mest på vilje og stahet, sier Lerøy, som brukte åtte timer på turen.

Skarverennet

Lerøy har vært veldig aktiv hele svangerskapet. Frem til uke 32 gikk hun på Barrys Bootcamp, og for en måned siden gikk hun Skarverennet. Hun har full forståelse for at det kan virke litt voldsomt å være så aktiv, men mener at man ikke trenger å «sykemelde» seg fra alt selv om man er gravid.

Les også

  1. Mona (43) ble alvorlig skadet: - Uten hunden ville jeg vært død

  2. - Slik kan en trent kvinne se ut

  3. Ny klagestorm mot Sats Elixia: «Arrogant», «fiendtlig» og «et sant helvete»

— Alt er bra hos jordmor, formen er fin, og det er ikke noe som tilsier at trening i svangerskapet har ført til flere plager. Tvert imot. Siden jeg ikke kan drive med de aktivitetene jeg liker best, løping, ski og håndball, så var det motiverende å prøve seg på 7-fjellsturen. Jeg blir også litt motivert av å gjøre det «alle» mener man ikke kan gjøre, sier Lerøy.

Ville ikke

Hun gikk sammen med babyen i magens far, Christer Nesttun. Han var en av dem som mente at hun ikke burde melde seg på 7-fjellsturen.

— Jeg synes det var en unødvendig risiko å ta. Selv om hun er fjellvant, så har hun ikke kontroll på alle som løper ned rundt henne. Men vi tok det rolig, så det gikk bra, sier Nesttun.

HØYGRAVID: Slik var Susanne Lerøys utsikt på turen.

Da hun valgte å droppe Løvstakken og Ulriken, hadde han aldri trodd at hun ville fortsette turen.— At hun valgte å gå fra Melkeplassen, rundt Laksevåg, og opp de siste fjellene, krever stahet. Jeg er veldig imponert, sier Nesttun.

Bra å være aktiv

Kvinner som er fysisk aktive i svangerskapet, opplever enklere svangerskap og fødsler, har bedre selvfølelse, legger mindre på seg og har færre komplikasjoner enn kvinner som ikke er fysisk aktive under graviditet. Det skriver Helsedirektoratet på sine sider.

De anbefaler gravide å være i fysisk aktivitet i minst 150 minutter i uken, med moderat intensitet. Treningen bør bestå av både kondisjons- og styrketrening. Du kan trene helt fram til fødselen, med mindre spesielle forhold oppstår og så lenge det ikke gir deg smerter eller ubehag.

Dette samsvarer med rådene fra Kari Bø, professor, fysioterapeut og rektor ved Norges idrettshøgskole.

— Da opprettholder du en viss form, legger på deg mindre og dermed kan komme raskere tilbake til normal vekt. Det er også viktig å være sterk i kroppen når barnet kommer, for da blir det mange tunge løft, sier Bø.

Fem fjell?

Hun sier det ikke er noe i veien for å gå over fem fjell tre uker før termin, så lenge man er godt trent fra før, har et ukomplisert svangerskap, og tar sine forholdsregler.

— Hvis man får symptomer, så må man ta hensyn. Man skal ikke presse seg, sier Bø.

Hun presiserer at hun snakker på generelt grunnlag.

Bø anbefaler gravide å unngå risiko- og kontaktidretter som gir fare for slag og støt mot magen (kampsport, håndball, fotball, judo, dykking, klatring etc.) og som kan medføre brå bevegelser, rykk, start og stopp. Dette kan skade ledd og leddbånd. Styrkeøvelsene bør fokuseres rundt bekkenbunnen, ryggen, sete, lår og armer, og øvelsene bør gjøres med mindre vekt og flere repetisjoner enn vanlig.

Det er også viktig å være obs på overopphetning. Drikk godt og unngå å trene når det er for varmt. Blir man uvel under aktiviteten, bør den avsluttes.

Stoltzen

Susanne Lerøy er i fin form dagen etter å ha gått 27 km og 1500 høydemeter.

— Jeg er litt stiv i hoftene, men det tror jeg at jeg ville vært uansett. Jeg tror Christer (gikk syv fjell) har det verre enn meg, sier hun.

— Kommer du til å holde deg litt mer i ro de siste tre ukene?

— Jeg kommer til å gå i Stoltzen. Jeg ser ikke noe grunn til å ikke gå på tur, selv om man er gravid, sier Lerøy.