Verden

Tildekket bademote på fremmarsj i USA

I dag blir heldekkende badeantrekk ofte forbundet med konservativ religiøs forankring. Det er i ferd med å snu.

Med ordtaket «Look great, stay modest» - Se bra ut, forbli sømmelig - er Undercover Waterwear et av firmaene som får kvinner i USA til å kle på seg på stranden. Foto: Undercover Waterwear

  • Lars Heltne

I USA har såkalt «modest swimwear», bikinier med lange ermer og shorts, blitt en trend, uavhengig av alder og livssyn. Fenomenet har ført til et voksende antall nettbutikker som spesialiserer seg på nettopp dette.

Redde for hudkreft

Mange i den eldre garde bruker heldekkende badetøy fordi de er ukomfortable med hvordan de ser ut i den tradisjonelle bikinien, mens yngre kvinner velger å dekke seg til fordi de er redde for hudkreft, skriver Wall Street Journal.

Flere amerikanske medier har løftet fenomenet opp i sine spalter, og New York Magazine er blant dem som har kjørt billedserier med titler som «30 bombshell babes in modest swimwear», der moralen er at sexy ikke lenger betyr å gå med lite klær. Interessen rundt den nye trenden har satt amerikanske gründere i arbeid.

Sara Wolf, som har grunnlagt nettbutikken Hydro Chic, fikk businessideen da hun så ortodokse jødiske kvinner gå i strandkanten med lange skjørt. Sammen med en venninne har hun laget såkalt sporty badetøy, inspirert av hva joggere, surfere og dykkere har på seg.

– Plaggene må se normale ut, ikke som noe som plutselig har falt ned fra oven, sier hun.

Kroppshysteriet er trolig mest merkbart blant kvinner, men også menn har funnet heldekkende strandtøy appellerende de siste årene. Da tre ingeniører fra Paris dro på ferie til Emiratene i 2012, endte de opp med å lansere butikken Rajoul året etter. Opprinnelig var forretningen rettet mot muslimske menn, som vil dekke seg til fra navlen og over knærne, men tilbudet har slått an også hos andre.

– Rundt 15 prosent av kundene våre er ikke-muslimer, fortalte grunnleggerne til Gulf News i 2013.

Firmaet Rajoul har laget såkalte islamske badeshortser siden 2013. Den har også slått an hos ikke-muslimer. Foto: Rajoul