Denne sommeren har situasjonen på fransk side av den engelske kanal spisset seg til. 37.000 forsøk på å flykte over kanalen er stanset så langt i år. Nå trygler Eurotunnelen om mer hjelp.

Hver natt forsøker mange av flyktningene som oppholder i havnebyen Calais, å ta seg over til britisk fastland gjennom den undersjøiske tunnelen, Eurotunnel.

Dette har foregått over tid, men antalletet illegale forsøk på å ta seg over kanalen er ifølge britiske myndigheter doblet så langt i år. Og nå forsøker flyktningene å ta seg samlet inn gjennom tunnelen — heller enn å legge ut på individuelle forsøk over vannet og ombord i lastebiler.

Eurotunnel, firmaet som drifter tunnelen, sier de har stanset mer enn 37.000 migranter i år. Dette skaper store sikkerhetsutfordringer, og tunnelselskapet ber instendig om mer hjelp.

Ifølge fransk politi var det i natt rundt 1500 personer som stormet tunnelen på fransk side, mandag natt var antallet rundt 2000.

En ung sudanesisk mann mistet livet i en påkjørsel i natt, den niende i løpet av kort tid som har omkommet.

Saken har lenge hatt høy politisk prioritet, både på fransk og britisk side av grensen, men nå trappes innsatsen opp.

Leder Nigel Farage i det sterkt innvandrings— og EU-kritiske partiet United Kingdom Independence Party (UKIP) mener hæren nå bør settes inn for å stanse flyktningene fra å forsøke å ta seg gjennom tunnelen.

Det kommer ikke på tale. Foreløpig har britiske myndigheter valgt å bevilge mer penger til sikkerhetstiltak og stansing av trafikken.

Statsminister David Cameron lovet denne uken at britene skal gjøre alt de kan for å stanse den ulovlige krysningen og bevilget ti millioner kroner til to kilometer nye gjerder på fransk side.

Det er ventet at innenriksminister Theresa May i dag vil kalle inn regjeringen til krisemøte.

Den tilspissede situasjonen skaper lange køer på begge sider av kanalen, både for reisende på vei til og fra sommerferie og for tungtrafikken som kobler Storbritannia til kontinentet.

— Jeg har stor sympati med ferierende som opplever at det er vanskelig å komme seg til Calais på grunn av disse forstyrrelsene, og vi vil gjøre alt vi kan for å jobbe med franskmennene for å finne en konklusjon på dette, sa Cameron på en pressekonferanse tirsdag.

Lokale problemer

Lokalpolitiet i Kent, der tunnelmunningen befinner seg på britisk side, har nå gjenintrodusert den såkalte Operation Slack - et krisetiltak der de fullstendig stanser trafikken på hovedfartsåren M20.

Vanligvis gjøres dette kun i helt spesielle situasjoner, og i korte tidsrom. I følge tungtransportforeningen Freight Transport Association (FTA) har man i år trafikken blitt stanset opp et helt uvanlig antall dager, og ofte i over 10 timer av gangen.

Britiske myndigheter oppfordrer de som kan, å unngå tunnelen og heller finne andre reisemuligheter.

I Frankrike opplever lokalbefolkningen i Calais at flyktningbefolkningen bosetter seg i en ulovlig teltleir, kjent som Jungelen. Flere frivillige organisasjoner har satt opp midlertidige matstasjoner og nødhjelpstiltak for å bistå, men antallet flyktninger er sterkt økende.

Ifølge estimater fra fransk politi er flyktningbefolkningen i havnebyen steget fra rundt 800 i fjor, til 5000 i år.

Europas flaskehals

Mahmood (24) fra Sudan dukker opp fra presenningen han og flere landsmenn ligger under i Calais. François Guennoc er en av mange frivillige som prøver å hjelpe flyktningene med mat og klær.
Ingeborg Moe

Da Aftenposten besøkte Calais og Dover i fjor, fortalte flyktningene om hvorfor de var villige til å risikere liv og helse for å krysse kanalen. Ingeniørutdannede Muhammed (29) fra Sudan sa at han aldri kom til å gi opp forsøket på et liv i Storbritannia.

Ifølge britiske myndigheter er mer enn 200 personer så langt i år pågrepet for forsøk på menneskesmugling.


Ingeborg Moe, Aftenpostens Europa-korrespondent
Ingeborg Moe

Hvorfor risikerer folk livet for å dra fra ett trygt EU-land til et annet? Ingeborg Moe, Aftenpostens Europa-korrespondent

— Det vi ser i Calais er resultat av krigene og krisene i Midtøsten og Afrika. Men "junglene" i Calais, på grensen mellom Ungarn og Serbia, mellom Italia og Frankrike viser også at de europeiske landene ikke klarer å bli enige om hvordan de skal takle strømmen over Middelhavet og fordele flyktningene. Les Moes kommentar om Calais-krisen:

Flesteparten av flyktningene som forsøker seg på den potensielt livsfarlige krysningen er unge menn fra land som Sudan, Eritrea og Afghanistan eller Eritrea.

De har ankommet Europa over Middelhavet, og Storbritannia er deres endelige mål. Fordi landet er utenfor Schengen-avtalen er dette en av få grenseganger i Europa der man må vise pass og ha gyldig opphold for å få komme inn.

Det har ikke flyktningene, ettersom EU-regelverket tilsier at man må søke om asyl i det første landet man ankommer.

Frankrike og Storbritannia har nå bestemt seg for å inngå et samarbeid for å sende hjem migranter uten lovlig opphold til deres hjemland vest i Afrika.

I fjor fylte den undersjøiske kanalen Eurotunnel 20 år, les historien om hvordan tunnelen omsider ble bygget — til tross for at det satt langt inne.