Verden

Dreamliner-turen du definitivt ikke ønsker å være passasjer på

Boeing 787–9-flyet som også Norwegian har i sin flåte gjør denne helgen en heftig fremvisning på Farnborough flyshow i England. Men pilotene har selvsagt øvd, som du kan se i videoen over.

  • Halvor Solhjem Njerve
    Halvor Solhjem Njerve

Flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, forklarer at flyet er bygget for å tåle påkjenninger på minst 2,5 positiv G.

– Et tomt 787-fly med lite drivstoff ombord som i dette tilfellet har en enorm akselerasjon og kan stige svært bratt - nesten så det ser vertikalt ut, sier Hesthammer.

Norwegian har dreamlinere i både 787–8 og −9-variant. Sistnevnte er seks meter lengre, har kraftigere motorer og har økt lastekapasitet blant annet.

787–9 i Norwegian-farger flyr hovedsaklig fra basen i London, mens Norge og Skandinavia får sitte på i de litt mindre og «eldre» 787–8-maskinene.

Fleksible vinger

Dreamlineren har karakteristiske vinger, med et spenn på 60 meter. Vingene kan bøyes oppmot 4–5 meter opp, noe som er ganske uvanlig for fly.

– De er svært elastiske, og dette går på hele strukturen som er bygget så sterk som mulig med så lav vekt som mulig, forklarer Tomas Hesthammer i Norwegian.

Norwegian fikk sitt første Boeing 787–9 før i år. Hesthammer forteller at flyet i likhet med mange andre moderne fly har «fly-by-wire»-teknologi.

Dette vil i korte trekk si at pilotens styring av flyet ikke er direkte koblet til høyde- og siderorene, men sender signaler til en datamaskin som videre opererer styreflatene.

– Poenget med systemet er at det har visse sikkerhetsmarginer som er lagt inn. Det vil si at flyet selv kan hindre pilotfeil som ekstreme utslag i «stikka» og det er innebygget flere varsler dersom flyet utsettes for uakseptable manøvre. I noen tilfeller tar datamaskinen over for å unngå eller rette opp kritiske feil, opplyser flygesjefen.

Les mer om

  1. Video: Reise
  2. Boeing
  3. Norwegian
  4. Fly
  5. Luftfart
  6. 787 Dreamliner