Verden

Skoleelever i fire land fikk utdelt kamera. Resultatet ble bilder av 15 truede dyrearter.

Hva skjer på skoleområdet når undervisningen er avsluttet og elevene går hjem?

Et spissneshorn, eller svart neshorn, i nærheten av en skole i Kenya. Skolen ligger innenfor Ol Jogi Conservancy, et inngjerdet og fredet område. Foto: Med tillatelse fra eMammal/The Washington Post

  • Karin Brulliard, The Washington Post

Forskere ved Det naturvitenskapelige museum og Universitetet i Nord-Carolina ønsket å finne ut av hva som skjer på ulike lands skoleområder etter at undervisningen er avsluttet for dagen.

Derfor utstyrte de elever i alderen 9–14 år i India, Kenya, Mexico og USA med kamerafeller i skolegården og nærområdet.

– Jeg var først bekymret for at vi bare ville få gatekatter og hunder, sier Stephanie Schuttler, hovedforfatter bak studien til The Washington Post.

– Men vi ble sjokkert over mangfoldet.

En sebra gresser i nærheten av en skole i Kenya. Foto: Med tillatelse fra eMammal/The Washington Post

Et skogmurmeldyr i Nord-Carolina, USA. Foto: Med tillatelse fra eMammal/The Washington Post

Les også

Noen drar til varmere strøk for å koble av. Vi dro til mørket og kulden i Øvre Dividalen nasjonalpark.

15 truede dyrearter

I Maharashtra-staten i India fanget elevenes kameraer inn tigre og asiatiske villhunder.

Den sjelden observerte jaguarundi, også kalt oterkatt, dukket også opp på en av skolenes område – og på elevenes bilder.

Tilsammen ble det tatt bilder av 83 pattedyr. 15 av disse er truede dyrearter.

De utrydningstruede asiatiske villhundene dukket opp elevenes kamera i India. Foto: Med tillatelse fra eMammal/The Washington Post

Jaguarundi, også kalt oterkatt, ble fanget på kamera på en skole i nærheten av byen Guadalajara i Mexico. Foto: Med tillatelse fra eMammal/The Washington Post

Les også

Statsledere angriper verdens natur

Stolte elever

For forskerne er prosjektet et bevis på at også barn kan være forskere og skaffe til veie data og informasjon som er nyttig.

– Mennesker bor utenfor nasjonalparker, og vi må forstå hvordan dyr utnytter ulike typer habitater, sier Schuttler.

Også elevene er fornøyde med prosjektet. Ved en skole i Nord-Carolina var elevene så spente på resultatet i kamerafellene at de «talte ned dagene mellom hver gang de skulle sjekkes og hvinte av begeistring da de fikk se bildene av dyrene», står det i rapporten.

– Elevene var veldig stolte av bildene. De færreste får noen gang oppleve å se disse dyrene, sier Schuttler.

Norsk enerett: Aftenposten

En svartbjørn på tur på en skoles område i Asheville. Foto: Med tillatelse fra eMammal/The Washington Post

  • Vil du lese flere artikler fra Aftenpostens utenriksredaksjon? Følg oss på Facebook og Twitter.

Les mer om

  1. Undervisning
  2. Truede dyrearter
  3. Dyr

Relevante artikler

  1. NORGE

    Dette tiltaket sier myndighetene nei til

  2. DEBATT

    Digitaliseringen i samfunnet er dyptgripende. Hvordan skal skolen møte denne endringen?

  3. NORGE

    Ny veileder: Så lenge kan barnet ditt være hjemme fra skolen før det har rett på hjemmeundervisning

  4. NORGE

    Reagerte med vantro da han leste avisen: – Dette er fullstendig trygt!

  5. OSLOBY

    Skolen har så dårlig råd at foreldrene måtte spleise på nye komfyrer til skolekjøkkenet

  6. VERDEN

    Klasserom kollapset i Nairobi – syv skolebarn omkommet