Verden

To fartøyer kolliderte i Østersjøen: Har avsluttet søket etter overlevende.

Det er fortsatt ikke funnet overlevende etter at et dansk lastefartøy kantret etter å ha kollidert med et britisk lasteskip i Østersjøen natt til mandag. Det ble meldt om skrik fra personer i vannet. Nå er søket avsluttet.

Et redningsfartøy ligger nær det danske lasteskipet Karin Hoej, som trolig kantret etter å ha kollidert med et britisk lasteskip i Østersjøen natt til mandag. Det er ikke funnet overlevende fra det danske skipet.
  • Hans O. Torgersen
    Journalist
  • Thomas Olsen
    Journalist
Nyhetsbrev Få oversikten med vårt nyhetsbrev om Ukraina

Expressen skriver ulykken som involverte lastebåtene Karin Hoej og Scot Carrier, skjedde i 3.30-tiden natt til mandag. Båtene var mellom Bornholm og Ystad. Ett av fartøyene har kantret og ligger opp ned, sa Jonas Franzen i svenske Sjöfartsverket til Expressen, tidlig mandag.

Noen timer senere har de fått noe mer oversikt.

– Ut fra bildene vi har sett ser det ut som det danske fartøyet er blitt påkjørt. Det er betydelige skader, sier Angelica Anbring, vakthavende befal ved Räddningstjänsten til Expressen.

En rekke fartøyer letet mandag morgen etter overlevende i området. Seks redningsbåter og to helikoptre fra Sverige og Danmark bidro i redningsaksjonen.

– Prioriteringen er å redde liv, sa Franzen til Aftonbladet mandag morgen.

– Vi vet at det var minst to personer på det danske fartøyet som nå ligger opp ned. Det britiske fartøyet hadde en liten livbåt som de satte på vannet, men de har ikke funnet noen, sa Franzen.

Klokken 10 mandag var det fortsatt ikke funnet noen i vannet, ifølge svenske medier.

– Vi har bedt om dykkerressurser og fortsetter letingen, sa Franzen.

Rundt klokken 10.30 avsluttet Sjöräddningssällskapet søket etter overlevende, da det «ikke er mulig å overleve i det kalde vannet så lenge».

Den danske lastebåten Krin Hoej er den ene av de to båtene som skal ha kollidert. Lastebåten skal ha kantret og være i ferd med å synke.

Skrik i vannet

– Vi vet ikke hvor mange som befant seg i båten som holder på å synke. Vi mistenker at minst to personer er i vannet. 04.45 fikk vi en rapport om at det er blitt hørt skrik i vannet, uttalte Franzen tidligere mandag. .

Det er ikke optimale værforhold i området, opplyser redningstjenestene. Det er ikke sterk vind, men mørkt og kaldt. Vinden skal ha en styrke på mellom null og fire meter pr. sekund ved ulykkesstedet.

Ifølge Aftonbladet ligger vanntemperaturen på fire grader.

Ifølge nettradaren Marine Traffic dreier det seg om to lasteskip. Scot Carrier er registrert i Storbritannia. Skipet er 90 meter langt, ble bygd i 2018 og var på vei fra Salacgrīva i Latvia til Montrose i Storbritannia. Det er ikke kjent hvilken last skipet har.

Karin Hoej er registrert i Danmark, 55 meter langt og ble bygd i 1977. Det var på vei fra Södertälje i Sverige til Nykøbing Falster i Danmark. Det skal ikke ha last.

De to skipene var natt til mandag underveis i samme retning i samme seilingsled, men ifølge Marine Traffic med forskjellig fart: Det minste skipet, det danske, med 6 knop (ca. 11 km/t) og det britiske dobbelt så fort, 12 knop.

Det britiske lasteskipet Scot Carrier var på vei fra Latvia til Danmark da det trolig kolliderte med et dansk lasteskip i Østersjøen natt til mandag.

Slepes mot land

Ifølge Forsvarets operasjonssenter i Danmark er det Karin Hoej som har kantret og som skal være i ferd med å synke.

– Vi kan se på radarovervåkingen vår at det sannsynligvis har vært en kollisjon mellom to mindre lasteskip nordvest for Bornholm, sier vakthavende offiser Steffen Lunn til Ritzau.

Det er ikke meldt om oljelekkasje fra Karin Hoej, og den svenske kystvakten har satt inn tiltak for å hindre at dette skjer.

Det kantrede skipet slepes nå mot land for å hindre at det synker og for at dykkere skal kunne gå inn i skipet og søke etter eventuelle overlevende.

– Det slepes mot Sandhammaren i Kåsberga, sier Agne Hörnestig i det svenske Sjöfartsverket.

Les mer om

  1. Skipsfart