Bussene er blitt så stille at folk i millionbyen Shenzhen knapt hører dem komme.

– Folk har faktisk bedt oss om å legge på en kunstig lyd slik at folk kan høre dem. Det er noe vi vurderer, sier Joseph Ma, visedirektør i byens busselskap, til den britiske avisen The Guardian.

Lite i Shenzhen minner om den vesle fiskerlandsbyen som lå her tvers overfor Hongkong da Kinas økonomiske vekst skjøt fart for 40 år siden.

I dag er byen med 12 millioner innbyggere en av Kinas rikeste og mest moderne.

Og rundt om i gatene glir 16.000 lydløse, elektriske busser fra stoppested til stoppested. Nylig forsvant også den siste av Shenzhens bensindrevne drosjer – nå går samtlige 19.000 på strøm fra ladestasjonene som er plassert rundt om i byen.

Det er selskapet BYD som står for de fleste elektriske bussene i Kina. Her jobber arbeidere med produksjonen ved en fabrikk i Ninxia-provinsen i 2018.
CHINA STRINGER NETWORK / Reuters / NTB scanpix

Snart følger andre storbyer etter. I Shanghai, Kinas økonomiske hovedstad, vil alle bussene være elektriske innen 2020 – to år før planen, ifølge Hongkong-avisen South China Morning Post.

Hver enkelt buss sparer miljøet for 356 tonn karbondioksid, 28 kilo nitrogenoksid og 26 kilo svevestøv i året, ifølge lokalmyndighetene i Shanghai.

Da er forurensingen som skapes av de hovedsakelig kulldrevne kraftverkene som produserer strømmen, tatt med i beregningen, ifølge lokalmyndighetene.

400.000 elbusser allerede i drift

Miljøeffekten er spesielt nyttig i Kina. Ingen land i verden har høyere utslipp av karbondioksid, og flere av storbyene er ofte dekket av et tykt lag med brungrå smog.

Den enorme forurensingen, som er spesielt ille nordøst i landet, forårsaket i 2015 hele 1,6 millioner dødsfall, ifølge klimaforskningsorganisasjonen Berkeley Earth.

President Xi Jinping erklærte i 2014 «krig mot forurensing». Dette har bidratt til en sterk satsing på fornybar energi og alternativt drivstoff.

På kort tid er Kina blitt verdensledende på elektriske kjøretøy, og bussene ligger først i feltet.

Av de rundt 400.000 elektriske bussene som finnes i verden, kjører 99 prosent på kinesiske veier, ifølge Bloomberg New Energy Finance.

Innen 2025 skal det tallet være oppe i 1,2 millioner elbusser – og Kina vil fortsatt utgjøre 99 prosent av markedet, ifølge Bloomberg.

Reduserer dieselbruken med 20,5 milliarder liter i året

Allerede i dag sørger elektriske busser for å redusere bruken av diesel med 270.000 fat hver eneste dag, ifølge en fersk rapport fra Bloomberg.

Det betyr 98,5 millioner fat i året.

Eller 20,5 milliarder liter diesel.

Som ikke blir brukt.

Fordi bussene går på strøm.

Hver eneste elektriske buss gir 33 ganger så stor effekt som en elektrisk bil. Mens tusen elektriske biler sparer miljøet for rundt 15 fat diesel pr. dag, blir hele 500 fat stående ubrukt for hver tusende buss som ruller rundt på veiene, ifølge Bloomberg.

170 utslippsfrie elbusser i Norge i 2019

I Norge er også revolusjonen i full gang for å gjøre bil- og bussparken elektrisk. Bare i mars måned leverte Tesla 5315 elbiler av typen Model 3. Det var en soleklar ny rekord for selskapet.

Over 5000 Tesla Model 3-biler ble levert i Norge i løpet av mars. Det var ny rekord.
Lefteris Karagiannopoulos / Reuters / NTB scanpix

Mars ble også måneden der elbiler for første gang utgjorde mer enn halvparten av alle nye personbiler som ble registrert i Norge. Statens vegvesen registrerte 10.316 elbiler i mars av totalt 18.213 personbiler.

– Dette er historiske tall. Når det først løsnet, så har det gått fort, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.

Men det er altså elektriske busser som gir den største miljøgevinsten. Også på denne fronten skjer det ting i Norge.

I Oslo er målet å gjøre all kollektivtransport elektrisk innen 2030, og de første elbussene er allerede på plass.

Også andre norske byer satser på elbusser – i løpet av 2019 kommer mer enn 170 utslippsfrie busser i drift i Drammen, Kristiansand, Stavanger, Lillehammer, Trondheim, Romerike og Oslo, ifølge miljøstiftelsen Zero.