Sprek

Ni typer frukt og grønt vi ikke får nok av: - Det er nesten så vi ikke tror det er sant

Dette er de mest trendy fruktene og grønnsakene, ifølge dagligvarekjedene.

PÅ BUTIKKEN: Agnieszka Bulat (26) spiser mye frukt og grønnsaker. Her er hun på Rema 1000 i Lars Hilles gate i Bergen.
  • Silje Dyregrov

Agnieszka Bulat (26) tråler frukt- og grønnsaksavdelingen på Rema 1000, slik hun alltid gjør når hun handler mat.

– Jeg spiser ganske mye frukt og grønt. Utvalget her i Norge er veldig bra, sier Bulat, som kom til Norge fra Polen for tre år siden.

Nordmenn har aldri spist mer grønnsaker enn nå, viser en fersk rapport fra Helsedirektoratet.

Men hvilke av de fargerike vitaminbombene er mest populære? Og hvilke har tatt av de siste årene?

Vi har gjort en gjennomgang med de største dagligvarekjedene: Norgesgruppen (Kiwi, Meny, Spar og Joker), Rema 1000 og Coop.

Bestselgerne blant frukt og grønt er, ikke overraskende, gjengangere som epler, poteter, druer, bananer og tomater (se mer i fakta).

Ferdige og spiseklare

Men hvilke frukter, grønnsaker og bær har hatt størst vekst den siste tiden?

– Slik vi ser det går trenden i markedet mot raske og sunne råvarer som er ferdige og spiseklare, sier kommunikasjonsrådgiver i Rema 1000, Amalie Knudsen.

Hun får støtte av de to største andre aktørene i dagligvarebransjen:

– Trenden går mot raskt og enkelt, og småpakninger med produkter du kan spise med en gang, sier kategorisjef for frukt og grønt i Coop, Atle Olsen.

– Vi er på farten, så spiseklart, porsjonert og lett tilgjengelig frukt og grønt - rett og slett ting som gjør det enkelt å velge sunt på farten - selger best. Men samtidig er folk veldig opptatt av god kvalitet, sier Aina Marie Lien, fagsjef i Norgesgruppen.

– Er det noe som er mindre populært?

– Jeg har ikke sett noe som er blitt mindre populært, sier Lien.

Vi ba de tre dagligvareaktørene dra frem eksempler på frukt, grønt og bær som er ekstra populært akkurat nå. Her er det de svarte:

PERSIMON: Stadig flere plukker med seg persimon når de er i butikken.

Persimon:

Flere og flere får øynene opp for den orange, tomatlignende frukten. Både hos Rema 1000 og Coops kjeder som Extra og Obs, er det en av fruktene som har størst vekst.

– Mange matprogrammer og matbloggere trekker frem eksotiske og uvanlige varer, eksempelvis persimon. Det er med på å løfte interessen og kunnskapen i befolkningen. Samtidig har vi kjørt kampanjer, senket priser og gjort varen mer tilgjengelig i butikk, sier Atle Olsen i Coop.

Les også

  1. Én ting bekymrer: Dette spiser nordmenn mer og mindre av

  2. Butikkene endret på tre ting. Det fikk fart på salget.

AVOCADO: Grønnsaken er populær blant nordmenn.

Avocado:

Den grønnsaken med størst vekst hos Norgesgruppen med 90 prosent økning siden 2012. Vokser også mye hos Rema 1000 og Coop, særlig modnet avocado.

– Vi tror veksten skyldes at forbrukerne vet mer om hva de kan bruke avocado til, samtidig som de vet mer om hvor sunt det er, sier kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, Ingrid Solberg Gundersen.

INGEFÆR: Coop har stor vekst i salget av ingefær.

Ingefær:

Ingefær økte med 70 prosent i 2016 og 24 prosent i 2017 hos Coop.

– Sushi tok av for noen år siden og mange vil lage det hjemme. Da trenger de ingefær. I tillegg er den god i smoothie, bakst og suppe, sier Atle Olsen i Coop om salgsveksten.

Salater:

Ferdigvaskede og serveringsklare salater vokser veldig hos Rema 1000. Spesielt ruccola og babyleaf mix er populære.

BÆR: Alle dagligvarekjedene vi har snakket med forteller om sterkt bærsalg.

Bær:

Trekkes frem som en salgsvinner hos Coop. Der økte salget av blåbær med 25 prosent i 2016 og 12 prosent i 2017. Også hos Rema 1000 og Norgesgruppen øker salget.

– De siste seks-syv årene har vi hatt en veldig vekst. De siste årene har vi hatt en nedgang, men det må sees i lys av de høye salgsnivåene over en lengre periode. Jeg tror vi selger mye bær fordi butikkene satser veldig mye på det, og at det er kommet flere typer bær i ulike produkter og former, sier Ingrid Solberg Gundersen i Norgesgruppen.

Bearbeidet frukt:

Er det fruktproduktet som øker mest hos Norgesgruppen med 70 prosent vekst siden 2012. Under denne kategorien kommer smoothies og juicer.

SØTPOTET: Flere og flere nordmenn får øynene opp for denne grønnsaken.

Søtpotet

Coop melder at salget har skutt i været de siste årene. Økte, i volum, med 55 prosent i 2016 og 14 prosent i 2017.

– Søtpotet har hatt en enorm vekst de siste årene. Det er nesten så vi ikke tror det er sant. Men her tror jeg det handler mye om at det inneholder mindre karbohydrater enn poteten, og er god på smak. Samtidig er det sunt og har veldig mange bruksområder, sier Atle Olsen i Coop.

I PORSJONER: Nordmenn ønsker porsjonspakket frukt og grønt de kan spise i farten.

Porsjonspakkede produkter:

Å kjøpe frukt og grønnsaker i porsjoner, har blitt mer og mer populært. Fire av Norgesgruppens fem mest solgte nye frukt- og grønt-produkter introdusert etter 2012, er porsjonspakket. Øverst på denne listen er søte tomater fra gartner. Nr 2 og 3 er henholdvis blåbær i shaker og gulrøtter fra gartner.

Også Coop og Rema 1000 melder om stor vekst i «grønnsaker på farten». Rema 1000 har hatt en kvantumsøkning på snackgulrøtter/minigulrøtter på 73 prosent siden 2013. De har også hatt kraftig vekst på minipaprika og sukkererter.

MANGO: Spiseklar, moden mango er i vinden.

Mango:

Har økt med 70 prosent i 2016 og 25 prosent i 2017 hos Coop.

– Når kundene kjøpte mango før, var den ofte steinhard. Så gikk den kanskje rett fra å være steinhard til å råtne. Nå utvikler vi spisemoden mango. Det er godt, enkelt og man vet mer om hvordan man deler den opp, sier Atle Olsen i Coop.

SPISER VEGETARMAT: Cecilie Venge (42) er glad i sunn, rask mat på farten, deriblant vaskede og spiseklare salater.

Spiser økologisk

På Rema 1000 har Cecilie Venge (42) tatt turen innom frukt- og grønnsaksavdelingen. Hun prøver å spise mest mulig vegetarisk og tar derfor turen ofte innom her.

– Jeg er opptatt av miljøet, prøver å spise økologisk og er bevisst på hvor maten kommer fra, sier hun.

Hun har mange favoritter blant de næringsrike vitaminbombene, og flere av dem er blant de trendy variantene:

– Jeg spiser mye banan, kiwi, pærer og epler. Jeg er også veldig glad i persimon, avocado og babyleaf-salat, sier hun.

Hvor mye mettet fett, melk, lettbrus, karbohydrater er egentlig for oss? Vi diskuterer dette og andre deler av kostholdet som forvirrer mange i siste episode av Sprekpodden.

Les mer om

  1. Mat og drikke
  2. Norgesgruppen
  3. Grønnsak
  4. Rema 1000
  5. Helsedirektoratet
  6. Frukt og grønt