Verden

Menneskesmuglerne har jobbet på høygir i juleferien: – Kom dere til England før brexit!

Britiske myndigheter er tatt fullstendig på sengen etter at menneskesmuglere har brukt juleferien til en dramatisk migrant-offensiv i Den engelske kanal.

Det er hit de fleste migrantene på fransk side av kanalen vil: Til England og London. Nå «frister» menneskesmuglerne med at migrantene må komme seg over kanalen bør «brexit-døren» smeller igjen. Jerome Delay, AP/ NTB scanpix

  • Eirin Hurum
    Aftenpostens Europa-korrespondent

Julaften ble over 40 migranter plukket opp utenfor kysten av Dover.

1. juledag ble 82 migranter reddet da de forsøkte å krysse kanalen i små, oppblåsbare gummibåter. Om bord var tre barn.

2. juledag hadde ble titalls migranter funnet på en strand i nærheten av Dover, hvor de forsøkte å tenne bål for å holde varmen.

Hver natt denne julen har nye båter nådd den engelske kysten. Lav bemanning og ekstremt mildt og rolig vær har bidratt til gunstige forhold for menneskesmuglerne.

Siden november er 280 migranter blitt reddet, enten i kanalen eller etter at de har ankommet britisk jord. 79 er blitt reddet på fransk side.

Politikere og hjelpeorganisasjoner advarer: Dette kan skje om ikke beredskap og sikkerhet trappes opp i Den engelske kanalen. Santi Palacios, AP/ NTB scanpix

Frykter ny båttragedie

– Det er bare et tidsspørsmål før det vil skje en forferdelig tragedie. Da vil vi ikke lenger bare redde folk, men plukke opp døde kropper, sier Andy Roberts, tidligere kystvaktoffiser i havnebyen Dover.

Charlie Elphicke, konservativ parlamentsmedlem fra Dover, er like klar:

– Det er bare et tidsspørsmål før en ny båttragedie vil skje i Den engelske kanal.

Tidligere klarte migranter å gjemme seg i lastebiler eller på skip som skulle over fra Calais til Dover. Nå klarer nesten ingen å lure seg hverken innenfor sperringer eller om bord i kjøretøy. Pascal Rossignol, Reuters/ NTB scanpix

Nye desperate metoder for å komme inn

At migranter forsøker å krysse Den engelske kanal, er ikke nytt. Men stadig strengere kontrolltiltak, både på britisk og fransk side, har ført til at menneskesmuglere og migranter desperat leter etter nye måter å komme seg til Storbritannia.

Nye murer, piggtrådgjerder og ekstreme kontrolltiltak i den franske havnebyen Calais, har gjort det nesten helt umulig å lure seg om bord på biler, båter eller trailere som skal over kanalen.

Å krysse den engelske kanal i små båter, er ekstremt farlig.

Hver dag passerer over 400 tank- og lasteskip gjennom stredet. Det gjør Den engelske kanal til et av verdens farligste streder for ureglementert trafikk.

Kontrolltiltakene på begge sider av kanalen er blitt betydelig skjerpet de siste årene. Rascal Rossignol, Reuters/ NTB scanpix

Bruker «brexit» som trussel og lokkemiddel

Men nå har menneskesmuglerne fått et «nytt våpen» som de truer desperate migranter med: Hvis dere vil til Storbritannia, må dere benytte sjansen nå. Etter 29. mars, dagen Storbritannia etter planen skal forlate EU, vil grensene bli forsterket og «hermetisk lukket».

At menneskesmuglerne bruker dette kortet, bekrefter blant annet Bridget Chapman, talsmann for Human Right Watch, en humanitær organisasjon som jobber på fransk side av kanalen.

Ifølge The Telegraph må migrantene betale opp mot 100.000 kroner for turen over kanalen.

Storbritannias innenriksminister Sajid Javid får kritikk for manglende fokus og for ikke å ha klart å forutse det som nå skjer i Den engelske kanal. Toby Melville, Reuters / NTB scanpix

Kritikken hagler mot britiske politikere

Beredskapen i kanalen er på «et minimum». Flere aviser meldte i julen at kun én «cutter» har patruljert i Den engelske kanalen de siste månedene, sammen med to mindre patruljebåter. En «cutter» er et større skip som har plass til og som kan ta om bord et større antall personer.

Britenes beste skip er «utlånt» til spanske myndigheter i Gibraltarstredet.

Samtidig hagler kritikken mot dem som overvåker trafikken i kanalen. Hjelpeorganisasjoner mener politikerne har mistet fullstendig fokus, spesielt på grunn av brexit.

Innenriksminister Sajid Javid får kritikk fra alle kanter, også fra sine egne konservative politikerne i parlamentet.

I tillegg har problemene på flyplassen Gatwick, hvor påståtte droner stengte ned hele flyplassen og skapte enorme trafikkproblemer før jul, også tatt fokus vekk fra kontroll av kanalen.

Migrantene opplever stadig tøffere forhold i og rundt Calais. Stadige politiraid og ransakinger er endel av de daglige rutinene. Pascal Rossignol, Reuters/ NTB scanpix

Desperasjonen øker blant migrantene

Den beryktede migrantleiren i Calais, kalt Jungelen, ble jevnet med jorden for to år siden. På det meste bodde opp mot 10.000 migranter der.

Men migrantene har ikke forsvunnet. Nye midlertidige leire har dukket opp. Leirene blir regelmessig ryddet og ødelagt av fransk politi. Pepperspray og tåregass brukes for å spre migrantene.

Organisasjoner som Human Rights Observers og den franske gruppen L’Auberge des Migrants, melder at raidene blir hyppigere og hyppigere.

Mange iranere

Flere hjelpeorganisasjoner melder om at det er spesielt mange iranere blant migrantene som nå er igjen i Frankrike og som ønsker seg til Storbritannia.

De tøffe sanksjonene som er gjeninnført mot landet, blant annet fra amerikansk side, har fått flere velutdannede unge menn til å ville vekk fra Iran.

The Guardian besøkte en av de midlertidige leirene tidligere i høst og traff en av dem:

– Jeg har ikke lenger noe valg. Å dø på havet, er bedre enn å bli boende her. Dette er helvete på jord, sa han.

Stadig strengere kontrolltiltak, murer og piggtrådgjerder hindrer migrantene i å bevege seg fritt. Charles Platiau, Reuters/ NTB scanpix

Et nytt Lampedusa?

Hjelpeorganisasjonene som arbeider på begge sider av kanalen, er bekymret for brutaliteten og innstramningene, spesielt på fransk side:

Benny Hunter, forfatter og kampanjeleder for en gruppe som arbeider for bedre rettigheter for migranter og flyktninger, er en av dem:

– Det vi ser nå, er ikke begynnelsen på en invasjon! Dette er en relativ liten gruppe migranter som responderer på en desperat situasjon.

– Det franske myndigheter bør gjøre, er å sørge for at migrantene får en trygg og rettmessig mulighet til å søke asyl i Storbritannia.

– Trusler og fiendtlighet motvirker ikke det som er blitt vanlig, sier han.

– Hvis døden også kommer til Den engelske kanal, og hvis kysten langs Dover begynner å ligne på Lampedusa, da kan franske og britiske myndigheter ikke klandre andre enn seg selv, sier Benny Hunter.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Calais
  2. Storbritannia
  3. EU
  4. Brexit
  5. Flyktninger
  6. Migrasjon

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Migranter velger sjøveien til Storbritannia

  2. VERDEN

    Britisk politi forbereder seg på nordirske brexit-problemer

  3. VERDEN

    Nå hamstrer britene EU-pass. Men for noen av dem gir historien en vond bismak.

  4. VERDEN

    Færre migranter omkom i Middelhavet i 2018

  5. VERDEN

    Over hele Europa fosser populistene frem. Nå begynner de å innta maktens korridorer i EU.

  6. VERDEN

    Britisk minister: Brexit kan bli avlyst