Verden

Infrastrukturpakken er omsider lagt frem for Senatet

Senatorene som har forhandlet om den store infrastrukturpakken, kunne søndag legge frem det endelige lovforslaget i Senatet. Nå venter saumfaring av forslaget, får en avstemning kan ventes innen noen dager. Her snakker Kyrsten Sinema, som leder forhandlingene for Demokratene, under en pressekonferanse etter at partene var blitt enige om pakken. I bakgrunn står flere av de andre senatorene som har deltatt i forhandlingene.

En gruppe senatorer la søndag frem en infrastrukturpakke til nesten 1.000 milliarder dollar for Senatet, etter flere dager med forhandlinger.

  • NTB

Dermed kan debatten om en av president Joe Bidens fremste prioriteringer begynne. Hvis pakken blir vedtatt, vil det bety enorme pengesummer til nye motoreier, broer, vann og avløp, bredbånd og annen infrastruktur.

Det endelige lovforslaget endte opp med å være rundt 2.700 sider langt. Senatorene kan snart begynne å saumfare det. Det ventes imidlertid at det endelige forslaget ikke vil ligge langt unna rammene som gjennom flere uker er blitt fremforhandlet med Det hvite hus.

Chuck Schumer, som leder Demokratene i Senatet, sa at en endelig avstemning kan holdes «i løpet av noen dager».

Senatet har arbeidet gjennom helgen med å skrive lovforslaget. Det skulle etter planen ha vært klart fredag, men stadig flere småfeil dukket opp og ble rettet underveis.

Stolte senatorer

Senatorene som var involvert i arbeidet med lovforslaget, både fra republikansk og demokratisk hold, var stolte søndag.

– Vi vet at dette har vært en lang og iblant vanskelig prosess, men i kveld er vi stolte av å legge frem dette lovforslaget, sa moderate Kyrsten Sinema. Hun ledet forhandlingene fra Demokratenes side.

Republikanernes saksordfører Rob Portman sa at den endelige pakken vil være «flott for det amerikanske folk».

Søndag kveld tvitret president Biden at pakken er «den viktigste investeringen i offentlig transport i amerikansk historie og den viktigste investeringen i jernbanen» siden opprettelsen av togselskapet Amtrak i 1971.

Stor pengebruk

Pakken vil øke de offentlige utgiftene med 550 milliarder dollar over fem år.

Etter at voteringen om denne pakken er unnagjort, er det en enda mer ambisiøs støttepakke på 3.500 milliarder dollar som det skal forhandles om. Denne pakken har en markant sosial profil og berører nær sagt alle deler av den jevne amerikaners liv.

Republikanerne er sterkt imot denne pakken slik den nå foreligger.

Les også

  1. Biden og senatorer er enige om omfattende infrastrukturpakke

  2. USAs finansminister frykter mislighold av statsgjeld

Les mer om

  1. Amerikansk politikk