Sprek

Idrettslektor mener nye trender ekskluderer mosjonister

Frøydis Hausmann mener tilbudet på treningssentrene er dårlig, om du ikke driver med yoga, pilates eller høyintensiv trening.

_I0A8904_doc6nnedik1r9j89ezm19g.jpg
  • Sindre Trygsland
Høyintensitets-yoga er i vinden. Dette bildet er tatt på Sats Elixia Nydalen, i Oslo.

— Og så puster vi rolig ut, sier yogainstruktøren.

Han står i det romslige treningsrommet på Sats Elixia i Nydalen i Oslo. Rundt ham er det fem-seks deltagere på dagens yoga for athletics. Fire damer og en mann, som i sittende posisjon følger nøye med på instruktøren og hva som skal skje videre.

  • Super-skeptikeren Gunnar Tjomlid gikk ned 15 kg på 18 uker. Se hvordan han klarte det.

- Yoga vokser veldig

Dette er én av treningsformene som er med på American College of Sports Medicines liste. De rangerer hvert år de heteste treningstrendene for året som kommer. Gjengangere som yoga, bruk av personlig trener, trening med egen kroppsvekt og høyintensiv intervalltrening er på listen.

— Yoga vokser veldig. Vi ser at trenden forsterker seg fra år til år. Det gjelder ikke bare yoga, men også mobilitetstrening generelt. Den treningsformen er helt i tråd med den andre trenden, som er styrketrening med egen kroppsvekt, sier produktsjef for gruppetrening Randi Christensen hos Sats Elixia.

Mobilitetstrening etablerer seg mer og mer som en populær treningsform. På motsatt side av spekteret, men også veldig populær, er høyintensitetstrening, både i form av styrke og utholdenhet.

Frøydis Hausmann.

— Dreining i to retningerMen hvor er tilbudet for de vanlige mosjonistene, spør lektor ved Høgskolen i Bergen, Frøydis Hausmann. Hun har utdanning fra Norges idrettshøgskole, og uttaler seg både som fagperson og som en aktiv mosjonist.

— Det er en dreining i to retninger: Den ene med hard trening som skal være effektiv og ofte med høy intensitet, og så motvekten til den som er veldig rolig trening som yoga og pilates. Det er jeg litt redd for er at vi mister en gruppe i midten her. Hvis vi skal tenke på folkehelsen, tenker jeg at vi mister en del av de godt voksne mosjonistene som er spreke, men som ikke kan ta de hardeste øktene, sier Hausmann.

- Mangler timer

Hun mener trenden med å spesialisere seg også går igjen i at mange satser på for eksempel triatlon og langløp. På treningssentrene etterlyser hun mer grunnleggende tilbud på treningssentrene, gruppetimer for folkemassene som ikke nødvendigvis vil trene på veldig høy eller lav intensitet.

— Jeg hører en del voksne folk som er i god form som sier at det mangler timer som passer dem. De savner et tilbud som ikke er så krevende. Dette gjelder folk som stort sett er 60 år og eldre, men det gjelder også folk i 40- og 50-årene. Det er mange som har lyst til å trene, men som kanskje har noen fysiske problemer, som vil ha litt roligere intensitet, uten at det nødvendigvis må være pilates eller yoga, sier hun.

Norgessjef i Sats Elixia, Bjørn Maaseide, mener at treningssentrene har et godt tilbud for alle. Til høyre administrerende direktør i Health & Fitness Nordic og Sats Elixia Norden, Olav Thorstad.

Norge-sjef i Sats Elixia, Bjørn Maaseide kjenner seg ikke igjen i skepsisen til Hausmann. Han mener treningssentrene, uavhengig av treningstyper og trender, er svært gode til å inkludere mosjonister uansett nivå.— De volumene norske treningssentrene tilbyr er faktisk utrolig bra. Vi er en av de få som legger til rette for nettopp det, at det er for alle. Du har noen som trener hardt, og noen som trener rolig. Er det en ting vi vill er det å inspirere for å få folk til å fortsette med trening, sier Maaseide.

130 ulike gruppetimer

— Du kan sitte ved siden av Thor Hushovd på spinning og få like mye av treningen som ham. Det jeg syns er bra med treningsbransjen, som vi får null kreditt for, er at vi har organisert trening hvor det ikke er vinnere eller tapere, fortsetter han.

På Sats Elixia tilbyr de 130 ulike gruppetreningstimer. Randi Christensen mener det finnes et tilbud for alle.

— De fleste gruppetimene er «allround», mens noen er litt mer «edgy» og i tråd med trender. Flest medlemmer trener fortsatt basis styrketrening og sykling, noe som passer for de aller fleste mosjonister. Noen trender utvikler seg likevel på den måten at flere velger å trene mer spesialisert og oppnår raskere resultater. På denne måten kan alle velge ut fra sin målsetning, sier hun.

- Hjelper for dem som sitter stille

Hos treningskjeden 3T merker de også en økning i funksjonell trening. For eksempel yoga har eksplodert de siste årene, sier media- og kommunikasjonsansvarlig for 3T-kjeden, Monica H. Berg. Hun er også instruktør på flere sentre.

— Jeg synes ikke vi mangler tilbud i midten. Vi har passet på nettopp det, og vi har tilbud som er lavterskel, tilbud for dem som ønsker å trene hardt og for dem i midten, sier hun.

I alt tilbyr 3T over 600 ulike gruppetimer hver uke. Høyintensitetstreningen Tabata er veldig populær hos kjeden som er godt etablert i trønderlag.

— Men man kan styre intensiteten selv, og velge om man vil jobbe på høy intensitet, eller tilpasse det slik man selv ønsker, sier Johansen.

Yoga er i vinden som aldri før. På bildet ser du Sonja Tran, som deltar på høyintensitets-yoga på Sats Elixia i Nydalen i Oslo. I forgrunnen instruktør Per Arnér.

– Vi blir stivereAt bevegelighetstrening som yoga fortsatt er i vinden er det liten tvil om. Personlig trener og instruktør Per Arnér forteller hva han tror er en viktig årsak.

— Det kommer nok av helseårsaker. Mange sitter mye stille, og bevegelse får man veldig stort utbytte av i hverdagen. Slik trening er noe man kan gjøre over alt. Man kan gå på treningssenter og ha en god time, men man kan også gjøre det i stua hjemme, sier Arnér.

— Vi blir stivere og stivere, og man merker det. En av de største årsakene til sykmeldinger er muskel- og leddproblemer, fremfor alt i rygg. Det kommer ofte fra hofter, for eksempel fordi vi sitter mye. Bevegelighetstrening gir utrolig mye tilbake, utdyper han.

Og nettopp folkehelsen er det Frøydis Hausmann mener er det viktigste aspektet.

— Vi ønsker at flere skal være aktive. Vi vet det er mange livsstilsproblemer på grunn av mangel på aktivitet. Vi må passe på at det ikke dreier seg til det spesifikt veldig harde eller rolige, sier hun.

Mange av våre lesere har lest disse sakene i helgen:

Les også

  1. Her er ekspertens syv kostholdstips: - Effekten er kjempestor

  2. Fem kostråd for deg som vil ned i vekt

  3. Johaug: - For noe tull, sier nå bare jeg

  4. Mamma Weng etter triumfen: - Heidi har hatt det tøft

  5. Skal vi trene i denne kulden?

  6. Forskere vil belønne syklister

  7. «Alle» skal bli slankere og sprekere på Facebook

  8. Gå ned i vekt, eller tap pengene dine