Voldelige sammenstøt etter togkatastrofen i Hellas - toget skal ha blitt bedt om å kjøre på rødt

Tusenvis av sinte grekere demonstrerte fredag for å kreve rettferdighet for de minst 57 som døde i tirsdagens togulykke i Hellas. Et lydopptak gir nytt innblikk i hendelsesforløpet.

Redningsmannskaper er i ferd med å avslutte arbeidet med å finne flere døde etter togkollisjonen i Hellas.

Minst 57 personer mistet livet da et passasjertog og et godstog kolliderte utenfor Larissa, omtrent 380 kilometer nord for Athen.

Togene kjørte på samme spor på en dobbeltsporet strekning og ble ikke omdirigert i tide.

Identifiseringsarbeidet av Hellas verste togulykke på over 50 år har vært ekstremt krevende. Årsaken er at kollisjonen var så voldsom.

Noen lik er blitt identifisert ved hjelp av DNA, andre gjennom tatoveringer og øredobber.

Likrester er blitt tatt ut fra nedbrente og totalsmadrede vogner, skriver The Guardian.

Etterforskningen har også vært komplisert fordi det er usikkerhet rundt hvor mange reisende det var om bord på toget. Dette kan føre til at dødstallene øker ytterligere.

Raseriet øker

Fredag ​​ble ulykken markert for tredje dag på rad med flagg på halv stang.

Mens raseriet ute blant folk øker.

De siste dagene har ansatte i jernbane streiket i protest mot manglende sikkerhet. Studenter demonstrerte over hele landet og lovet å være «de dødes stemme» og krevde rettferdighet.

I Athen gikk tusenvis ut i gatene og sang «fortjenesten deres, våre døde».

– Det som skjedde, var ingen ulykke. Det var en forbrytelse, sier den 23 år gamle studenten Sophia Hatzopoulou.

– Vi kan ikke forholde oss likegyldige til dette, sier hun.

Se flere bilder fra demonstrasjonene og ulykken:

Det oppsto sammenstøt i Athen mellom opprørspoliti og demonstranter. Steiner og brannbomber ble kastet mot politiet, som svarte med å skyte tilbake med tåregassgranater.

Lydopptak: Ba tog kjøre på rødt lys

Ulykken skjedde få minutter etter at toget kjørte ut av Larissa, hovedkrysset i det sentrale Hellas.

Greske myndigheter har publisert et lydopptak som kan forklare hvordan togulykken kunne skje, skriver CNN.

I lydklippet kan man høre stasjonsmesteren i Larissa, et stopp nært ulykkesstedet, be lokføreren om å kjøre på rødt lys på vei ut av stasjonen.

Fortsett gjennom rødt lys-utkjørselen til lyssignal ved Neon Poron
Stasjonsmester

I et senere lydklipp hører vi den samme stasjonsmesteren be en ansatt holde et av togene på samme spor.

59-åringen er nå siktet for uaktsomt drap og må søndag møte i retten. Han skal ha
tatt på seg ansvaret for at de to togsettene havnet på samme spor og til slutt kolliderte. Ifølge den greske avisen Ekathimerini hadde han bare hatt jobben i 35 dager.

Han var også alene på stasjonen, til tross for at det var en travel dag med mye togtrafikk etter langhelg.

Blir han funnet skyldig, kan dette gi livsvarig fengsel, men forsvareren mener at andre også må ta sin del av ansvaret.

Lørdag ble han fremstilt for varetektsfengsling.

– Min klient har tatt sin del av ansvaret. Men vi kan ikke bare fokusere på treet, vi må også se på skogen som står bak det, sier forsvareren Stefanos Pantzartzidis.

Men mange grekere klandrer regjeringen og dårlig ledelse for ulykken. De skulle ha tatt grep tidligere om vedlikehold av det greske jernbanenettet, som i flere år har fått forfalle.

Krise førte til privatisering

Under landets gjeldskrise i 2016 ble en rekke offentlige tjenester privatisert.

Jernbaneselskapet Hellenic Train var en av mange statlige tjenester som ble solgt. Det endte i hendene til det italienske statlige jernbaneselskapet Ferrovie dello Stato Italiane.

Selskapet innviet sitt nye togtilbud mellom Athen og Thessaloniki i fjor.

På sine nettsider uttalte selskapet «at med hastigheter på opptil 250 km/t ville toget kunne frakte passasjerer på mindre enn fire timer på denne strekningen».

Tirsdagens Intercity-tog kjørte denne ruten før det kolliderte med det møtende godstoget som kom fra Thessaloniki.

I løpet av uken har rasende demonstranter samlet seg utenfor det tungt bevoktede selskapets hovedkvarter i den greske hovedstaden.

Fredag ​​ropte de «mordere», et ord som demonstranter også sprayet i rødt på vinduene til selskapet.

«Profitt i studenters blod» heter det på dette vinduet i Athen. Mange av de døde i togulykken var unge studenter.

Manglet sikkerhetssystem

Den greske regjeringen hadde også ansvaret for at et nytt sikkerhetssystem skulle tas i bruk for tre år siden. Det skulle forhindre den type front-til-front kollisjoner, men det var fortsatt ikke på plass.

– Med et moderne sikkerhetssystem ville det vært nesten umulig for et godstog å havne på samme spor som et overfylt persontog med over 300 passasjerer, sier Josef Doppelbauer til New York Times.

Han er leder for Den europeiske unions jernbanebyrå (ERA).

– Advarsler og automatiske bremser ville ha slått inn før sammenstøtet, sier Doppelbauer, som i årevis har advart mot betydelige mangler i Hellas' jernbanesikkerhetssystem.