Her har Ryanair fått malt på nytt navn på ulykkesflyet
Flytypen «737 Max» er blitt et så belastet navn at Donald Trump foreslo et navnebytte. Nå ser det ut til at Ryanair har plukket opp ideen.
Ryanair er blant flere flyselskaper som har store utestående bestillinger på Boeings 737 Max-fly. Siden to fly av typen 737 Max 8 styrtet i fjor høst og i vinter, har imidlertid flytypen stått parkert over hele verden.
Etter planen skulle Ryanair få levert 135 fly av typen 737 Max 200, en større versjon av 737 Max 8-flyet. De første fem flyene var ventet allerede i høst.
Nå viser bilder tatt på Boeings fabrikk tilsynelatende at navnet «MAX» er fjernet fra navnet på de nye flyene.
Boeing: – Vi har et åpent sinn
Det er Twitter-brukeren Woody Aeroimages, som dekker Boeings produksjon i Renton i den amerikanske delstaten Washington, som har lagt ut et bilde av et av de nye Ryanair-flyene. På siden av flyet er modellnavnet malt på som 737–8200.
Boeing opplyser til Aftenposten at det er opp til deres kunde å svare på spørsmål om navnebyttet, ettersom det er Ryanairs fly og uniformering.
– Vårt fokus er på å få Max trygt tilbake i drift og gjenvinne tilliten fra flyselskapene og de reisende. Vi har et åpent sinn til alle innspill fra kunder og andre interessenter, men har ingen planer på nåværende tidspunkt om å endre navnet på 737 Max, kommenterer Chantal Dorange i Boeings presseavdeling i en e-post til Aftenposten.
Ryanair har foreløpig ikke besvart Aftenpostens henvendelse.
En av fem vil unngå Max
Den britiske avisen The Guardian skriver at bildet har blåst nytt liv i spekulasjonene rundt hvorvidt Boeing vil forsøke å omgå frykten for at passasjerer ikke vil reise med flytypen, ved simpelthen å gi flytypen et nytt navn.
Ifølge Los Angeles Times viser undersøkelser at en av fem passasjerer vil unngå å reise med flyet i seks måneder fra det tas i bruk igjen.
Norske etterlatte positive til Boeing-utbetalinger etter 737 MAX-ulykkene
Oppfordrer til navneendring
Om Ryanair har valgt å fjerne Max-referansen fra flyflåten, er de ikke alene. Nylig ble det kjent at International Airlines Group (IAG), som blant annet eier British Airways, har kjøpt et stort parti rabatterte fly av Boeing der blant annet ulykkesflyet 737 Max 8 inngår. IAG utelot også referanser til Max-merkevaren i kunngjøringen, og omtalte i stedet flyflåten som B737. Dette er samlebetegnelsen for verdens mest solgte serie med jetfly.
Max-flyene har vært Boeings største salgsvinner. Ulykkene har allerede kostet selskapet dyrt. Rundt 5000 fly sto på bestillingslisten da alle Max 8-fly over hele verden ble satt på bakken.
Med unntak av IAGs store innkjøp i juni har det ikke kommet inn nye bestillinger siden, og flere flyselskaper har kansellert bestillinger til en verdi av flere milliarder amerikanske dollar.
USAs president Donald Trump er blant dem som har tatt til orde for at Boeing bør skifte navn på ulykkesflyet for å få flyet i luften igjen.
Ifølge The Guardian har også Boeing-representanter selv uttalt at selskapet kan komme til å vurdere et navnebytte.
Da erfarne piloter skulle teste Max 8-flyet i simulator, var de forberedt på feilen. Likevel hadde de under 40 sekunder på å unngå styrt.
Kan stå parkert til 2020
Tilsammen 346 mennesker mistet livet da to Boeing 737 Max 8-fly styrtet i Indonesia og Etiopia. En feil i Max-flyenes antisteile-system har stått sentralt i etterforskningen av hvorfor flystyrtene skjedde.
Boeing har arbeidet med en oppgradering av programvaren siden ulykken i Etiopia, og en stund var det ventet at 737 Max-flyene ville være tilbake i drift i løpet av sommeren. I slutten av juni sa imidlertid USAs luftfartsmyndighet (FAA) at det var blitt oppdaget en ny «mulig sikkerhetsrisiko» ved 737 MAX-flyet.
Både CNN og Wall Street Journal melder at det er usannsynlig at flyet vil være i drift igjen før i 2020.