Verden

Svensk alt sammen

Svenskene har ord på seg for å være bedre kledd enn nordmenn. I tillegg til å kle seg selv, vet svenskene også hvordan de skal kle oss.

  • Forf>
  • <forf>gabrielle Graatrud <

Alle har vi klær og sko fra de store kjedene H&M, J.C., Lindex, KappAhl, Din Sko, Wedins. Siste skudd på stammen over svenske storkjeder er Indiska som selger etniskinspirerte klær, perfekt for sommerens hippie— og bohemstil. Forretningsideen er den samme som vi har sett andre svenske suksesskjeder presentere: stort, moderne utvalg til en billig penge. I tillegg til de store svenske kjedene er svenske firmaer blitt gode på nye, trendy merker som kombinerer god design med overkommelige priser. Svenskene har trendsettende merker innen både streetlook, rocke-stil og det mer klassisk sofistikerte.

Lager det kuleste.

Selv om Norge har flinke designere, har svenskene vært flinkere til å designe plagg som når ut til de større massene. Hege Badendyk som jobber i moteagenturet Kaare Lund, mener at svenskene er i en annen moteliga enn resten av Skandinavia. - Dansk mote selger kanskje til de største massene, mens svenskene ofte designer det kuleste, mener hun. Når folk kjøper dansk mote, tenker de ikke over at det er dansk design. Men det er blitt økt bevissthet rundt svenske merker. Folk kjøper varer fordi de er svenske og fordi man vil ha den kule "stockholmslooken".Mona Kristine Torstensen har god erfaring med svenske merker etter å ha jobbet for både H&M og Filippa K. Nå er hun daglig leder i butikken Kemt i Hegdehaugsveien og har satset på trendy, kommersielle merker. - I Norge har vi ingen slike kommersielle merker med god design. Svenskene har både store merker som Filippa K og Tiger, men også de spesielt trendy. For eksempel Acne jeans som har utmerket seg i ekstremtrendmiljøet i Paris.

Satser på design.

Svenskenes suksess på klesfronten er resultat av mange års fokus på design og produksjon. Samtidig som vi feirer unionsoppløsningen med brask og bram dette året, markerer hele Skandinavia Designåret 2005. Mens svenskene har planlagt feiringen i tre år og satt av 65 millioner kroner, kastet Norge seg først på markeringen i fjor. Vår regjering har bare satt av 4 millioner, og det hovedsakelig til design i næringslivet.- Svenskene har vært opptatt av design veldig lenge, forteller trendanalytiker Lisbeth Larsen. Mens vi har sittet her hjemme og vært stolt av ostehøvelen vår, har svenske myndigheter fremmet svenske klesdesignere. Og blader, aviser og magasiner har vært flinke til å bruke svensk design. Her i Norge har slik bevissthet kommet de siste årene, mener Larsen.Larsen mener også svenskene er mer iherdige enn nordmenn generelt. - I de store kleskjedene er de utrolig dyktige. De jobber effektivt, raskt og kan få ut kommende moter på gaten innen en måned. Svenskene er vågale og tør å satse. Vi har Janteloven, mens svenskene har en mer iboende tro på seg selv. Larsen tror de store kjedene har gjort sitt for at nye designere nå titter frem fra nabolandet.- De svenske kjedene rekrutterer mange designere i eget land, og mange av dem tør deretter å gå videre på ege hånd.

Selger godt.

I den norske kjeden Carlings har de satset på svenske Nudie Jeans, Encore og Whipping, i tillegg til Carlings-produktet Vailent som er designet av en svensk designer.- De svenske merkene selger kjempebra, forteller Petter Guttormsen, daglig leder i Carlings i Nedre Slottsgate. Svenskene har klart noe med design som vi nordmenn ikke har fått til. Den svenske jeans- og rockestilen funker bra til Carlings-konseptet, mens vi ikke har funnet norske merker som er like kule.

Svenske merker har sneket seg inn på kroppen vår. Her med designringer fra Marie Sjödin. Kr. 599,-. Foto: ARASH NEJAD

Svenske firmaer er blitt gode på nye trendy merker. Bluse: Filippa K, kr. 700,-/Hvit topp: Filippa K, kr. 400,-/Bukse: Acne, kr. 1600,-/Belte: Acne, kr. 400,-. Foto: OLAV OLSEN