Sprek

Fysiologer: - Du trenger ikke drikke under trening

Mener sportsdrikkebransjen har spredd uriktig budskap. Her er fysiologenes enkle råd.

Maren Nytræ (24) har alltid med seg drikke når hun trener. Hun trener mellom 30 og 60 minutter, fire til fem ganger i uken. - Jeg hadde ikke klart å holde ut så lenge uten, sier hun.
  • Silje Dyregrov

På treningssenteret Evo på Danmsgård i Bergen, ligger Maren Nytræ (24) på gulvet og gjør mageøvelser. Ved siden av henne står vannflasken.

— Jeg har alltid med meg vann når jeg trener. Uten det, hadde jeg ikke holdt ut like lenge, sier hun.

Mito Muminagic (43) er enig med henne.

— Jeg må ha drikke når jeg trener. Da føler jeg meg mye bedre. Jeg har enten med vann eller te som er laget av urter min bestemor har plukket i Bosnia, sier Muminagic.

Mito Muminagic trener vanligvis en og en halv time. Da er alltid flasken med, enten med vann eller med te.

— Færreste vil trenge detMen er det slik at du må drikke mens du trener? Nei, mener Jonny Hisdal. Han har doktorgrad i fysiologi og jobber ved Oslo universitetssykehus.

— Hvis treningen varer under en time, så vil de færreste trenge å drikke eller spise under treningen. Det vil ikke påvirke verken prestasjon eller opplevelse av treningen, sier Hisdal.

Han råder folk til å drikke når man er tørst, ikke før man er tørst, slik man ofte hører. Unntaket er hvis man trener i varme omgivelser.

  • Venter du med å dusje etter trening? Da bør du lese dette.

Må ha drukket nok på forhånd

Jostein Hallén er enig med Hisdal. Han er professor i fysiologi ved Norges idrettshøgskole.

— Trener man ved temperaturer under 20 grader, så trenger man ikke drikke om man trener i en time, sier Hallén.

- Gjelder det uansett hvor hardt man trener?

— Ja, det vil jeg si. Det har ikke noe å si for utbytte av treningen, for helsen eller for prestasjon, mener han.

Men dette forutsetter en ting, ifølge professoren: At man ikke er dehydrert når man starter å trene.

— Trener man ute og det er litt kjølig, så kan man holde på i halvannen time før man må innta drikke. Det er heller ingen ting i veien for å holde på i to timer, men da kan det virke inn på humør og prestasjon. Er det derimot veldig varmt, så må man begynne å drikke litt før, sier han.

- Om man ikke drikker mens man trener, må man da drikke ekstra mye når man er ferdig å trene?

— Man skal drikke når man er tørst og ofte er man tørst etter å trent. Men det holder med vann. Har man et normalt måltidsmønster med tre-fire måltider for dagen, trenger ikke en mosjonist å ta inn noe ekstra næring like etter trening.

Pusher sportsdrikker

- Hvorfor hører man ofte at man må drikke mye når man trener?

— Det har vært en voldsom push fra de som lager sportsdrikker på at man må drikke det hele tiden. Det har også vært mye sammenblanding her, der de som selger sportsdrikker ofte har fremstått som forskere, sier Hallén.

Dette samsvarer med funnene tidsskriftet British Medical Journal gjorde, da de satte søkelyset på sportsernæringsprodukter for noen år siden. De konkluderte med at det ikke finnes gode vitenskapelig bevis på sportsdrikkenes effekt, og at man bør drikke når man er tørst.

— Man trenger ikke tilførsel av proteiner og karbohydrater mens man trener normale treningsøkter på under 90 minutter, sier Hallén.

- Er det noen ulemper ved å drikke mens man trener?

— Om det er vann, har det ikke annet ulempe enn at man må bære rundt på drikke. Men nordmenn drikker altfor mye sukkerdrikker når vi trener. Det er ikke bra for tennene, sier Hallén.

Lag din egen sportsdrikk

Jonny Hisdal mener det kan være lurt å få i seg karbohydrater om man trener lenger enn en og en halv time med høy intensitet.

— Det beste er å tilføre dette gjennom drikke, fordi det går raskere i blodet. Da kan en blanding av en liter juice og en liter vann gjøre god nytte, sier Hisdal.

Grunnen til at han anbefaler å blande juice og vann i like store deler, er at sukkerinnholdet da blir ca fem prosent. Det er det samme sukkerinnholdet som man har i blodet.

— Drikker man brus eller juice, som inneholder 10-12 prosent sukker, vil det ta lenger tid før det kommer inn i blodet. Da trekker væske ut av blodet og inn i tarmen, sier Hisdal.

Vil fortsette å drikke

Tilbake på Evo har ikke Nytræ og Muminagic planer om å slutte å drikke mens de trener.

— Jeg blir ikke fysisk dårlig av å ikke få i meg vann. Men jeg klarer ikke holde ut så lenge, sier Nytræ.