Sprek

Mange sunne alternativer!

De aller fleste av oss kan gjerne spise mer knekkebrød. Velger du riktig type knekkebrød, vil du få i deg bra med fiber, noe som er bra for både fordøyelse, vekt og helse.

knekkebrod.jpg Foto: Bramat

  • Bramat

Les også: Derforbør du spise fullkornprodukter

Brød eller knekkebrød?

Mange som er opptatt av vekt og helse velger knekkebrød fremforbrød. Det er ingenting i veien med det, snarere tvert imot. Bytterdu ut brød med fiberrikt knekkebrød, får du i deg mer fiber ogmindre kalorier og raske karbohydrater. Dette kan være bra formange av oss, ikke bare de som ønsker å gå ned i vekt.

Viktig med fiber

Det er mange grunner til at det er lurt å spise mye fiber, blantannet bedre fordøyelse, bedre metthetsfølelse, og jevnereblodsukker. Dette vil igjen ha en positiv innvirkning på overskudd,prestasjon, og vektregulering. Nok fiber har dessuten vist seg åredusere risikoen for en rekke livsstilssykdommer.

Les også: 5gode grunner til å spise mer fiber

Mindre raske karbohydrater

En del knekkebrød inneholder ikke bare mer fiber, men ogsåmindre raske karbohydrater enn mange brødtyper. Dette er ikke såviktig for deg som er slank og aktiv, og faktisk kan ha behov formye raske karbohydrater.

Er du derimot en av dem som sliter med å holde vekten og/ellerhar problemer med svingende blodsukker, kan det være lurt å velgegrove knekkebrød fremfor fint brød med mye raske karbohydrater.

Les også: Erkarbohydrater farlig?

Glutenfrie taper knekkebrød testen

I denne testen har vi også tatt med en type laktose— ogglutenfri knekkebrød. Denne typen er ikke overraskende taper avdenne testen. Glutenfri mat inneholder generelt mindre fiber ennannen mat ettersom glutenfrie produkter jo ikke kan inneholde fiberfra korn.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg knekkebrød.Utvalget ble foretatt etter hva som var tilgjengelig i de butikkenevi besøkte.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har visett på innhold av karbohydrater, sukker, protein, mettet fett,fiber og salt. Mettet fett, mye karbohydrater, sukker og salt hartrukket ned i denne testen, mens et høyt innhold av fiber ogprotein har trukket opp.

Fordi knekkebrød kan være en veldig god kilde til fiber, ogfiber er noe de fleste av oss bør spise mer av, har vi lattknekkebrødenes innhold av fiber telle dobbelt opp.

Grunnen til at vi har gitt lav poengsum til de knekkebrødene sominneholder mye karbohydrater, er ikke fordi karbohydrater erfarlig, men fordi mange som velger knekkebrød fremfor brød gjør detfordi de ønsker å få i seg mindre av de raske karbohydratene.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningentil testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslistenpå forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fraprodusentene i de tilfellene vi ser dette mangler pådeklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellomdeklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig harforetatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen.Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrerikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer atdeklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Wasa fiber balance

Testens høyeste innhold av fiber.

TERNINGKAST 6

Wasa Falu grov rug

Veldig bra med fiber!

TERNINGKAST 6

Wasa RugKnekke 5 korn

Veldig bra med fiber!

TERNINGKAST 6

Wasa sport +

Bra med fiber!

TERNINGKAST 6

Finn Crisp plus 5 wholegrains

Bra med fiber!

TERNINGKAST 6

Ryvita sesame rye

Bra med fiber!

TERNINGKAST 6

Wasa RugKnekke sesam og havre

Bra med fiber!

TERNINGKAST 6

Ryvita multi-grain

Bra med fiber!

TERNINGKAST 6

Wasa surdeig flerkorn

Bra med fiber!

TERNINGKAST 6

Wasa Falu råg

Bra med fiber!

TERNINGKAST 6

Leksands linfrø knekkebrød

Bra med fiber!

TERNINGKAST 6

Jippi knekkebrød

Bra med fiber!

TERNINGKAST 5

Leksands havre knekkebrød

Greit med fiber.

TERNINGKAST 5

Wasa mineral plus

Greit med fiber.

TERNINGKAST 5

Leksands knekke normalt stekt

Bra med fiber.

TERNINGKAST 5

Leksands knekke godt stekt

Bra med fiber.

TERNINGKAST 5

Finn Crisp oat & grains havre

Greit med fiber.

TERNINGKAST 5

Wasa delikatess sesam

Bra med fiber, greit med salt.

TERNINGKAST 5

Ryvita dark rye

Greit med fiber, lite salt.

TERNINGKAST 5

Wasa husman

Greit med fiber

TERNINGKAST 5

Korni knekkebrød sesam

Bra med fiber.

TERNINGKAST 5

Wasa havre

Litt lite fiber.

TERNINGKAST 5

Ryvita muesli crunch

Greit med fiber.

TERNINGKAST 5

Wasa frukost fullkorn

Litt lite fiber

TERNINGKAST 4

Wasa solruta sesam

Litt lite fiber

TERNINGKAST 4

Wasa frukost

Relativt lite fiber.

TERNINGKAST 3

Wasa sesam&havsalt

Relativt lite fiber og en del salt.

TERNINGKAST 3

Wasa kanel

Relativt lite fiber og mye sukker.

TERNINGKAST 3

Wasa gluten och laktosfritt

Lite fiber, lite protein, mye salt.

TERNINGKAST 3