Verden

Flybransjen vurderer ordning som kan gi penger til regnskogen

PARIS (Aftenposten): Om du flyr med et lite moderne og forurensende fly i fremtiden kan det være at en andel av din billett vil gå til regnskogen.

Et bilde tatt i januar av regnskogen i Amazonas-delstaten i Brasil. Nå lover flybransjen at de i det minste vil vurdere å bidra til å redde verdens regnskoger.
  • Arild Færaas

Representanten fra den internasjonale sivile luftfartsorganisasjonen ICAO Jane Hude var ikke særlig konkret da hun fortalte om hva de vurderer å gjøre på et seminar i hallen som vanligvis huser et flymuseum i Paris.

Men bare det at flybransjen vurderer et tiltak som kan finansiere regnskogen, er noe helt nytt.

— Vi har et mål fra 2020 om ikke å øke CO2-utslippene til tross for økt trafikk. Og neste år skal vi bestemme oss for hva vi skal gjøre, sa Hude.

Det de skal diskutere om de skal innføre er såkalte markedsbaserte metoder, en vag betegnelse på noe som kan være flere tiltak. Jane Hude var også uklar i sine svar om konkret hva luftfartsbransjen vurderer å gjøre. Men basert på det hun sa, hørtes det ut som en form for kvotehandel kan være aktuelt.

For eksempel at flyselskap som ikke greier å følge nye klimavennlige krav kan måtte betale for det gjennom for eksempel å gi penger til regnskogen.

Debatten om flyavgift har fløyet høyt de siste ukene:

Les også

Venstre presset på for en flyavgift opp mot 300 kr

Dette sier Norges representant

Kevin Conrad, som leder Koalisjonen for regnskogland fortalte med stor innlevelse hvor stor tro han har på en global ordning som gjør at flybransjen kan bidra med penger til å redde regnskog.

— Vi trenger å få inn penger på flere måter.

Per Fredrik Ilsaas Pharo, leder av regjeringens klima og skogprosjekt var også med i panelet.

Per Pharo i form av sitt virkelige jeg, og to virtuelle utgaver av seg selv da han fortalte om den norske regnskogsatsingen.

Til Aftenposten etterpå vil han ikke svare et ubetinget ja på spørsmålet som var tittelen på seminaret «Kan flybransjen redde regnskogen?» — Om de gjør det på en måte som sikrer miljømessig gevinst og unngår uheldige bivirkninger, kan det være et viktig bidrag til å redde regnskogen. Nå er jo internasjonal flybransje i liten grad underlagt klimavirkemidler, så det er viktig å få dem med.

Onsdag kom det og melding om at flytrafikken og skipstrafikken var ute av det nye utkastet til den internasjonale klimaavtalen.

Pharo påpeker at for at det skal lykkes, må det være såkalt miljøintegritet knyttet til mekanismene, altså at det faktisk fører til reelle utslippskutt.

— Prisen må dessuten bli såpass høy at det blir virkningsfullt, mener han.

  • Oles klode om fly- og shippingbransjen: Utslippene ingen land eier

Regnskogfondet betinget positiv

Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet sier han er positiv til kreative tiltak for finansiering av regnskog.

— I utgangspunktet kan høres det ut som en fin måte å få inn penger på, men betaling til regnskogen frikjenner ikke luftfartsindustrien for å redusere sine utslipp. Men det spørs også hvordan pengene blir brukt. Vi er veldig opptatt av at menneskerettighetene blir fulgt, og da særlig urfolks rettigheter.

Hvordan vil politikerne følge opp dette?

Les også

Forslagene fra grønn skattekommisjon lagt frem

Men vil det skje?

Et annet alternativ til en form for kvotehandel er en avgift, som flyseteavgiften flertallspartiene på Stortinget har tatt til orde for.

Visemiljødirektør Jane Hude fra den Internasjonale sivile luftfartsorganisasjonen fortalte at de hadde vurdert det, men hadde avskrevet den muligheten nå.

Men for eksempel stjerneøkonom Thomas Piketty har tatt til orde for en internasjonal flyseteavgift, men det virker nok ikke veldig aktuelt at flybransjen selv skal begynne med det.

afp000568761-XES_3Ns1X0.jpg

— Vi vil sikre oss at pengene fører til reduserte utslipp. Dersom det blir en avgift, kan det gå rett i lommene til statene. Dessuten er det vanskelig å få 191 stater som er medlem til å bli enige om noe, svarte Hude på spørsmål fra Aftenposten om hvorfor en internasjonal flyseteavgift ikke kunne være en god idé.Til slutt, for ikke å gi den internasjonale luftfartsbransjen altfor god PR, de har ennå ikke vedtatt noe som helst. Men bransjen skal altså vurdere det i løpet av neste år.

Les også

«Alle» sier vi må gjøre noe med klimaet nå. Her er syv punkter om hvorfor det er så vanskelig.

Les mer om

  1. Klima