Verden

I Paris er det nå forbudt å kjøre 20 år gamle biler

Fra og med 1. juli kan du få bot om du kjører en 96-modell i Paris’ gater.

En mann med en bil som er ganske mye eldre enn 20 år, blir fortalt av politiet at bilen hans ikke lenger er lov å bruke i Paris.
  • Arild Færaas

Målet med forbudet mot gamle biler er at det skal kutte ned på luftforurensingen i byen.

Paris er en av mange storbyer som sliter med luftforurensing.

Tall fra franske helsemyndigheter viser at nesten 50.000 mennesker dør av luftforurensing i Frankrike årlig. I Europa er tallet cirka 400.000 og nesten 4 millioner på verdensbasis.

Biler som er førstegangsregistrert før oktober 1997 og motorsykler som er registrert før juni 1999, skal ikke lenger få kjøre på gatene i Paris.

Tiårsgrense

De som vil kjøre i Paris i årene fremover, er nødt til å skaffe seg moderne biler.

Fra og med 2020 skal bare biler som er registrert etter 2010 få lov å kjøre.

I tillegg til pisken, har den franske staten også noen gulrøtter på lager. De som bytter ut en gammel dieselbil med en ny lavutslippsbil vil kunne få over 30.000 kroner i subsidier. Og kjøper franskmenn elbiler, kan subsidiene nærme seg 100.000 kroner.

Men noen unntak er det

Det nye forbudet blir heller ikke fullstendig. Du kan fortsatt kjøre gammel bil i Paris mellom klokken 8 om kvelden og 8 om morgenen.

Og en del veteranbiler vil bli unntatt forbudet.

  • Oslo har vært tidlig ute med løfte om bilfritt sentrum: Her har du ni spørsmål og svar om hva det vil bety

Men om du tar sjansen, enten som franskmann eller norsk turist med en gammel bil, er straffen ikke avskrekkende.

I år vil boten være på 35 euro, og fra neste år øker den til 68 euro.

BBC skriver også at i London har den nye ordføreren Sadiq Khan foreslått noe lignende. Han vil at det skal bli dyrere for dieselbiler, som i Oslo, å kjøre inn i byen. I tillegg vil han ha en ekstra avgift på biler som er fra før 2005.

Neste 10.000 mennesker dør årlig av luftforurensing i den britiske hovedstaden.

Fortvilet Peugeot-eier

De nye reglene i Paris har også fått kritikk for å være diskriminerende overfor fattige som ikke har råd til å kjøpe ny bil.

– Jeg kjører 50 kilometer i uken. Jeg har ikke råd til å bytte bil, og vil fortsette å bruke den. Så får jeg heller få bot ukentlig, sie Marc Martin til Reuters. Han bruker sin gamle Peugeot til å levere billedrammer til kunder.

Skriftlige kilder: Nyhetsbyråene Bloomberg og Reuters.

Les mer om

  1. Paris
  2. Forurensing
  3. Luftforurensning
  4. Miljø