Hvordan gå ned i vekt når kroppen kjemper imot? Her er legens råd til dem med stoffskiftesykdom.

Nærmere en kvart million nordmenn har stoffskiftesykdom. Hvordan påvirker det vekten?

«Det virker så sabla enkelt å «spise mindre og trene mer». Men den oppskrifta er ikke for alle», skriver leser.

Hver fredag vil våre Sprek-eksperter svare på spørsmål fra leserne. Lurer du på noe om trening, kosthold eller helse, kan du sende inn ditt spørsmål nederst i denne saken.


Spørsmål: Med kronisk underliggende stoffskiftesykdom føles det vanskelig å klare å ta fatt på en kamp mot vekta. Selv med (for) lite mat (kaloriinntak) per dag står vekta bom stille. Det virker så sabla enkelt å «spise mindre og trene mer». Men den oppskrifta er ikke for alle. Jeg har prøvd mange ganger… (og flere i samme situasjon sier det samme) Greit at det er en maraton å gå ned i vekt, men når kroppen ikke responder, blir den maratonen ekstremt seig. Hvordan gå ned i vekt når kampen mot vekta også blir en kamp mot kroppen?


Jøran Hjelmesæth er overlege og leder på Senter for sykelig overvekt i Helse sørøst, Sykehuset i Vestfold.

Han er også professor i medisin ved Universitetet i Oslo og leder for Nasjonalt råd for ernæring.


Jøran Hjelmesæth svarer: Hei! Takk for tilsendt spørsmål. Jeg prøver å svare på det viktigste av det du spør om ved hjelp av å svare på tre ting under her:

1. Hvorfor kan lavt stoffskifte gi vektproblemer?

Ifølge Stoffskifteforbundet, har nærmere en kvart million nordmenn stoffskiftesykdom. De fleste av disse har lavt stoffskifte (hypotyreose), mens noen har for høyt stoffskifte (hypertyreose).

På grunn av redusert hvileforbrenning og væskeansamling i underhuden, kan lavt stoffskifte gi økt kroppsvekt. Lavt stoffskifte kan også gi en rekke plager som tretthet, slapphet, depresjon, økt søvnbehov, muskelsvakhet, kuldeintoleranse og konsentrasjonsvansker. Disse plagene kan føre til økt kaloriinntak og redusert fysisk aktivitet, og dermed gjøre det enda vanskeligere å holde vekten stabil.

2. Hvordan kan lavt stoffskifte behandles?

Heldigvis kan lavt stoffskifte behandles med tilførsel av skjoldbruskkjertelhormonet tyroksin. Det øker stoffskiftet og kan doseres av lege til ønsket effekt hos pasienten. Dersom tablettbehandlingen er vellykket, vil stoffskiftet normaliseres og de fleste plagene vil forsvinne.

Likevel viser klinisk erfaring og forskning at behandlingen ofte gir kun lett (noen få kilo) eller ingen vektreduksjon, og at mye av et eventuelt vekttap er relatert til væsketap fra underhuden.

3. Hvordan gå ned i vekt når kroppen kjemper imot?

Dette er et vanskelig spørsmål, og jeg skal være ærlig og si at det er vanskelig å gi et godt svar. Først er det viktig å akseptere at det kan være vanskelig å gå ned i vekt, men at det absolutt er mulig.

Du vil gå ned i vekt om du inntar mindre kalorier, samtidig som du holder deg like fysisk aktiv som før. Dette gjelder også om stoffskiftet er lavt. Mitt råd er derfor at du kartlegger nøye hva du spiser til daglig, gjerne med hjelp av en ekspert på området og/eller en helseapp. Finn ut hva slags mat og drikke som inneholder mest kalorier og som du enklest kan redusere inntaket av.

Ved å redusere daglig kaloriinntak med 50 kcal, kan du gå ned 1 kilo på ett år. En reduksjon på 500 kcal kan gi 10 kilo vekttap på ett år. Dersom du ønsker å gå raskere ned i vekt, kan en såkalt lavkaloridiett (< 1200 kcal/dag), eks knekkebrøddietten, gi 10 kg vekttap på 2-3 måneder. Du kan også eventuelt prøve den dietten vi anbefaler før fedmeoperasjon (se fakta lenger nede) eller en pulverkur.

Etter en slik kickstart med rask vektreduksjon, er det viktig å huske at man må legge en plan for et kosthold med lavere kaloriinntak enn før kuren. I tillegg vil det i vektstabiliseringsfasen være fornuftig å forsøke å øke mengden av fysisk aktivitet. Dette kan man for eksempel gjøre ved en daglig times rask gange eller liknende. Dette vil gi bedre søvn, bedre appetittregulering, bedre humør, og bedre livskvalitet. Dermed vil det også være enklere å opprettholde gode levevaner og et lavere kaloriinntak enn før.

Fiberrik og proteinrik mat gir større metthetsfølelse og mindre sult, og kan gjøre det lettere å stabilisere vekten. Det er imidlertid som alltid, lettere sagt enn gjort.

Jeg ønsker deg og alle med stoffskiftesykdom og vektproblemer lykke til.

Hver fredag vil våre Sprek-eksperter svare på spørsmål fra leserne. Du kan stille ditt spørsmål under:

NB: Rådene ekspertene gir baseres på informasjonen innsender har oppgitt. Vi kan derfor ikke garantere at de passer hele helsesituasjonen til innsender. Det kan derfor være lurt å også ta kontakt med lege eller annet helsepersonell.