Sprek

Ekspert advarer mot den nye trenden: - Reduser juicedrikkingen

— Spis heller et eple eller appelsin.

- Smaken kommer helt an på hva du lager. Putter du bare i kål, smaker det vondt, men trikset er å prøve og feile, sier Kenneth Finnestad og Linda Beate Fidjeland. Foto: Kjartan Bjelland

  • Herman Folvik

Juicing er hverdagskost for Kenneth Finnestad og familien. Men kostholdseksperter ber folk være varsomme med bruken.

Fem år etter at Kenneth Finnestad fikk smaken på juicing, er grønnsaker og frukt i flytende form blitt en viktig del av kostholdet for sønnen Noah (5) og kjæresten Linda.

Les også

Forskning: Sportsdrikker er mer skadelig enn vi har trodd

— Jeg spiste for lite grønnsaker og frukt, men da jeg fikk se en film om juicing, så jeg på dette som en mulig redning. Jeg var jo selvfølgelig skeptisk i starten, men i dag er jeg hektet, gliser Kenneth Finnestad, og tar seg en god slurk av sin irrgrønne juice.

Den er mekket hjemme på juicemaskinen i Songdalen, og består hovedsakelig av kål, spinat, agurk, ananas, eple og en dæsj ingefær. Men ellers bruker de alle råvarer de finner i grøntavdelingen.

Juice er en stor del av kostholdet til kjæresteparet Kenneth Finnestad og Linda Beate Fidjeland Foto: Kjartan Bjelland

— Mmmm, sier femåringen, som på ingen måte rynker på nesen over at det i hovedsak er grønnsaker han heller i seg.

- Ingefær og sitron balanserer

Etter en forsiktig begynnelse, der Finnestad i hovedsak lagde juice av frukt, anslår han innholdet i dag til å være 70 prosent i favør grønnsaker.

— Smaken kommer helt an på hva du lager. Putter du bare i kål, smaker det vondt, men trikset er å prøve og feile, og i bøker er det mange gode oppskrifter. Ingefær og sitron balanserer mye. Personlig er jeg veldig glad i rødbeter, sier Linda Beate Fidjeland.

Les også

Ja, du kan spise rett før du legger deg

Da hun for et par år siden ble kjæreste med Finnestad, hadde hun nesten ikke annet valg enn å teste ut juicing.

— Han kokte jo helt over da han pratet om det mens jeg var kjempeskeptisk. Men i dag er jeg hektet, jeg også. Min erfaring er også at når jeg juicer, har jeg ikke samme behovet for å snoke i skapene etter godteri på kveldstid, sier Linda, og legger til:

Kenneth Finnestad, sønnen Noah og kjæresten Linda Beate Fidjeland, har integrert hjemmelaget juice som en del av kostholdet sitt i hverdagen. Foto: Kjartan Bjelland

— I en hektisk hverdag med to barn og studier, gjør juicingen at det er mye lettere å få en hverdag som man er fornøyd med.

- Fjerner det viktigste

Men kostholdseksperter er skeptiske til den nye trenden. De mener man fjerner det viktigste i grønnsaken og frukten ved juicing:

— Juicing er å ta ut saft av frukt og grønnsaker. Det du da gjør er å fjerne næringsstoffene som sitter i kostfibrene. Det er det som er sunt for helsa, mens du sitter igjen med c-vitamin og sukker. Og det er like mye sukker i en desiliter appelsin som i Coca-Cola, sier Wenche Frölich, ernæringsprofessor ved Universitetet i Stavanger.

Professor Wenche Frølich. Foto: NTB Scanpix

Hun ber folk roe ned trenden.— Vi bør redusere juicingen. Spis heller et eple eller appelsin istedenfor.

- Ser du noe positivt ved juicing?

— Nei, jeg gjør ikke det. Det er en utrend, siden man fjerner næringsstoffene, understreker Frölich.

Til de som tror at juicing kan rense kroppen svarer hun slik:

— Jaja, vis meg den dokumentasjonen. Det er som å håpe på et under.

Fint tillegg, men alt med måte

Cathrine Borchsensius, klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder av nettstedet bramat.no, mener juicing kan være et fint tillegg. Men også hun ber folk være varsomme i bruken.

— Det er veldig mye bra med juicing, bare man ikke tar helt av og tror det er løsningen på alt. Noen påstår at juicing er en form for detox, men dette er kun påstander. Det som er påvist, er at man tar opp næringsstoffene enda mer effektivt når man får det i flytende form. Jeg tenker at juicing er et fint supplement til et ellers sunt kosthold, men det er ikke slik at man skal begynne å juice istedenfor å spise mat, forteller Cathrine Borchsensius , klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder av nettstedet bramat.no.

Hun ser den samme akilleshælen ved juicing som Frölich.

— Problemet er at man ikke får i seg fibrene fra grønnsakene og frukten som er viktige. Det synes jeg er synd, men disse fibrene blir liggende igjen i maskinen så jeg anbefaler å bruke det. Du kan for eksempel ha det i pastasausen eller i brøddeigen, sier Borchensius.

Helsedirektorates rapport om utviklingen i norsk kosthold for 2014 viser at 80–90 prosent får i seg for lite grønnsaker, frukt og bær.

Utelukkende positivt

Kenneth Finnestad ser ingen negative effekter av å juice, bare positive.

— Ulempen er hvis du får i deg for mye frukt, men jeg er opptatt av at det i hovedsak skal bestå av grønnsaker. Det har i alle fall hjulpet meg slik at jeg ikke lenger trenger å kave for å få i meg fem om dagen. Dessuten får jeg masse energi av det, og jeg gjør meg glad, sier Kenneth Finnestad.

Omtrent annenhver dag anslår Kenneth at han mekker en liter juice som han drikker til frokost og før middag.

— Resten av dagen spiser jeg et normalt sunt kosthold i form av havregryn, nøtter, poteter, ris, lincer, bønner, salat, kjøtt og fisk, sier han, og understreker at han også spiser frukt og grønt i tillegg til juicingen.

Og tre-fire ganger i året tar han det helt ut, og faster ei hel uke i strekk utelukkende på juice to til tre liter om dagen.

— Den første og andre dagen føler man seg energitom og sliten. Men så, tredje og fjerde dagen føler du deg fantastisk. Da har jeg enormt med energi og er voldsomt produktiv. Da hender det også at venner og kjente blir nysgjerrige. En ble så gearet at han juicet en hel måned i strekk og kiloene rant av ham, sier Kenneth.

  1. Les også

    Gründere tar møtene på gåtur. - Helt essensielt for å få suksess

  2. Les også

    Forskning: Barnemat kan være grunnen til at barna ikke liker grønnsaker

  3. Les også

    Denne forklaringen på høy vekt er bare en myte

  4. Les også

    - Jeg veier 130 kg, har lammende høydeskrekk og vil være med i VM

  5. Les også

    Forskere advarer: Disse bildene er ikke bra for deg

Flere artikler

  1. SPREK
    Publisert:

    Fargerike måltider reduserer risikoen for livsfarlige sykdommer

  2. SPREK
    Publisert:

    Kostholdsrådene du bør være kritisk til

  3. SPREK
    Publisert:

    Dette er tre av de sunneste fruktene

  4. SPREK
    Publisert:

    Ni typer frukt og grønt vi ikke får nok av: - Det er nesten så vi ikke tror det er sant

  5. SPREK
    Publisert:

    Quinoa er sunnere enn ris og pasta

  6. SPREK
    Publisert:

    Her er grønnsakene du bør spise mer av