Verden

Basma (14) er et av 58 millioner barn som ikke går på skole på grunn av krig

DOHUK/OSLO (Aftenposten): I dag samles fredsprisvinner Malala Yousafza og en rekke FN-topper i Oslo for å snakke om hvor viktig utdanning er. Samtidig bruker verden mindre humanitær bistand på utdanning i dag enn for fem år siden.

Basma (14) og moren (t.v.) sitter i deres midlertidige hjem i flyktningeleiren i Dohuk. I bakgrunnen renser svigerinnen til Basma dagens middag – en kylling fordelt på 14 personer. Foto: Silje R.Kampesaeter

  • Silje Rønning Kampesæter
    Silje Rønning Kampesæter

Hun drømmer om å bli lege, men aller først må 14 åringen tilbake på skolebenken.

Det er sen formiddag på en ukedag i februar, og i et blått telt i byen Dohuk i den kurdiske autonome regionen i Irak sitter Basma (14) sammen med resten av familien.

— Hverdagen er kjedelig, forteller tenåringen som helst skulle tilbrakt dagen med spissede ører foran en tavle.

De har flyktet fra den såkalte islamske staten (IS), og nå er livet satt på vent. Mens norske barn på Basmas alder er inne i sin siste etappe av grunnskolen, pugger matteformler og får nye venner, sitter 14-åringen i et telt i en fremmed by og med noen venner færre enn hun en gang hadde. I dag er det snart ett år siden hun flyktet fra Sinjar, da IS angrep hjembyen helt nordvest i Irak.

Flere barn

58 millioner barn er i dag uten skolegang verden over, og tusenårsmålene som FN satte seg for 15 år siden om «utdanning for alle» er langt fra nådd. Derfor møtes både FNs generalsekretær Ban Ki-moon, statsministere fra flere land og fredsprisvinner Malala Yousafzai i Oslo for å samles bak en felles innsats for utdanning.

På programmet står kvalitet i utdanningen, hvordan få jenter til å fullføre skolen, finansiering og investering i utdanning, og ikke minst utdanning under kriser og konflikter.

— Vi kan ikke sitte og se på at utviklingen fortsetter som i dag. Da vil det ta 100 år før alle jenter får tilbud om utdanning. Derfor har jeg invitert toppledere fra hele verden til Oslo nettopp for å mobilisere sterkere og mer effektiv innsats for utdanning, spesielt i kriser og konflikter, forteller utenriksminister Børge Brende til Aftenposten.

Bajet Kandala er en av de mange leirene for internt fordrevne mennesker i den irakske provinsen Dohuk. Foto: Silje Rønning Kampesæter

For mer enn halvparten av barna som ikke får utdanning bor i områder med krig og konflikt, slik som Basma. En rapport som medarrangørene av konferansen, Redd Barna og Norsk Flyktninghjelp(NRC), nettopp har publisert, peker på en negativ utvikling på dette området. — 28,5 millioner barn i konfliktområder får ikke noe form for skolegang, sammenlignet med 25,2 millioner tre år tidligere (fra 2008 til 2011). Samtidig har finansiering til utdanning i katastrofer gått ned, sier generalsekretær Tove Wang i Redd Barna.

Jan Egeland, generalsekretær i NRC lurer på hvorfor en mindre andel av det humanitære budsjettet går til utdanning i dag, når flere barn er rammet av krig og konflikt enn for fem år siden.

— Alle var enig om at budsjettet var lavt i 2010 og nå er det enda lavere, sier Egeland.

Utdanning som medisin

Georg Mevold er prosjektleder for utdannelse hos NRC Irak og jobber daglig med å gi barn som 14 år gamle Basma et skoletilbud. Han forteller at det er frustrerende å jobbe med et humanitært område hvor behovene er så mye større enn det tilbudet de klarer å levere.

- De har ikke bare behov for utdanning for fremtiden, men for å takle hverdagen i dag. Dette er traumatiserte barn. Skolegang gir en normalitet i hverdagen, forteller Mevold.

Han er oppgitt over den økonomiske støtten fra det internasjonale samfunnet.

Han understreker at det er kurdiske og irakske myndigheter som i utgangspunktet skal betale for utdanningen til de internt fordrevne, men klarer de ikke det, må det internasjonale samfunnet trå til.

Forlot alt

Basma er et av barna som vet hvordan krig og konflikt snur livet opp ned. Hun og resten av familien forlot huset, hagen og badet i Sinjar – som mamma Ismail Mayan skildrer i detalj – for å søke tilflukt i Dohuk. En nordlig by i den kurdiske autonome regionen.

Tre generasjoner bor nå i leiren Bajet Kandala i ett enkelt telt hvor dusjen er plassert en knapp meter fra det de kaller for kjøkkenet.

Skoleåret 2014/2015 er nettopp over for omtrent 600.000 norske barn i alderen 6 – 15 år. I Irak har Basma og mer enn 650.000 andre barn ikke fått noe som helst skolegang dette skoleåret.

  1. Les også

    Fatima Gailani mener utdannelse hjelper mot ekstrem islamisme

  2. Les også

    UNICEF: - Flyktningbarn presses ut i arbeid

  3. Les også

    Malala Yousafzai kommer til toppmøte i Oslo

Les mer om

  1. Irak
  2. Skole og utdanning

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Mirakelgutten Tomas unnslapp IS – nå drømmer han om å bli som Ronaldo

  2. VERDEN

    Frittalende António Guterres valgt som den nye FN-sjefen

  3. VERDEN

    Fem grunner til at denne fredsprisen er blant dem som vil bli husket

  4. VERDEN

    Søsteren Sadaa (14) forsvant under krigen mot IS. Hun er én av 25.000 savnede.

  5. VERDEN

    Da IS-terroristene tok makten i 2014, ble alle skolene stengt. I høst kan Rim (11) og venninnene endelig samles i klassen igjen.

  6. VERDEN

    Da IS dannet sin stat, trodde de at livet skulle bli bedre. Men ingen folkegruppe har lidd mer.