Verden

Terrorteorien står sterkere etter Sinai-styrten

IS sa aldri at de brukte en rakett for å skyte ned et russiske flyet med 224 mennesker om bord over Sinai. De sa bare at «de fikk flyet til å falle», påpeker en fransk terrorekspert. Det styrker terrorteorien.

  • Tor Arne Andreassen
    Tor Arne Andreassen
    Journalist

Like etter at et fly med russiske turister styrtet i bakken på halvøya Sinai lørdag, avviste mange eksperter påstander fra en egyptisk gruppe knyttet til Den islamske staten (IS) om at det var de som sto bak.

Bakgrunnen for det var at det ble oppfattet som at IS-gruppen hadde påstått at de hadde skutt ned flyet. Flere militære eksperter gikk ut og sa at det var svært usannsynlig at en IS-gruppe på Sinai hadde raketter som kunne skyte ned et stort passasjerfly av typen Airbus A321, som befant seg i 30.000 fots høyde. Men nå viser det seg meldingen fra IS-gruppen er blitt gjengitt feilaktig.

Kalifatets soldater styrtet flyet

— I kommunikeet som IS-gruppen gikk ut med blir det ikke hevdet at de har skutt ned flyet. De sier bare at de fikk det til å falle ned, sier den franske terroreksperten Romain Caillet til France Info.

Oversettelsen bekreftes av den norske terroreksperten Petter Nesser ved Forsvarets Forskningsinstitutt.

— De sier at kalifatets soldater klarte å styrte et russisk fly over Sinai-provinsen. De bruker ordet «isqat», som også brukes om å styrte regimet i Syria, sier Nesser.

En bombe kan ha blitt gjemt på flyet

Det åpner for muligheten for at IS-gruppen, som sa de gjennomførte angrepet for å hevne russernes bombing i Syria, kan ha sørget for at det var en bombe på flyet.

Caillet poengterer at IS ikke har hatt for vane å ta på seg skylden for angrep de faktisk ikke har gjennomført.

— Bortsett fra et angrep mot en russisk brakke i Kaukasus i september i fjor, så har de aldri feilaktig hevdet at de sto bak et angrep. De risikerer å miste sin troverdighet hvis det viser seg at de ikke sto bak, sier han.

IS-lederne har erfaring med å lure sikkerhetskontroller

— På dette tidspunktet vil alle teorier bli spekulasjoner, men jeg må innrømme at det første som slo meg da jeg hørte om flystyrten, var at nå hadde de vært på Sinai, sier forsker Cecilie Hellestveit ved International Law and Policy Institute (ILPI), med henvisning til IS. – Når dette skjer bare noen uker etter at russerne har intensivert sin krigføring mot IS, så er det veldig nærliggende å tenke at det er en plausibel forklaring.

Rester av flyvraket er spredt ut over et stort område i ørkenen på Sinai-halvøya i Egypt.

— Det er full krig i Midtøsten og russerne har meldt seg på i den krigen. IS er ikke en gruppe som skiller mellom sivile og militær mål. Hun sier etterforskningen forhåpentlig vil slå fast hva som førte til at flyet gikk i bakken med 224 mennesker om bord, men slår fast at IS har mange i ledelsen som har lang erfaring fra Irak med å lure bomber forbi strenge kontroller.

Påstander om at flyet endret kurs var feil

Flere nyhetsorganer siterte lørdag kilder i den egyptiske flyhavarikommisjonen på at piloten hadde meldt fra om problemer med flyet og hadde fått beskjed om å endre kurs like før det falt mot bakken, men dette viser seg nå å ikke være tilfelle.

At piloten ikke meldte fra om en nødssituasjon blir bekreftet av granskningen av taleregistratoren og ferdskriveren, opplyser en kilde i komiteen som gransker de svarte boksene, melder nyhetsbyrået Reuters.

Reuters' kilde sier også at det russiske flyet ikke ble truffet av noe utenfra.

Etterforskerne har ikke utelukket andre årsaker:

Les også

Tidligere ulykkesgransker: - Liten uoppdaget skade kan gjøre at fly går i oppløsning

Flyet gikk i oppløsning i luften

Russiske tjenestemenn har sagt at flyet høyst sannsynlig gikk i oppløsning høyt oppe i luften. Restene etter flyet ligger spredt ut over et 9 kvadratkilometer stort område. En talsmann for flyselskapet som eide flyet som fløy fra feriestedet Sharm el-Sheikh avviste mandag at styrten ble forårsaket av teknisk svikt eller feil fra mannskapets side.

— Bare mekanisk påvirkning eller fysisk påvirkning kan ha fått flyet til å gå i oppløsning i luften, sa visedirektør Aleksandr Smirnov i flyselskapet Kogalymavia, som sto bak flyvningen under merkenavnet Metrojet. Han fremhevet at flyet var i utmerket stand og at eneste mulige forklaring var en «ekstern handling».

Flyselskapet har opplevd ulykker tidligere

Selv om flyselskapet Kogalymavia hevder at alt var i sin skjønneste orden med flyet, så har selskapet en brokete fortid, melder AP. Flyselskapet endret sitt merkenavn i 2010 etter at det oppsto brann i et fly av typen Tu-154 som sto på rullebanen. Tre personer døde og 40 andre ble skadet i den ulykken.

Flyselskapet kvittet seg med alle sine sovjetbygde fly og kjøpte syv fly av typen Airbus A321-200 og noen andre fly i 2012, skriver AP. Flyet som styrtet lørdag skal under en tidligere eier ha skrenset nedi bakken med halepartiet under en landing i Kairo i 2001. Det er blitt spekulert på om en slik skade kan ha hatt noe med styrten å gjøre, men det avvises altså av eierselskapet.

Nyhetsbyrået AP ramser opp en rekke mulige andre årsaker til styrten:

Et mekanisk problem

Fly har aluminiumsskrog som utsettes for store krefter, blant annet fordi trykkforskjellen mellom innsiden og utsiden av flyet stadig endrer seg. Dette kan føre til små sprekker. Hvis sprekkene ikke oppdages kan de vokse og true flyets sikkerhet.

I april 2011 måtte en Boeing 737 nødlande kort tid etter at det tok av i Arizona etter at flyet fikk en revne på 2,5 meter. Ingen ble skadet. I 1988 mistet et Boeing 737 en stor del av taket etter en «katastrofal dekompresjon» over Hawaii. En flyvertinne ble sugd ut av flyet og døde, men flyet landet trygt.

Kan dårlig reparasjonsarbeid ha skylden?

Ingenting tyder foreløpig på at det ble gjort slurvete arbeid etter at flyet subbet nedi bakken i 2001, men etterforskerne vil undersøke det. Et japansk Beoing 747 skal ha styrtet i 1985 på grunn av dårlig arbeid etter en tidligere ulykken. Det flyet holdt seg imidlertid flyvende i 23 minutter etter at skaden oppsto.

En bombe?

Pan Am Flight 103 styrtet over Lockerbie i Skottland. En bombe var gjemt i bagasjen.

Det har skjedd flere ganger tidligere at fly har styrtet på grunn av bomber, deriblant da Pan Am Flight 103 styrtet over Lockerbie i Skottland. Etterforskerne vil se etter rester av eksplosiver på vrakrestene og undersøke om vrakrestene har merker etter sprengkraften fra en eksplosjon.

Eksplosiv brann i en drivstofftank?

Det kan ha skjedd en massiv eksplosjon i en drivstofftank. Det var dette som sannsynligvis skjedde da flight TWA 800 styrtet ved New York i 1996. En gnist fra en kortslutning antente trolig drivstoff i gassform i tanken.

Interessert i utenriksstoff? Følg Aftenposten Verden på Facebook.

Du kan også høre Aftenposten Verdens ukentlige podcast:

Les også

  1. - Det er jo ikke verdens verste jobb, du får eget fly.

  2. Mannskapet på ulykkesfly uten lønn på to måneder

Les mer om

  1. Flyulykker
  2. Den islamske staten (IS)