Kraftig digitalvekst for aviser i USA etter Trump-seier

Amerikanske mediekonsern melder om kraftig vekst i digitale abonnementer etter at Donald Trump vant presidentvalget i november.

New York Times er blant flere amerikanske medier som opplever oppgang etter valget i USA. Her fra mediehusets hovedkvarter i New York. Foto: Shannon Stapleton / Reuters / NTB scanpix.
  • NTB

I ukene etter valget har antall nye digitale abonnenter økt med 60 prosent i LA Times. Også flere andre aviser i det samme konsernet melder om solid digital vekst etter valget, skriver fagtidsskriftet Columbia Journalism Review (CJR). Ifølge CNBC er den gjennomsnittlige økningen i nye digitalabonnementer på 29 prosent i mediegruppen Tronc, som blant annet eier Chicago Tribune og Hartford Courant. I dagene etter valget opplevde næringslivsavisen Wall Street Journal en oppgang på 300 prosent i nye abonnementer.

Oppgangen gjelder i stor grad digitale abonnementer, men også papiraviser.

– Etter et valg venter man en rolig periode. Vi ser ikke det, vi ser en oppgang, sier styreleder og direktør i New York Times, Mike Thompson.

De siste ukene har avisen opplevd en tidobling av nye abonnenter sammenlignet med samme periode i fjor. Flere ganger etter valget har det tradisjonsrike mediehuset solgt 10.000 abonnementer på én dag.

– En dramatisk økning

De fleste av de nye abonnementene er digitale, mens noen velger papiravisen. Thompson mener veksten skyldes «en dramatisk øking i viljen til å betale for skikkelig og uavhengig journalistikk». Samtidig sier han at det er for tidlig å trekke noen presise konklusjoner om hva som har ført til oppgangen.

Den positive utviklingen gjelder ikke bare skriftlige medier. TV-kanalene Fox News og CNN har også meldt om rekordtall i november. (©NTB)