Verden

Lanserte skoleskyting-hettegensere på moteshow. Nå koker det av raseri på sosiale medier.

Det hagler med avskymeldinger mot klesprodusenten Bstroy etter at de lanserte hettegensere med kulehull og skoleskytingmotiver.

Modellene som troppet opp på moteuken i New York nylig hadde på seg hettegensere med navnene på skoler ble utsatt for noen av de mest grusomme skoleskytingene i historien. Foto: Bstroy/Instagram

  • Jan Gunnar Furuly

Det var under New York Fashion Week nylig det amerikanske klesselskapet sendte inn modeller med den oppsiktsvekkende, nye kolleksjonen: Hettegensere med tydelige kulehull og blant annet påskriften «Columbine» og «Sandy Hook».

På de to skolene omkom henholdsvis 15 og 27 mennesker i noen av de verste skolemassakrene USA har sett.

Andre hettegensere hadde navnene Virginia Tech og Stoneman Douglas, også det åsteder for skoleskytinger med tilsammen 50 drepte.

«Som et offer fra Columbine er jeg skrekkslagen. Dette er motbydelig. Dere kan gjerne vekke oppmerksomhet på en annen måte, men ikke våg å tjene penger på vår tragedie», skriver Instagram-brukeren girlmadegreen.

Skuddsår i halsgropen

En av modellene som er avbildet fra showet da plaggene ble lansert under moteuken, viser en gutt som er sminket opp med et falskt «skuddsår» i halsgropen.

En av modellene fra moteshowet i USA var sminket opp på en slik måte at det så ut som at han hadde et stort kulehull i halsgropen. Foto: Bstroy/Instagram

«Dere skulle skamme dere», lyder en av utallige avskymeldinger på Bstroys Instagram-konto. En annen Instagram-bruker vil ha seg frabedt at vedkommendes døde klassekamerater ender opp som et «motestatement».

Ifølge den britiske avisen The Independent forklarer Bstroys designer Brick Owens via sin Instagram-konto at hettegenserne var ironisk ment.

Mishagsytringene over motestuntet er mange, og flere ofre etter skoleskytinger i USA gir sine meninger til kjenne på Instagram-kontoen til den amerikanske klesprodusenten. Foto: Bstroy/Instagram

– Ville fortelle historien gjennom klærne

I en e-post til det amerikanske nettmagasinet Today.com utdyper Owens at han og en designerpartner forsøkte å komme med en vågal kommentar gjennom kleskolleksjonen:

«Vi ville kommentere vold med våpen og den typen vold med våpen som trenger preventiv oppmerksomhet, og hvor opprinnelsen til dette er, samtidig som vi ville gi krefter til de overlevende gjennom å fortelle historien gjennom klærne».

Tross all kritikken som har kommet gjennom utallige oppslag i amerikanske og internasjonale medier de siste dagene, er bildene fra moteshowet fortsatt oppe på selskapets Instagram-konto.

Les mer om

  1. New York Fashion Week
  2. Instagram
  3. USA

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Sophie Elises lettkledde bilder blir sensurert av Instagram, mens andre lettkledde bilder får bli: – Jeg blir forbanna

  2. KULTUR

    Hun kjenner på både rasisme, kvinnehat og transfobi. Nå løftes svarte transpersoners rettigheter frem.

  3. KULTUR

    Asap Rocky løslates i påvente av dom: – Krevende opplevelse

  4. KULTUR

    Med mormor som inspirasjon

  5. NORGE

    Denne metoden reduserer sykehjemsvolden

  6. KULTUR

    Her er Biden-kampanjens nye frieri til velgerne: – Tror absolutt vi vil se mer av dette