Verden

Presset øker for at Norge må delta i redningsarbeidet i Middelhavet

Opposisjonen vil at Regjeringen raskt skal beslutte om det blir et norsk bidrag, men Frp mener ikke Norge bør ha dårlig samvittighet.

Så langt i år antar FN at 900 båtflyktninger har omkommet under den farlige ferden over Middelhavet til Europa. Overfarten skjer som regel i skrøpelige og overfylt båter og skip. Foto: Uncredited/Ap

  • Tarjei Kramviken

— Jeg føler ikke at Norge skal ha dårlig samvittighet for ikke gjøre noe. Vi er tungt inne humanitært andre steder, som i blant annet Irak og Syria, sier stortingsrepresentant Kristian Norheim i Frp.

For snart ti måneder siden tryglet Italias statsminister Matteo Renzi Erna Solberg og Norge om å bidra i redningsarbeidet. Både Flyktninghjelpen og Rederiforbundet har gitt uttrykk for atNorge har brukt for lang tid på å bestemme seg for hvordan Norge skal bidra.

— Jeg kjøper ikke helt at det er Norge det står på her, sier Norheim til Aftenposten.

Han understreker samtidig at situasjonen er alvorlig og at Norge skal bidra, med skip om nødvendig.

Men fortsatt har hverken Frp eller Regjeringen bestemt om det skal sendes noen norske fartøy til området.

Mener Norge må bidra

– Europa har et felles ansvar for dette, og Norge har mye kompetanse på området. Vi vil ha klare svar på hvordan Regjeringen vil følge opp dette. Sivile skip, kystvaktfartøy eller helikoptre kan være mulige bidrag, sier Arbeiderpartiets Anniken Huitfeldt.

Frps Kristian Norheim er nestleder i Stortingets utenriks- og forsvarskomité. Foto: Frp

Flere Ap-representanter har fremmet et forslag som sier at Norge bør bidra med utstyr eller forsterkninger til redningsarbeidet. Det skal nå behandles i Stortinget.– Vårt forslag er et uttrykk for utålmodighet. Regjeringen sier at vi har tilbudt mer hjelp enn det var behov for, men det høres ikke ut som italienske myndigheter deler den virkelighetsoppfatningen, sier hun.

Les også:

Les også

Støre vil ta imot 10 000 Syria-flyktninger over to år

Mindre innsats

I fjor reddet den italienske operasjonen Mare Nostrum tusenvis av båtflyktninger fra drukningsdøden. Operasjonen ble avsluttet og erstattet av den langt mindre EU-operasjonen Triton på slutten av 2014.

Etter at omtrent 400 mennesker er antatt omkommet etter en kantring tirsdag, har FNs høykommissær for flyktningerog flere andre tatt til orde for å utvide EUs redningsinnsats i Middelhavet.

— Dessverre ble Mare Nostrum aldri erstattet av en tilsvarende kapasitet til å redde liv, sier høykommissær António Guterres.

Les også:

Les også

Norsk skip reddet 95 flyktninger i Middelhavet

Så langt i år har trolig rundt 900 migranter omkommet i Middelhavet, en stør økning fra rundt 50 på samme tidspunkt i fjor.

KrF vil ha initiativ

Arbeiderpartiet trekker fram kystvaktsfartøy som et mulig norsk bidrag til redningsarbeidet. Her lander er NH90-helikopter om bord på KV «Senja». Foto: Forsvaret

KrF sender nå et spørsmål til statsministeren der partiet spør om Norge vil ta initiativ overfor EU til å utvide Triton-operasjonen.— Vi ser at EU gjør noe, men kapasiteten er mindre enn i fjor. Samtidig er behovet sannsynligvis større. Som del av det europeiske fellesskapet, må vi være med å ta ansvar, sier KrF-leder Knut Arild Hareide til Aftenposten.

- Jeg hadde ønsket meg en mer fremoverlent holdning fra Regjeringen på dette området, legger han til.

«Regjeringen vurderer løpende hvilke ressurser og kapasiteter Norge kan stille med i den vanskelige situasjonen vi ser utspiller seg i Middelhavet. Skip er ett av flere bidrag som vurderes», skrev statssekretær Jøran Kallmyr (Frp) i en e-post til Aftenposten onsdag.

- Sitter ikke og venter

— Det er ikke sånn at man sitter og vente på om Norge sier ja eller nei. Vi er et eksempel for andre land på veldig mange felter, men det er litt pompøst at Norge alltid skal gå i front. Det er ikke naturlig at vi går i ledelsen her, sier Norheim.

Han avviser å sende en fregatt i Nansen-klassen til Middelhavet, slik forsvarsministeren også har gjort. Samtidig holder han døren på gløtt for Kystvakten eller sivile fartøy.

Les også:

Les også

- 2015 kan bli et skrekkens år

— Vi trenger egentlig de kystvaktfartøyene vi har, der de er nå. Med den spente situasjonen vi har med Russland, er det viktig å vise tilstedeværelse i norske farvann. Vi ser også på andre løsninger, som å bidra økonomisk, sier han.

Midre mandat

Flere enn 221.000 personer kom over Middelhavet i fjor. Det var tre ganger så mange som i 2013, og det er ingenting som tyder på at antallet vil minske i år.

Det antas at minst 3400 mennesker omkom på den farefulle ferden over havet i fjor.

Flere europeiske land deltar i EU-operasjonen. Blant annet har Island sendt kystvaktfartøyet «Týr», som har reddet flere hundre liv fra havet i vinter. Også Norge har store, havgående kystvaktfartøy. De brukes blant annet til redningsoppdrag langs norskekysten.

— Triton og Mare Nostrum er to vidt forskjellige operasjoner. Den første ble utført av den italienske marinen og skjedde nær Libya. Trition er ledet av Frontex, som har et mandat om grensekontroll, sier Izabella Cooper i EUs grensebyrå Frontex til The Guardian.

— På grunn av de ulike mandatene var aldri Triton ment som en erstatning for Mare Nostrum, legger hun til.

Mannskapet om bord på det islandske kystvaktsfartøyet «Týr» bidrar i Triton.operasjonen. De har så langt reddet flere hundre liv. Foto: Alessandro Bianchi

Relevante artikler

  1. KRONIKK
    Publisert:

    Å hindre redningsskipenes arbeid vil ikke redde flere migranter

  2. VERDEN
    Publisert:

    Italia har reddet 6 500 migranter

  3. VERDEN
    Publisert:

    Siem Pilot plukket opp over 800 båtflyktninger

  4. VERDEN
    Publisert:

    Her tar båten med 34 mennesker om bord fyr

  5. VERDEN
    Publisert:

    Minst 22 personer funnet døde i båt ved Libya

  6. VERDEN
    Publisert:

    6.000 migranter reddet på vei over Middelhavet til Europa