Verden

Et tankskip har krysset Nordøstpassasjen uten isbryter for første gang

Ferden som startet i Hammerfest gleder det russiske shippingselskapet – men skremmer miljøaktivister.

Det russiske tankskipet Christophe de Margerie er det første som har krysset Nordøstpassasjen uten isbryter. Her lå det til kai i den arktiske havnen Sabetta tidligere i år. Foto: REUTERS / Olesya Astakhova

  • Hanne Christiansen
    Journalist

Et kommersielt russisk tankskip som frakter flytende naturgass har krysset Nordøstpassasjen uten hjelp fra en ledsagende isbryter.

Ferden gikk fra Hammerfest til Boryeong i Sør-Korea, skriver The Guardian.

Skipet brukte bare seks og en halv dag på selve Nordøstpassasjen. Det er rekordfort, ifølge det føderale russiske kontoret som administrerer passasjen.

Hele reisen tok tilsammen 19 dager. Det er rundt 30 % fortere enn den tradisjonelle sjøruten via Suezkanalen.

Interesse for Arktis

Det er varmere temperaturer i Arktis som har gjort at tankskipet nå for første gang har klart å gjennomføre ruten uten å bli anført av en separat isbryter.

Det russiske skipet Christophe de Margerie eies av russiske Sovcomflot, og er det største i verden som ved hjelp av et spesialbygget forsterket skrog er i stand til å seile gjennom opptil to meter tykk is.

Ifølge The Guardian ble skipet bygget nettopp for å utnytte smeltingen av sjøisen i Arktis til å frakte naturgass fra et nytt anlegg på Yamal-halvøya til asiatiske markeder.

  • Les også: Dette er grunnene til at Norges Svalbard-politikk er så omstridt

Russland har i flere år holdt fulgt nøye med på klimaendringene i Arktis. Økt fremkommelighet i havområdene i nord åpner for en ny strategisk energirute mellom Russland og det østlige Asia.

En talsperson for Sovcomflot sier til BBC at skipet er det første i en planlagt flåte på 15 som skal trafikkere ruten.

– Tidligere var Nordøstpassasjen kun åpen fire måneder i året, og man måtte bruke isbrytere – så dette er en vesentlig utvikling, sier han.

Bekrymer aktivister

Utviklingen bekymrer riktignok klimaaktivister.

Miljøorganisasjonen Seas at Risk sier til BBC at kommersiell shipping-trafikk gjennom det sårbare arktiske miljøet kan innebære enorme risikoer.

En undersøkelse gjort av Europaparlamentet i 2015 viste at shippingindustrien er en av de raskest voksende kildene til utslipp av drivhusgasser. I tillegg kommer farene for oljesøl rundt is, som det finnes liten kunnskap og få verktøy for å fjerne.

– Hva får vi igjen for disse risikoene, litt kortere reisetider? En 30 % økning er ikke store økningen for meg, sier en talsperson for organisasjonen til BBC.

Les mer om

  1. Tankskip
  2. Arktis
  3. Klimaendringer

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Med denne massive doningen vil russerne knuse is og vinne handelskampen i Asia

  2. VERDEN

    Kina vil bli en arktisk stormakt. Rekordvarmen setter fart på planene om en «polar silkevei» i nord.

  3. ØKONOMI

    Dette cruiseskipet skal kunne dra til Nordpolen. Oppstår det et uhell, vil det være overlatt til seg selv i flere døgn.

  4. NORGE

    Russisk isbryter vest for Ålesund med 33 personer om bord var i havsnød

  5. VERDEN

    Se de spektakulære bildene: Turister traff 230 isbjørner samlet til festmåltid

  6. VERDEN

    Irans vokterråd med sjeldent utspill: Sier at arresten av tankskipet var et svar