Spotify stopper politiske annonser
Verdens største musikkstrømmetjeneste, Spotify, stopper all politisk annonsering i starten av 2020.
Verdens største musikkstrømmetjeneste, Spotify, stopper salget av politisk reklame inntil videre. Foto: Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
- NTB-TT
Den svenske musikktjenesten, som i oktober hadde 141 millioner bruker, opplyser at tiltaket også inkluderer podkaster.
– Vi vil revurdere beslutningen når vi fortsetter å utvikle vår virksomhet, skriver Spotify i en uttalelse.
Presset for å stoppe politiske annonser for å hindre falsk og misvisende påstander, har økt også på andre plattformer.
Twitter forbød politiske annonser tidligere i høst, mens Facebook har valgt å faktasjekke innholdet i politiske grupper.
Relevante artikler
Bekymret for Spotifys nye satsing: – Ikke lenger den tjenesten mange takket ja til
Spotifys nye planer bekymrer: – Vi kan bli diskriminert og manipulert
Spotifys elleville podkastvekst skaper bekymring
Facebook vil blokkere annonser fra andre stater under valget i USA
Amnesty: Google og Facebooks forretningsmodeller truer menneskerettighetene
Hva har Michelle Obama og Aftenpostens USA-korrespondent til felles?