Verden

Her er den siste TV-stasjonen Putin ikke kontrollerer. Nå granskes de for å være ekstremister.

Her lager unge russiske journalister den siste frie TV-stasjonen. Nå kan det snart være slutt.

"Den optimistiske kanalen" TV Dozhd er den siste uavhengige TV-stasjonen i Russland med ca. 5 millioner seere. Nå er de satt under granskning for "ekstremisme". Juri Feklistov

  • Per Anders Johansen
    Aftenpostens Moskva-korrespondent

«På grunnlag av klager fra borgere» skal Russlands siste, frie TV-kanal nå granskes for ekstremisme av den russiske riksadvokaten.

— Vi er den fattigste kanalen og har de laveste lønningene. Vi prøver å være uavhengige, sier nyhetsredaktør Mikhail Zygar.

Han og de unge journalistene lager det de kaller «den optimistiske TV-kanalen»,TV Dozhd.

Mikhail Zygar er nyhetsredaktør i Russlands siste uavhengige TV-kanal. Nå granskes han og kollegene for "ekstremisme". Juri Feklistov

Mandag fikk han og journalistene beskjed om at den russiske riksadvokaten har startet en granskning av kanalen.Dermed kan Russlands siste uavhengige TV-kanal snart være historie. Granskningen er satt i gang på grunnlag av klager fra borgere", men hvem som klager og hva som er anklagene, er hemmelig.

Etter en to ukers granskning av redaksjonen, fikk TV-kanalen en advarsel fra riksadvokaten.

Mistet de fleste seere over natten

Klar til sending, men den siste større TV-kanalen som prøver å lage uavhengige nyhetssendinger i Russland. TV Dozhd er så satt under granskning, blant annet for "ekstremisme".

— Jeg har aldri tidligere hatt direkte innblanding i vårt redaksjonelle arbeid. Det er ikke slik det foregår, sier Zygar til Aftenposten.- Men vi har hatt mange problemer med våre private partnere.

I 2014 rettet først Kreml harde angrep mot kanalen. Dermed forsvant de fleste annonsørene og TV-stasjonen ble fjernet fra en rekke satellittpakker.

— Vi hadde 12-13 millioner seere, og mistet de fleste over natten.

Deretter ble avisen kastet ut av sine lokaler, og måte drives fra en leilighet.

Fikk du med den mest leste utenrikssaken mandag?

Les også

Viftet med flagget til IS. Fikk 27 års fengsel.

Putin i alle kanaler — unntatt her

I dag har kanalen 5 millioner seere og overlever takket være 80.000 betalende abonnenter.

Alle andre store TV-kanaler er direkte kontrollert av Kreml, enten gjennom statlig eierskap eller gjennom oligarker som støtter Putin.

Redaktørene får klar beskjed fra Kreml om hva som skal være med i nyhetssendingene.

  • Når Putin taler, ryddes nyhetssendingene.

Dette er metoden

Pavel Lobkov, en av Russlands mest kjente programledere, forbereder seg til TV-sending. Lobkov sto forrige uke frem som HIV-syk for å ta et oppgjør mot fordommene i Russland mot landets store antall HIV-syke. Juri Feklistov

Som ledd i granskningen av den siste lille uavhengige TV-stasjonen, krever den russiske riksadvokaten å få tilgang til lokalene og alt utstyr som brukes. I tilegg må redaktørene levere fra seg store mengder dokumentasjon:

Leieavtaler, kontrakter for alle ansatte, arbeidsbeskrivelser, teknisk beskrivelse av alt utstyr, egen liste over utenlandske medarbeidere, regnskapsdokumenter med bilag og personalmappene til alle ansatte.

Riksadvokatens sønner ble søkkrike

Granskningen til riksadvokat Juri Tsjaika kommer en uke etter at TV-kanalen bisto korrupsjonsjegeren Aleksej Navalnij i avsløringene av hvordan riksadvokatens familie er blitt søkkrike.

En40 minutters video, som er sett av 3 millioner russere, viser hvordan riksadvokatens familie er blitt vanvittig rike på statlige oppdrag og privatisering.

Sønnene eier luksushotell i Hellas og dyr villa i Sveits, og drev forretninger med personer som har tette, direkte forbindelser til beryktede kriminelle mafiagrupper.

Her fra styrer russerne sine kriger:

Les også

Dette er ikke James Bond. Det er bare Putin

Slik stemples du som "ekstremist"

Selv om riksadvokaten ikke opplyser hvilke «borgere» og hvilke «klager» som står bak granskningen, peker alt mot Putins maktelite.

I september krevde nestlederen i det russiske parlamentet at riksadvokaten skulle starte granskning, ifølge Meduza.

TV-stasjonen ble anklaget for å vise programmer fra BBC og den tyske TV-kanalen Deutsche Welle, samt velge teamer som "skader Russlands aktiviteter for å løse konflikten i sørøstlige Ukraina".

TV-stasjonen er også anklaget for å sverte Sovjetunionens innsats under andre verdenskrig.

Dessuten ble et intervju med den eksentriske og kontroversielle oligarken Herman Sterligov innklaget for å være ekstremistisk, for å ha fornærmet jøder og fremstille den russisk-ortodokse kirken som «en satanisk organisasjon».

Kremls TV-kanaler:— Hat og raseri

Zygar er tydelig sliten da Aftenposten møter ham i de trange, overflyte lokalene i en nedlagt glassfabrikk i Moskva sentrum, uken før riksadvokaten startet granskningen.

TV-stasjonen selv understreker at de ikke har noen holdepunkter for at granskningen kommer som følge av avsløringene mot riksadvokatens familie.

- Kremls sjefsideologer har et flammende budskap, som appellerer til sterke følelser, raseri og hat, sier Zygar.

— Statskontrollert russisk TV er langt mer ressurssterke og teknisk avanserte. Vi har et gigantisk gap i mellom dem og oss som vil være uavhengige.

Han slutter nå i jobben etter fire år.

— Vi lever i en skremmende tid. Vi snakker ikke sammen lenger. Det finnes ikke noe grunn til å starte en dialog.

  1. Les også

    Putin beskriver verden slik han ser den

  2. Les også

    Denne uken skal bombene hagle over IS. Likevel har terroristene fått en gave.

  3. Les også

    Kan NATO-landet Tyrkias nedskyting av det russiske flyet føre til stormaktskrig?

  4. Les også

    For første gang siden annekteringen av Krim reiser en norsk politiker til Moskva

  5. Les også

    Russiske soldater skal øve krig på Nordpolen

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Ytringsfrihet
  2. Russland

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Putins hardeste kritikere fortviler over hvordan Russland fremstilles i Vesten

  2. VERDEN

    «Om to minutter er det din tur til å lyve.» I et tiår har de formidlet Putins løgner. Nå vil de heller fortelle sannheten.

  3. VERDEN

    Aleksander Jevlev tester hva Putin tåler. Nå øker støtten blant russere til nye gateprotester.

  4. VERDEN

    Disse bildene tatt av en eskortepike ble i helgen forbudt i Russland. De er fra en hemmelig fisketur i Norge.

  5. VERDEN

    Putin endrer retorikken mot Vesten: - Vi leter ikke etter fiender. Vi ønsker bare å være venner.

  6. VERDEN

    Påskekatastrofen i Russland avslørte rystende forhold som sjokkerer russere dypt. Barna i kjøpesenteret hadde ikke en sjanse.