Verden

– Har bare ventet på dødsulykke med elsparkesykkel

En 27 år gammel mann som kjørte elsparkesykkel, døde etter at han torsdag kveld kolliderte med en bil i Helsingborg. Nå vil en svensk trafikkekspert forby kjøretøyet.

Det var en sparkesykkel fra Voi som var involvert i dødsulykken i Sverige. Her en sparkesykkel fra selskapet fotografert i Oslo. Hagen, Fredrik / NTB scanpix

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Svenske Aftonbladet er en av flere nettaviser som skriver om en 27-år gammel mann som i høy fart kolliderte med en bil i den sørsvenske byen Helsingborg sent torsdag kveld.

Han ble kjørt til sykehus, men livet sto ikke til å redde.

Ifølge flere svenske medier ble 27-åringen påkjørt da han kom ned en bakke i stor fart.

Hans Cassepierre er utreder ved Transportstyrelsen i Stockholm, som tilsvarer Vegdirektoratet i Norge.

– Vi har dessverre bare ventet på at det ville komme en alvorlig ulykke. Så er det ekstra tragisk at noen omkommer, sier han.

Cassepierre har tidligere advart mot risikoen ved trendkjøretøyet. Nå ønsker han å forby elsparkesykler, som han og Transportstyrelsen mener at ikke hører hjemme i trafikkbildet.

– Enten må de oppfylle kravene til elsykler, ellers må de tas ut av trafikken, sier han.

Utleierne: Skal gjøre alt for å unngå flere ulykker

Det var selskapet Voi, som også er etablert i Oslo, som leide ut elsparkesykkelen som var involvert i ulykken i Helsingborg. Det bekreftet selskapet i en pressemelding fredag.

«Vi beklager det som har skjedd. Våre tanker går til familie og pårørende», skriver selskapet og videre:

– Vi vil delta i utredningen samt følge den opp og sammen med myndigheter og andre aktører forsikre oss om at vi gjør alt vi kan for å forebygge ulykker og styrke sikkerheten. Dette uansett hvordan hvordan folk kjører.

1500 elsparkesykler i Stockholm

Ifølge Aftonbladet har tallet på elsparkesykler i Sverige eksplodert. Det skal finnes 1500 bare i Stockholm og 700 i Malmö.

Parallelt med veksten i antall sykler har legevakten i Malmö rapportert om ukentlige tilfeller av pasienter som kommer inn med skader etter å ha kjørt elsparkesykler.

Ifølge Hans Cassepierre er problemet at det fortsatt ikke er avklart hvordan kjøretøyet skal defineres, som elsykkel, som får gå maks 25 km/t, og som har spesielle krav til bremser og andre funksjoner, eller som noe annet.

Les også

Oslo kan oversvømmes av elsparkesykler. Hvem som helst kan leie ut syklene.

Ingen planer om regelendring i Norge

Det pågår ingen ny vurdering av norske regler for bruk av elsparkesykler. Det bekrefter Kurt Ottesen ved Veidirektoratets kontor for kjøretøyteknikk, som har ansvaret for å utarbeide tekniske krav til slike sykler.

Sammen med avdelingen for brukerkrav har kontoret ansvaret for reglene.

I april i fjor ble det bestemt at elsparkesykler i Norge skal defineres som sykler, og at de kan brukes på samme vilkår.

Dette innebærer at elsparkesykler kan brukes både på fortauer og gangveier når «gangtrafikken er liten».

– Dette blir et spørsmål om skjønn. Men det vil fort være mange fortauer og gangveger i Oslo sentrum der man ikke kan kjøre lovlig på en travel lørdag, sier Ottesen.

– Følger man reglene, skal dette i utgangspunktet gå bra, sier han.

Ottesen tror ikke at ulykken i Sverige vil føre til en ny gjennomgang av reglene i Norge. Men han sier at avdelingene i Vegdirektoratet følger med på utviklingen for elsparkesykler både i Norge og i utlandet.

– Går fortere enn det som er oppgitt

Ifølge Cassepierre går mange elsparkesykler fortere enn det som er oppgitt. Det alene kan ifølge ham forårsake ulykker. Få bruker også hjelm.

Ifølge ham er det selskapene som plasserer ut elsparkesyklene i gatene som nå må ta sitt ansvar, og som enten må tilfredsstille krav til elsykler eller fjerne dem.

– Det ville vært bedre for alle dersom vi kunne laget regler for oppstilling av sparkesyklene og regler for hvor de kan kjøre, har Arild Hermstad (MDG), fungerende byråd for miljø og samferdsel i Oslo, uttalt.

– Dette er håndterbart når vi har to tilbydere. Når det blir en dobling i løpet av én uke og enda flere kan komme, blir det enda viktigere å få regler, sa han til Aftenposten 13. mai.

  1. Les også

    Det kan bli dyrt hvis du kjører på noen med elsparkesykkel

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Trafikk
  2. Sverige
  3. Elsparkesykler

Relevante artikler

  1. NORGE

    Europa setter på bremsen for elsparkesykler

  2. VERDEN

    Over hele verden snubler lokalpolitikere over elsparkesykler

  3. OSLOBY

    Det er allerede over 1000 elsparkesykler i Oslo. I løpet av uken kommer to nye aktører.

  4. DEBATT

    Den høye ulykkesrisikoen for elsparkesyklister er uakseptabel

  5. NORGE

    Oslo drukner i sparkesykler. Nå er innstramningene på vei.

  6. OSLOBY

    Det kan bli dyrt hvis du kjører på noen med elsparkesykkel