Verden

Ben & Jerry’s med isfront mot Trump: Flere selskaper blander butikk og politikk før valget

Med et ordspill kaster iskremgiganten Ben & Jerry’s seg inn i valgkampen mot Donald Trump. Selskapet er ikke alene.

President Donald Trump taler til entusiastiske tilhengere i Montana, men enkelte selskaper er mindre begeistret. Innfelt: Reklame for iskrem og sportsutstyr. Foto: CARLOS BARRIA / Reuters/NTB scanpix/Ben & Jerry’s/Nike

  • Kjetil Hanssen
    USA-korrespondent

Navnet på den nye iskremen «Pecan Resist», et ordspill på «We can resist», henspiller til begrepsbruken hos innbitte motstandere av USAs president Donald Trump. Selskapet legger ikke skjul på sine politiske hensikter og kaller Trumps politikk for «bakstreversk og diskriminerende».

Støtter aktivister

Ben & Jerry’s, en av verdens mest kjente merkevarer innen iskrem, ber dessuten folk melde seg som støttespillere for fire aktivistorganisasjoner på venstresiden i amerikansk politikk.

Iskremprodusenten er ikke alene i amerikansk forretningsliv om å flagge et politisk budskap midt i den heftige valgkampen som pågår frem til tirsdag. Da skal USA velge nye kongressmedlemmer og holde en rekke andre valg i delstatene.

Les også

Trump satser på sin gamle vinneroppskrift. Men han motiverer også dem som ikke kan fordra ham.

Nikes omstridte fotballkaptein

Det er langt fra bare de progressive iskremselgerne i Vermont som har meldt seg på i valgkampen. Nike, en produsent av idrettsutstyr, kjørte en måned før valget i gang en kampanje. Der var Colin Kaepernick, en tidligere kaptein i amerikansk fotball, sentral.

Kaepernick har lenge vært på kant med Trump fordi fotballspilleren knelte på gressmatten i stedet for å stå under nasjonalsangen. Siden har han ikke fått kontrakt med noen lag. Ved åpningen av fotballsesongen presenterte Nike ham med teksten: «Stå for noe. Selv om det betyr at du ofrer alt.»

Trump skrev på Twitter at Nike fikk juling av sinte boikottere. Aksjemarkedet lot ikke til å se det slik. Omsetningen på nett økte, og i dagene etter steg Nike-aksjene, mens børsen falt svakt. Siden har Nike falt og steget i takt med markedet.

Les også

Fem av de råeste valgthrillerne: Jagerpilot kan ryste Trumps parti på hjemmebane

Synagogeskytingen

Et selskap som lager margarin, Land O’ Lakes, og et selskap som lager mat til kjæledyr, Purina, trakk derimot nettopp sin støtte til Steve King, en kongressmann fra Iowa. Republikaneren har i lang tid vært omstridt for kontroversielle utsagn om rase, etnisitet og innvandring. Etter at massakren i en jødisk menighet satte nytt søkelys på uttalelsene hans, kunngjorde selskapene at de ikke lenger vil støtte ham.

Patagonia og Levi’s

Patagonia, et selskap for friluftsbekledning, har også tatt tydelig standpunkt. For første gang støtter selskapet to politiske kandidater. Begge er demokrater, Jon Tester i Montana og Jacky Rosen i Nevada, og selskapet begrunner støtten med naturvernhensyn.

Levi’s, et amerikansk klesikon, kjører også en politisk kampanje, men holder sin mer nøytral. De har satset hardt på å få flere til å møte opp ved valgurnene. En hel rad av kjendiser har stilt opp for selskapet med T-skjorte-budskapet «stem». I tillegg gir de alle sine ansatte fri noen timer for å avlegge stemme og har fått flere hundre selskaper med på det samme.

Partiene får omtrent like mye

Nettstedet Axios har sjekket pengegaver fra de store selskapene på Fortune 500-listen til kandidater i årets valgkamp. 93 millioner dollar gikk til republikanere. 86 millioner ble gitt til demokrater.

– Enkelte bransjer heller mot høyre eller venstre, men de store selskapene garderer seg. De gir mest til partiet med makt, men store summer til begge sider. 2018 er ikke noe annerledes, sier Sheila Krumholz, leder for en nøytral gruppe som følger penger i politikken, til nettstedet.

Lærer seg å navigere

Richard Levick, leder for et PR-firma i Washington, sier til CNN at selskaper er i ferd med å lære seg å navigere politisk i en ny epoke med sosiale medier. Han peker på et eksempel med L.L. Bean, et klesfirma, tidligere i år. Da kom det frem at en av eierne støtter Trump med penger. Selskapet understreket at de hadde eiere med forskjellige syn, og at firmaet var nøytralt.

– De visste at halvparten av kundene kjøper våpen og jakter, mens den andre halvparten kjøper Birkenstock-sandaler og drar på telttur, sier han.

Om Nikes grep med fotballspilleren sier han at selskapet kjenner sitt unge publikum som forventer sosialt engasjement.

  • Test deg selv med 15 spørsmål før USA-valget: Hva vet du om amerikansk politikk?

Les mer om

  1. Kongressvalget i USA 2018
  2. Amerikansk politikk
  3. USA

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Nettsiden latterliggjør Joe Biden. Mannen bak ble omtalt som «uunnværlig» av Trumps valgkampsjef.

  2. VERDEN

    Caps, pizza, bikkjer og plakater: Valgkampens innspurt i bilder

  3. VERDEN

    Alle tror Trump blir frikjent. Riksrettssaken kan likevel bli avgjørende for hvem som blir USAs neste president.

  4. VERDEN

    Demokratene vil feie Trump ut av Det hvite hus. Disse kjemper om å overta.

  5. VERDEN

    Den bitre striden om dommer Kavanaugh fortsetter, men nå som valgkampsak i USA

  6. VERDEN

    Mens Trump øker tollen og starter handelskriger, omfavner amerikanere flest frihandel som aldri før