Tyskland ber Daimler tilbakekalle 774.000 biler i Europa
Daimler må tilbakekalle totalt 774.000 kjøretøy i Europa på grunn av programvare som legger opp til utslippsjuks, opplyser regjeringen i Berlin.
Programvaren skal være laget for å skjule høye nivåer av skadelige utslipp under testing. Slik teknologi var sentralt i dieselskandalen i 2015. Da innrømmet verdens største bilprodusent, tyske Volkswagen, å ha installert slik programvare i 11 millioner dieselbiler.
Det var Tysklands samferdselsminister Andreas Scheuer som opplyste om tilbakekallingsordren etter et møte med Daimler-sjef Dieter Zetsche mandag.
238.000 av kjøretøyene fra Mercedes-Benz' morselskap tilbakekalles i Tyskland, de øvrige i andre europeiske land.
- Her er biler eierne kan tjene rått på: Eier du en luftkjølt Porsche fra tidlig 1980-tall eller en Mercedes Pagode fra rundt 1970, kjører du rundt i en gullgruve.
- Lexus LS 500h prøvekjørt: Origami, kongesete og titrinns girkasse: Lexus LS 500h er noe helt for seg selv.
Kjøretøyene kunne unnslippe utslippskrav
Det dreier seg i hovedsak om Mercedes-Benz' Vito-varebiler og dieseldrevne utgaver av GLC 4x4 og C-klasse sedaner, opplyser transportministeren.
Scheuer hadde kalt Dieter Zetsche inn til møtet etter at tyske transportmyndigheter i forrige måned avdekket at Daimler hadde brukt teknologi som gjorde at Vito-varebilene kunne skru av eller skru ned utslippskontrollene. På denne måten kunne kjøretøyene unnslippe utslippskrav. Regjeringen ga Daimler i slutten av mai to uker på seg til å opplyse om omfanget av teknologien for utslippsjuks i sine kjøretøyer.
– Daimler sier at programmene i motorenes kontrollprogramvare, som de føderale myndighetene har funnet feil ved, skal fjernes snarest mulig og i gjennomsiktig samarbeid med myndighetene, sier transportministeren.