Verden

Avis: Ingen diskusjoner i cockpiten om teknisk svikt før flystyrten i Sinai

Foreløpige analyser av taleregistratoren viser at flyverne ikke diskuterte mekaniske eller tekniske problemer før opptaket stanser.

Begge de to svarte boksene ble funnet kort tid etter flystyrten lørdag.
  • Tarjei Kramviken

Det opplyser en person med kjennskap til etterforskningen til Wall Street Journal, USAs største avis.

Siden taleregistratoren ikke gir noen umiddelbart gode svar, vil etterforskerne derfor konsentrere seg om en detaljert analyse av ferdskriveren, flyets andre såkalte svarte boks.

Både taleregistratoren og ferdskriveren er intakte etter ulykken.
  • I forbindelse med styrten av et Air France fly i Atlanterhavet skrev A-amagsinet denne saken om hvordan de svarte boksene fungerer: Svarte bokser har oppklart mysterier og gjort luften til et tryggere sted. Hvorfor ønsker noen å kaste dem på skraphaugen?
    Etterforskerne startet å analysere boksene tirsdag, og normal prosedyre er først å gjennomføre en foreløpig lytting til taleregistratoren for så å konsentrere seg om de enorme datamengdene i ferdskriveren, skriver avisen.

Ulike versjoner

Russiske myndigheter har uttalt at det er for tidlig å konkludere med hva som skjedde med Airbus A321-maskinen, men har sagt at alt tyder på at flyet gikk i oppløsning mens det fortsatt var i luften.

Tirsdag avviste egyptiske myndigheter russernes versjon og sa at det ikke er noen håndfaste bevis så langt på at flyet gikk i oppløsning, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Talsmannen Mohamed Rahmi i egyptiske luftfartsmyndigheter bekreftet samtidig at flyet ikke sendte ut nødsignal før det styrtet på Sinaihalvøya i Egypt tidlig lørdag morgen.

Det er presentert ulike versjoner av hva som kan ha skjedd med flyet:

Les også

Derfor konkluderte flyselskapet veldig tidlig om styrten på Sinai

USA observerte varme rundt flyet

Amerikanske satellitter registrerte varme rundt det russiske charterflyet like før det styrtet, får APopplyst fra to amerikanske tjenestemenn. De samme tjenestemennene utelukket samtidig at flyet kunne ha blitt skutt ned fordi det ikke var registrert noen varmesignatur fra hverken en rakettmotor eller en rakettutskytning i området.

De infrarøde varmeobservasjonene kan bety flere ting, som enten en bombeeksplosjon eller en eksplosjon i en motor, skriver nyhetsbyrået.

Saken fortsetter under bildet

Den 18 år gamle Airbus A321-231-maskinen fotografert under avgang fra Domodedovo-flyplassen i Moskva i oktober i år.

Skadet halepartiet i 2001

I 2001 ble flyets haleparti skadet under landing, og det kan være ett mulig opphav til en uoppdaget svakhet i flyets struktur.

Halepartiet til maskinen som styrtet i Sinai, fikk store skader under en landing i 2001. Enkelte flyeksperter peker på at svakheter fra den gang kan være en mulig årsak til flystyrten.

Den russiskeide Metrojet-maskinen var på vei fra feriestedet Sharm el-Sheik ved Rødehavet da det styrtet i Sinaiørkenen på vei til St. Petersburg i Russland. Flyet mistet kontakt med flyvelederne etter 23 minutter mens det var i over 30.000 fots høyde. Alle de 224 personene om bord omkom.

Terrorisme ikke utelukket som årsak

Selv en liten sprengladning om bord på et fly kan få katastrofale følger. Den islamske staten (IS) tok på seg skylden kort tid etter ulykken, og ekstremistgruppen sa at den «fikk flyet til å falle». Andre forklaringer kan være menneskelig feil eller teknisk svikt.

Mandag sa Kogalymavia, selskapet som opererte flyvningen under merkenavnet Metrojet, at det hadde utelukket teknisk eller menneskelig svikt.I Russlandetterforsker myndighetene Kogalymavia, som ikke skal habetalt sine ansatte på to månederpå grunn av at det allerede hadde økonomiske problemer.

Ekstremistgruppen Den islamske staten (IS) sa kort tid etter styrten at den hadde gjort at det styrtet som hevn for Russlands krigføring i Syria.

Militære eksperter var samstemte i at gruppen trolig ikke har kapasitet til å skyte ned et fly.

Samtidig kan det ikke utelukkes at terrorister kan ha fått med seg en bombe om bord eller gjennomført en annen type angrep eller sabotasje mot flyet.

Den siste store flyulykken inntraff for over et halvt år siden.Da var det en av pilotene som styrtet flyet inn i fjellene.

I denne saken kan du bla deg gjennom de ti verste flyulykkene i historien.

Interessert i utenriksstoff?Følg Aftenpostens utenriksredaksjon på Facebook.Du kan også høre Aftenposten Verdens ukentlige podkast,som denne uken handler om valgkampen i USA.

Les også

  1. Mannskapet på ulykkesfly uten lønn på to måneder

  2. Russiske luftfartsmyndigheter: Flyet ble ødelagt før styrten

  3. Russiske etterforskere fremme i Egypt

  4. Flystyrten: Yngste passasjer var 10 måneder