Lysning i sikte for flytrafikken i Europa

Etter vellykkede testflyginger og besk kritikk fra flere flyselskaper åpner enkelte av flyplassene i Europa igjen for trafikk.

Disse europeerne er strandet i Seoul, Sør-Korea, etter at flyvningene deres til Europa ble innstilt.

Den enorme skyen av aske fra vulkanutbruddet på Island strekker seg nå fra polarsirkelen i nord til den franske atlanterhavskysten i sør og fra Spania i vest til Russland i øst.

Flere europeiske flyselskaper, blant dem nederlandske KLM og tyske Lufthansa, gjennomførte flere testflyginger i helgen, og ingen av flyene viste tegn til skader.

Luftrommet over Nord— og Sentral-Europa har vært stengt i fire dager, men de vellykkede flygingene førte til at flere flyplasser i Frankrike, Tyskland og Spania åpnet igjen søndag ettermiddag.

Norge

I Norge ble luftrommet fra og med Bergen åpnet i 15-tiden søndag. Avinor vurderte søndag ettermiddag om resten av landet kunne åpnes i løpet av kvelden.

Flyselskapet Icelandair sendte søndag fem fly med strandede skandinaver fra Island til Trondheim.

Askeskyen har nå flyttet seg fra Norges kyst, og det gjorde det mulig å åpne for trafikk til Trondheim, skriver Icelandair i en pressemelding. De første flyene kom fram til Værnes lufthavn søndag kveld.

Flyselskaper kritiske

Både Lufthansa og Air Berlin kritiserer avgjørelsen om å stenge luftrommet i store deler av Europa. Flyforbudet var ikke basert på ordentlige undersøkelser, mener selskapene.

– Ikke en eneste værballong har blitt sendt opp for å måle hvor mye vulkanaske som er i lufta, sier Air Berlin-sjef Joachim Hunold til avisen Sonntag.

Lufthansa påpeker på sin side at flyforbudet kun er bestemt på bakgrunn av elektronisk beregning.

Dette satellittbildet, satt sammen av flere bilder, viser hvordan røyken fra vulkanen i Eyjafjallajökullen brer seg. Bildet er fra lørdag. FOTO: NASA

ACI Europe, organisasjonen for europeiske flyplasser og flyplasser, mener de strenge restriksjonene på flytrafikken må revurderes.

– For oss har sikkerhet høyeste prioritet, men vi setter likevel spørsmålstegn ved flyforbudene som er innført, sier ACI Europe i en uttalelse der det også vises til at lignende restriksjoner ikke er innført etter vulkanutbrudd i andre deler av verden.

Norske luftfartsmyndigheter avviste lørdag at avgjørelsen om å stenge luftrommet over store deler av Norge er tatt på sviktende grunnlag.

– Sikkerhet først

Flyselskapene får støtte av den islandske geofysikeren Magnus Tumi Gudmundsson.

– Selv om luftrom er blitt stengt, betyr ikke det at det er aske i luften i alle disse områdene, sier Gudmundsson.

Han påpeker at sikkerhetsnivået er blitt lagt svært høyt, men at metodene man har for å måle askenivået, ikke er tilstrekkelige.

– Om man har bedre data, kan man redusere restriksjonene på flygingene. Da hadde kanskje bare en firedel av luftrommene måttet stenge, sier islendingen.

EUs luftfartsmyndighet Eurocontrol understreker at sikkerheten for passasjerene kommer i første rekke.

– Jeg kan forstå frustrasjonen hos dem som rammes av dette, men våre retningslinjer tilsier at sivil luftfart bare kan finne sted når askeskyen ikke utgjør noen risiko, sier Brian Flynn i Eurocontrol.

8,5 milliarder tapt

Rundt 63.000 flyginger er innstilt i Europa siden torsdag, opplyser Eurocontrol.

Det var ifølge Eurocontrol ventet at det kun ville bli gjennomført 4.000 flyginger i europeisk luftrom søndag, mot 24.000 normalt.

Flyselskapenes tap er blitt anslått til 200 millioner dollar om dagen, i underkant av 1,2 milliarder kroner. Tusenvis av passasjerer står fast over hele verden.

De samlede tapene til flyselskapene og reisebransjen de fire siste dagene blir anslått til 7 milliarder kroner av rådgivningsselskapet Lewis, melder det svenske nyhetsbyrået TT.

Askeskyen og flyforbudene kommer trolig til å ramme internasjonal luftfart hardere enn angrepene 11. september 2001, opplyser Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart.