- Kommer ikke færre selv om risikoen for å dø på havet er økt

Leger uten grenser i Italia mener europeisk politikk gjør at Middelhavet minner om en krigssone.

afp000868664.jpg

— Europeisk politikk gjør at Middelhavet blir en massegrav, sier Loris De Filippi, president i Leger Uten Grenser i Italia, til Aftenposten.

Overlevende: 700 om bord

Redningsmannskapene lette søndag etter overlevende i «et hav av lik» da en fiskebåt med mange hundre flyktninger kantret. Antallet på overlevende i søndagens tragedie varierte i går kveld mellom 28 og 50. En av de overlevende sa at det hadde vært 700 om bord i den ca. 20 meter lange båten, men dette tallet lot seg ikke bekrefte.

— Vi har sett før at kyniske menneskesmuglere dytter så mange som mulig inn i farkostene for å tjene mest mulig penger. Båter på 25–30 meter har hatt opp mot 500 om bord, sier Filippi, som ikke ser bort fra at det drøye anslaget kan være i nærheten av sannheten.

Loris De Filippi er president i italienske Leger uten grenser.

Kan ikke bekrefte 700

Italias statsminister Matteo Renzi sa til pressen i Roma søndag kveld at italienske myndigheter ikke kan bekrefte at det var 700 om bord da tragedien fant sted. Kystvakten hadde da plukket opp 24 lik fra havet.

Senere søndag kveld kom det frem at en overlevende mener 950 personer var om bord, inkludert 40 til 50 barn og rundt 200 kvinner.

Vitnet, som er identifisert som bangladeshisk, sier mange av passasjerene var innelåst i lasterommet.

Matteo Renzi avviser tanken om en marineblokade av Libya og sa at det bare ville hjelpe smuglerne – ettersom militære skip da ville være til stede for å berge innvandrerne.

Panikk og forvirring

Båten med desperate innvandrere og flyktninger fikk natt til søndag problemer ti mil fra kysten av Libya og 19 mil sør for den italienske øya Lampedusa. De sendte ut nødanrop, og et portugisisk lasteskip kom til stedet.

— Panikken tok dem som var om bord, og fartøyet kantret, forteller Loris De Filippi.

Lette blant lik

Statsministeren på Malta, som sendte et av opp mot 20 bergingsfartøy til stedet i går, fortalte at redningsmannskapene lette etter overlevende, bokstavelig talt, i et hav av flytende lik.

— EU har bygget mur

Filippi mener EUs redningstjeneste Triton, som ble opprettet etter at Italia avsluttet sin aksjon Mare Nostrum, er utilstrekkelig og at dette har skylden for at så mange desperate mennesker nå omkommer på vei over Middelhavet.

— EU har bygget en mur ved Bulgaria og en mur mellom Tyrkia og Hellas. Dermed er havet den eneste veien for mennesker som desperat flykter fra krig, vold og elendighet. Mare Nostrum berget over 150.000 mennesker, minner han om.

- Kynisk

Den italienske Leger uten grenser-presidenten mener det er kynisk – og feilaktig – å tro at en god redningstjeneste hjelper menneskesmuglerne.

— Det kommer ikke færre mennesker selv om risikoen for å dø på ferden over havet er økt. De er desperate og de satser med vitende og vilje livet i forsøket på å få en fremtid for seg og sine barn i Europa, sier han.

- Toppen av isfjell

Han sier de hundretusener som våger seg over havet i elendige farkoster, bare er toppen av et isfjell.

— Over 50 millioner mennesker er rammet av krig og lidelse og forsøker å komme seg i sikkerhet, sier han.

Leger uten grenser i Italia vil nå starte sin egen redningstjeneste, i liten skala riktignok. 2. mai skal de ha sin første båt i aksjon og senere i måneden håper de ha et fartøy til på tokt.

Krisemøte i EU

Tragedien i går utløste hektisk aktivitet i EU og Frankrikes president François Hollande inviterte til et krisemøte for å drøfte situasjonen.

– De som setter disse folkene i båter, er menneskesmuglere, jeg vil si terrorister, for de vet at båtene er i elendig stand. De setter hundrevis av liv i fare, sier Hollande.

EUs utenrikssjef Federica Mogherini ber EU-landene støtte initiativ for å hindre flere tragedier.

– Vi har sagt «aldri igjen» for mange ganger. Nå må EU gjøre noe umiddelbart, sier hun.

Norge vurderer hjelp

Den norske regjeringen vurderer fortsatt hva Norge skal bidra med i arbeidet med å redde flyktninger i Middelhavet.

– Fra regjeringens side vurderer vi nå flere ulike løsninger. Vi støtter allerede den sivile grenseoperasjonen Triton med flere ressurser. Det kommer vi til å fortsette med, sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) til NTB.

Hun kan ikke love at Norge vil sende kystvaktskip til det EU-ledede patruljeringsoppdraget, slik Island har gjort.

– Vi har ulike kapasiteter vi kan bidra med. Hvilken av dem det blir, er det for tidlig å si noe om, sier Søreide.

Jan Egeland: - Det er vårt feriehav

Jan Egeland, generalsekretær i Flyktninghjelpen, mener sjøfartsnasjonen Norge nå må gå foran.

– Middelhavet er feriehavet vårt, det er ikke ukjent for oss. Vi kan ikke fortsette å hygge oss i havet der det skjer en massedød. Vi har et ansvar, sier Egeland til NTB.

Han mener at Norge hverken er bedre eller verre enn andre.

– Det er rett og slett en kollektiv handlingslammelse som har funnet sted.

Røde Kors: Stort behov

Frivillige og humanitære organisasjoner kan gjøre noe, men det er akutt behov for en større internasjonal innsats i Middelhavet for å redde mennesker i livsfare, mener Røde Kors.

— Alle europeiske land bør gjøre en innsats for å få bukt med immigrasjonskrisen i Middelhavet. Norge er en del av Europa, og vi forventer at regjeringen vil gjøre det de kan for å få en løsning på de utfordringene vi står overfor, sier internasjonal sjef Tørris Jæger.

Redere: Norge må bidra

Sturla Henriksen i Rederiforbundet sier de helt siden tidlig i høst har advart norske og europeiske myndigheter om denne utviklingen.

— Situasjonen er blitt stadig mer alvorlig og vi frykter at den blir verre. Det haster meget med en helt annen innsats fra det internasjonale samfunnet for å håndtere denne humanitære katastrofen, og her må Norge bidra aktivt, sier Henriksen.