Verden

Hoper seg opp i tidenes trafikkork til sjøs. Strever med gigantskip som sitter bom fast.

Lasteskipet Ever Given sitter torsdag morgen fremdeles fast i Suez-kanalen. Lavt tidevann har gjort det vrient å slepe skipet flott.

Dette satelittbildet viser hvordan det enorme containerskipet sitter fast i Suezkanalen. Foto: Cnes2021 / Cnes2021, Distribution Airbus DS

  • Kjetil Hanssen
    Journalist
  • NTB

Lasteskipet MV Ever Given seilte nordover i kanalen gjennom Egypt tidlig tirsdag morgen da det gikk på grunn. Årsaken var ifølge egyptiske myndigheter en sandstorm og sterk vind kombinert med motortrøbbel. Kanalen er en hovedåre i verdenshandelen. Rundt 12 prosent av verdien passerer gjennom kanalen.

Nå øker stadig køen av skip som venter på at proppen skal fjernes. Det viser kartdata fra norske Maritime Optima. Der kan man følge posisjonen for 65.000 skip på verdenshavene i sanntid.

Slepebåter jobber med å få lasteskipet løs, men hadde torsdag morgen ennå ikke lyktes. Skipet er en del av flåten til rederiet Evergreen. Foto: Suez Canal Authority

Hoper seg opp

Torsdag morgen hadde Ever Given sperret Suez i to døgn. På en vanlig dag seiler rundt 50 frakteskip gjennom kanalen lastet med olje, gass, kjemikalier eller varer som skal mellom Asia og Europa. Kanalen gjør at skipene slipper å seile den lange ruten rundt Afrika.

Nå hoper det seg opp med fartøyer både på sørsiden og på nordsiden av kanalen. Egyptiske myndigheter vil ikke si noe konkret om hvor fort den kan åpnes. Landet tjener gode penger på kanalen.

Arbeidet med å få skipet løs er derfor høyt prioritert. Internasjonalt kan en langvarig stengning føre til høyere oljepriser og fraktrater i shipping.

  • Kanalmyndigheten har publisert filmopptak fra sine forsøk på å få skipet av grunn:

Ekstra lavt tidevann skal ha skapt vansker for slepebåtene natt til torsdag. Det er ventet høyere flo mot slutten av helgen. Ligger giganten fast helt til da, kan køen av skip øke opp til 250–300.

Både i Rødehavet og Middelhavet hoper det seg nå opp med skip som venter på å seile gjennom Suez-kanalen. Skipet MV Ever Given sitter fast helt i sørenden. Foto: Skjermfoto Maritime Optima

Ensom gravemaskin får stor oppmerksomhet

Onsdag morgen jobbet syv slepebåter ved det grunnstøtte fartøyet. Torsdag morgen viser Maritime Optima at tre slepebåter jobber ved skipet.

Bilder frigitt av kanalmyndighetene viser at det brukes en eldre og relativt liten gravemaskin i forsøket på å grave ut baugen på det enorme skipet, og dette har allerede rukket å bli en humorføljetong i sosiale medier.

«Noen som har en ekstra gravemaskin tilgjengelig», spør Sveriges tidligere utenriksminister Carl Bildt på Twitter.

«Jeg lurer på om fyren i gravemaskinen vet at ti prosent av verdenshandelen og tempoet i EUs post covid-rekonstruksjon er avhenging av ham», skriver forskeren Jakub Jakóbowski.

Det er uklart hvorfor det ikke er satt inn større maskiner for å grave skipet ut.

En eldre Komatsu-gravemaskin på rundt 20 tonn er alt som er i sving for å grave ut Ever Given på bildene som er frigitt av egyptiske myndigheter. Foto: Suez Channel Authority

Skipets japanske eier, rederiet Shoei Kisen Kaisha, opplyste torsdag at bergingsarbeidet er «ekstremt vanskelig», og eksperter frykter at det vil ta dager og i verste fall uker før den 400 meter lange kolossen er løs og trafikken gjennom kanalen kan gjenopptas.

– Dette er billedlig talt en tung hval som har strandet, konstaterer Peter Berdowski i Smit Salvage.

Bergingsselskapet, som blant annet ble leid inn for å heve den russiske ubåten Kursk, ankom havaristen torsdag og vurderer hvordan de skal få løs det panamaregistrerte containerskipet.

Koster flere milliarder kroner i timen

E24 skriver at korken koster flere milliarder i timen. Utregninger fra Lloyd’s List anslår at blokaden koster opp mot 400 millioner dollar, tilsvarende 3,4 milliarder kroner, hver eneste time ferdselsåren er stengt.

Ever Given er bygget i 2018. Det er 400 meter langt, 59 meter bredt og et av verdens største lasteskip. Hvis det ble reist opp som et høyhus, ville det vært over tre ganger høyere enn Oslo Plaza.

Skipet er en del av flåten til et taiwansk selskap som heter Evergreen. Det eies imidlertid av det japanske rederiet Shoei Kisen. Selskapet sier i en erklæring «unnskyld for den uro» grunnstøtingen har skapt for andre fartøyer som skal gjennom kanalen.

Les mer om

  1. Skipsfart
  2. Maritim
  3. Verdensøkonomien